History and Challenges of Digital Ethno/Musicology in Slovenia
DOI:
https://doi.org/10.4312/mz.58.2.15-49Keywords:
digital musicology, systematic musicology, music analysis, Slovenian music, digital musicology in Slovenia, e-musicologyAbstract
We sketch the processes of understanding music as a set of phenomena intricately involved with the IT practices of music retrieval within the Slovenian research community from the three basic perspectives: ethno-/musicological, librarian (essential when approaching music computationally), and IT. The article assesses what these perspectives have brought to the understanding of music and suggests that the three addressed perspectives are not arbitrary.
Downloads
References
Literatura
Adorno, Theodor W. Gesammelte Schriften in 20 Bänden. Zvezek 15, Komposition für den Film: Der getreue Korrepetitor. Berlin: Suhrkamp Taschenbuch Wissenschaft, 2003.
Adorno, Theodor W. Gesammelte Schriften in 20 Bänden. Zvezka 20/1 in 20/2, Vermischte Schriften. Berlin: Suhrkamp Taschenbuch Wissenschaft, 2003.
Adorno, Theodor W. Dissonanzen: Musik in der verwalteten Welt. Göttingen: Vandenhoeck und Ruprecht, 1991.
Bense, Max. Aesthetica (I): Metaphysische Beobachtungen am Schönen. Stuttgart, 1954.
Bense, Max. Aesthetica: Einführung in die neue Aesthetik. Baden-Baden: Agis, 1965.
Bohak, Ciril, in Matija Marolt. »Transcription of Polyphonic Vocal Music with a Repetitive Melodic Structure.« AES 64, št. 9 (2016): 664–672. DOI: https://doi.org/10.17743/jaes.2016.0033
Borota, Bogdana, in Andrej Brodnik. Glasbeni slikovni zapis: Ritem. Elektronska knjiga. Koper: Pedagoška fakulteta, 2007.
Christensen, Thomas. »Fétis’s Racial Frame of Tonality (Part II).« V History of Music Theory: SMT Interest Group & AMS Study Group. 29. September 2020, https://historyofmusictheory.wordpress.com/2020/09/.
Cook, Nicholas. »Towards the Compleat Musicologist?« Paper presented at Ismir 2005. http://ismir2005.ismir.net/documents/Cook-CompleatMusicologist.pdf.
Dahlhaus, Carl. Analyse und Werturteil. Mainz: Schott, 1970.
Hörisch, Jochen. Theorie-Apotheke: Eine Handreichung zu den humanwissenschaftlichen Theorien der letzten fünfzig Jahre, einschließlich ihrer Risiken und Nebenwirkungen. Berlin: Suhrkamp Verlag, 2012.
ISO: International Organization for Standardization. »Space Data and Information Transfer Systems: Open Archival Information Systems: Reference Model.« Dostop 30. novembra 2022. https://www.iso.org/standard/24683.html.
Jeppesen, Knud. The Style of Palestrina and the Dissonance. New York: Dover Publications, 1971.
Koselleck, Reinhart. Vergangene Zukunft: Zur Semantik geschichtlicher Zeiten. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1995.
Kosseleck, Reinhart. Futures Past: On the Semantics of Historical Time. Prevod in spremna beseda Keith Tribe. New York, Chichester: Columbia University Press, 2004.
Križnar, Naško. »Avdiovizualni laboratorij in etnologija.« Traditiones 30 (2001): 85–118.
Križnar, Naško. »Creators, Researchers and Users of Intangible Cultural Heritage in the Light of the National List of Living Cultural Heritage.« Traditiones 41, št. 2 (2012): 183–191. DOI: https://doi.org/10.3986/Traditio2012410213
Križnar, Naško. »Etnologija in vizualna antropologija.« Traditiones 31, št. 2 (2002): 85–92.
Križnar, Naško. »Izhodišča vizualnih raziskav v etnologiji.« Traditiones 20 (1991): 143–162.
Križnar, Naško. »Prispevek vizualne produkcije k ohranjanju nesnovne kulturne dediščine.« Glasnik Slovenskega etnološkega društva 53, št. 3–4 (2013): 94–95.
Križnar, Naško. »Vizualije kot teksti.« Traditiones 23 (1994): 241–248.
Križnar, Naško. »Utemeljitev in osnutek aktivnosti delovne skupine za etnografski film pri SED.« Glasnik Slovenskega etnološkega društva 46, št. 1 (2006): 62.
Križnar, Naško. »Vizualna antropologija v tranzicijskih državah.« Traditiones 30, št. 2 (2001): 161–166.
