Kateheza kot pomoč umetni inteligenci
DOI:
https://doi.org/10.34291/BV2024/04/VodicarKljučne besede:
umetna inteligenca, izobraževanje, kateheza, učljivost, inteligentnost, oznaniloPovzetek
Umetna inteligenca je navzoča že na skoraj vseh področjih sodobnega življenja. Na pedagoškem področju se pogosto poudarja negativen vpliv, ki da ga ima na učence. V prispevku opozarjamo na tudi pozitivne vidike vključevanja umetne inteligence v pedagoško delo. Še težje je videti pozitivne vidike umetne inteligence na katehetskem področju, čeprav je to področje vključeno v novi „Pravilnik za katehezo“. Prav kateheza, kot skušamo pokazati, lahko pomaga k pripravljenosti sodobnega učenca za bolj varno in človeka vredno uporabo umetne inteligence tudi na področju splošne vzgoje in izobraževanja – kar ponazarjamo s predstavitvijo najnovejših gibanj, ki zagovarjajo pedagoško uporabo umetne inteligence, in s primerjavo s splošnimi cilji kateheze. Rezultate teh primerjav vzporejamo tudi z zadnjimi priročniki za slovensko katehezo v četrtem in petem razredu osnovne šole. Rezultati kažejo, da je lahko prispevek kateheze na področju vzgoje za odprtost in učljivost temelj za uspešno uporabo umetne inteligence v širšem pedagoškem prostoru.
Metrike
Prenosi
Literatura
Buber, Martin. 2004. Božji mrk. Celje: Mohorjeva družba.
Centa Strahovnik, Mateja. 2023. Identiteta in pogovorni sistemi umetne inteligence. Bogoslovni vestnik 83, št. 4:853–864. https://doi.org/10.34291/bv2023/04/centa
Curro, Salvatore. 2012. La parole s'est faite chair… et la chair parle sur le langage religieux en relation avec la catéchèse. Malta, EEC Congrès. Razmnoženina.
Červek, Andreja. 2024. Umetna inteligenca, ki navdihuje in vzbuja strah. Vatican news. 14. 6. Https://www.vaticannews.va/sl/papez/news/2024-06/papez-na-vrhu-g7-razmislek-o-umetni-inteligenci-povezan-z-razmi.html (pridobljeno 9. 7. 2024).
Frančišek. 2024. Umetna inteligenca in mir. Poslanica papeža Frančiška za 57. svetovni dan miru. Katoliška cerkev. 1. 1. Https://katoliska-cerkev.si/poslanica-svetega-oceta-franciska-za-57-svetovni-dan-miru-umetna-inteligenca-in-mir (pridobljeno 10. 7. 2024).
Hepp, Johannes. 2022. Die Psyche des Homo digitalis 21 Neurosen, die uns im 21. Jahrhundert herausfordern. München: Kösel-Verlag.
Kent, Carmel, in Benedict du Boulay. 2022. AI for Learning. London: CRC Press.
Kraner, David. 2023. Osamljenost in raztresenost v mreži socialnih medijev. Bogoslovni vestnik 83, št. 4:1003–1022. https://doi.org/10.34291/bv2023/04/kraner
Laird, Eilzabeth, Madeliene Dwyer in Hugh Grant-Chapman. 2023. Off Task: EdTech Threats to Student Privacy and Equity in the Age of AI. Washington: CDT.
Luckin, Rose, Karine George in Mutlu Cukurova. 2022. AI for school teachers. Boca Raton: CRC Press.
Nežič Glavica, Iva. 2023. ‚Pedagogika 3.0‘ ali oris edukacije v digitalni dobi. Bogoslovni vestnik 83, št. 4:1049–1060. https://doi.org/10.34291/bv2023/04/nezic
Papeški svet za pospeševanje nove evangelizacije. 2021. Pravilnik za katehezo. Ljubljana: Družina.
Pedagog.ai. 2024. Https://pedagog.ai/about/ (pridobljeno 8. 7. 2024).
Senior, John, in Éva Gyarmathy. 2022. AI and Developing Human Intelligence: Future Learning and Educational Innovation. London: Routledge.
Shah, Priten. 2023. AI and the Future of Education: Teaching in the Age of Artificial Intelligence. New Jersey: John Wiley & Sons.
Slovenska škofovska konferenca. 2022. Božje darilo zate. Celje: Celjska Mohorjeva družba.
– – –. 2023. Prihajajo veliki junaki. Celje: Celjska Mohorjeva družba.
Slovenski katehetski urad. 2018. Slovenski katehetski načrt. Ljubljana: Slovenska škofovska konferenca.
Snoj, Alojzij Slavko. 2003. Katehetika didaktična izhodišča religijskega, verskega in katehetskega pouka. Ljubljana: Salve.
Stegu, Tadej. 2023. Lepota in kerigma v tehnološki dobi. Bogoslovni vestnik 83, št. 4:1023–1033. https://doi.org/10.34291/bv2023/04/stegu
Sternberg, Robert J. 1985. Beyond IQ: A Triarchic Theory of Human Intelligence. Cambridge: Cambridge University Press.
– – –. 2019. A Theory of Adaptive Intelligence and Its Relation to General Intelligence. Journal of Intelligence 7, št. 4:23.
Šegula, Andrej. 2022. Resonanca in sinoda v kontekstu sodobne pastoralne teologije. Bogoslovni vestnik 82, št. 3:677–689. https://doi.org/10.34291/bv2022/03/segula
Valiant, Leslie. 2024. The Importance of Being Educable: A New Theory of Human Uniqueness. Oxford: Princeton University Press.
Verhack, Ignace. 2012. A plea for a language of welcoming and praise. Malta, EEC Congrès. Razmnoženina.
Vinney, Cynthia. 2020. Understanding the Triarchic Theory of Intelligence. ThoughtCo. 23. 7. Https://www.thoughtco.com/triarchic-theory-of-intelligence-4172497 (pridobljeno 10. 7. 2024).
Wooldridge, Michael J. 2021. A brief history of artificial intelligence: what it is, where we are, and where we are going. New York: Flatiron Books.
World Economic Forum. 2024. The future of learning: How AI is revolutionizing education 4.0. 28. 4. Https://www.weforum.org/agenda/2024/04/future-learning-ai-revolutionizing-education-4-0/ (pridobljeno 8. 7. 2024).
