Spreminjanje družbene strukture in vseživljenjsko izobraževanje – Iz industrijske v družbo znanja
DOI:
https://doi.org/10.4312/as.16.2.12-25Ključne besede:
struktura družbe, družbena piramida, socialni razred, družbeni vrtinec, vertikalna družbena mobilnost, znanje, izobrazba, servisni proletariat, ekonomija znanja, visoka tehnologija, znanje kot osnovni proizvodni dejav nik, razvoj človeškega kapitala, stalno izobraževanje in obnavljanje kompetenc, zaostajanje kompetenc in funkcionalna nepismenostPovzetek
Družbena struktura se spreminja. Industrijska družba je hierarhična piramida z ločenimi družbenimi razredi in določenimi zakonitostmi omejene vertikalne socialne mobilnosti. Družbeni status je razmeroma stabilen in se večinoma s staršev prenaša na otroke. Informacijska družba, družba znanja, družba sprememb in družba rizika, je vrtinec srkajočih in izločevalnih (centripetalnih in centrifugalnih) družbenih sil. Vsak družbeni status je začasen od najvišjih v srčiki družbe do najnižjih. Glavni proizvodni dejavnik pospešene ekonomije informacijske družbe je znanje. Obnavljanje kompetenc daje podlago za ohranjanje socialnega položaja v družbeni spirali in, nasprotno, zaostajanje v znanju in osebnem razvoju izvrže človeka na rob družbe. Pot nazaj na pomembnejše položaje gre prek izobraževanja. Države imajo zelo različne šolske sisteme. Nekateri izgubljajo legitimnost, ker ne usposabljajo mladine za nov način dela in preživetja, ovirajo jih pri razvoju za novo družbo najbolj imanentnih lastnosti osebe, kot so: inovativnost, samostojnost, sposobnost odločanja, ustvarjalnost. Če mlade šolski sistem prehitro izloči, to je, preden so končali štiriletno srednjo šolo, so prepuščeni cesti in kriminalu. Industrija masovno izloča fizične delavce, funkcionalno nepismeni se nabirajo na robu družbe v »servisnem proletariatu« in so odvisni od pomoči socialne države. Nacionalni bruto dohodek narašča, sistemi distribucije tega bogastva ostajajo pri starih formulah in poglabljajo prepad med revnimi in bogatimi. Informacijska družba daje veliko novih možnosti za ljudi, a tudi nove odgovornosti. Delo se humanizira, ker se bolj zanaša na "možgane kot na mišice".Prenosi
Podatki o prenosih še niso na voljo.
Prenosi
Objavljeno
17.07.2010
Kako citirati
Krajnc, A. (2010). Spreminjanje družbene strukture in vseživljenjsko izobraževanje – Iz industrijske v družbo znanja. Andragoška Spoznanja, 16(2), 12–25. https://doi.org/10.4312/as.16.2.12-25
Številka
Rubrike
Znanstveni prispevki