Križnar, Naško. »Vizualna etnografija kot dejanje emancipacije.« Glasnik Slovenskega etnološkega društva 49, št. 1–2 (2009): 116–119.
Kunej, Drago. »Fonografski posnetki slovenskih ljudskih pesmi iz Bele krajine v SEM: Rezultat lastnih snemanj ali pridobljeno gradivo OSNP?« Etnolog 19 (2009): 225–235.
Kunej, Drago. »Kaj nam tudi pripovedujejo zgodnji zvočni zapisi v GNI?« Glasnik Slovenskega etnološkega društva 54, št. 3 (2013): 44–50.
Kunej, Drago. »Matija Murko – pionir terenskega zvočnega dokumentiranja.« V Matija Murko – slovanski filolog v najširšem pomenu besede, uredila Marko Jesenšek in Marija Stanonik, 236–252. Ljubljana: Slovenska akademija znanosti in umetnosti, 2020.
Kunej, Drago. »Možnosti in omejitve zvočnih zapisov ljudske glasbe.« Traditiones 29, št. 1 (2000): 197–208.
Kunej, Drago. »Nastajanje zvočnega arhiva Glasbenonarodopisnega inštituta.« Traditiones 27 (1998): 175–185.
Kunej, Drago. »Pesemsko izročilo Bele krajine na zgodnjih terenskih posnetkih.« Traditiones 46, št. 3 (2017): 125–140. DOI:/10.3986/Traditio2017460307. DOI: https://doi.org/10.3986/Traditio2017460307
Kunej, Drago. »Prva magnetofonska snemanja za zvočni arhiv Glasbenonarodopisnega inštituta.« Traditiones 28, št. 2 (1999): 217–232.
Kunej, Drago. »Vplivi terenskih zvočnih snemalnih naprav na etnomuzikološke raziskave.« Traditiones 30, št. 1 (2001): 303–312.
Kunej, Drago. »We Have Plenty of Words Written Down, We Need Melodies!: The Purchase of the First Recording Device for Ethnomusicological Research in Slovenia.« Traditiones 34. št. 1 (2005): 125–140. DOI:10.3986/Traditio2005340110. DOI: https://doi.org/10.3986/Traditio2005340110
Lefeber, Marieke, Peter van Kranenburg in Matija Marolt, »Identificatie van repertoire van achtiende-eeuwse bellen- speelklokken op basis van automatische vergelijking.« Tijdschrift van de Koninklijke Vereniging voor Nederlandse Muziekgeschiedenis 61, št. 12 (2011): 147–161.
Marolt, Matija. »A Connectionist Approach to Automatic Transcription of Polyphonic Piano Music.« IEEE Transactions on Multimedia 6, št. 3 (2004): 439–449. DOI: https://doi.org/10.1109/TMM.2004.827507
Marolt, Matija. »A Mid-Level Representation for Melody-Based Retrieval in Audio Collections.« IEEE transactions on Multimedia 10, št. 8 (2008): 1617–1625. DOI: https://doi.org/10.1109/TMM.2008.2007293
Marolt, Matija. »Audio Melody Extraction Based on Timbral Similarity of Melodic Fragments.« Paper presented at Proceedings: The International Conference on Computer as a Tool, Belgrade, Serbia and Montenegro, 21–24. November, 2005, 1288–1291. DOI: 10.1109/EURCON.2005.1630193. DOI: https://doi.org/10.1109/EURCON.2005.1630193
Marolt, Matija. »Automatic Transcription of Bell Chiming Recordings.« IEEE Transactions on Audio, Speech, and Language Processing 20, št. 3 (2012): 844–853. DOI: https://doi.org/10.1109/TASL.2011.2166957
Marolt, Matija. »Probabilistic Segmentation and Labeling of Ethnomusicological Field Recordings.« Paper presented at ISMIR 2009: Proceedings of the 10th International Society for Music Information Retrieval Conference, 26.–30. October 2009, Kobe, Japan, 2009, 75–80. https://zenodo.org/record/1415532.
Marolt, Matija, Ciril Bohak, Alenka Kavčič in Matevž Pesek. »Automatic Segmentation of Ethnomusicological Field Recordings.« Applied Sciences 9, št. 3 (2019): 1–12. DOI: https://doi.org/10.3390/app9030439
Müller, Meinard. Fundamentals of Music Processing: Audio, Analysis, Algorithms, Applications. Switzerland: Springer International Publishing, 2015. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-21945-5
Orio, Nicola. »Music Retrieval: A Tutorial and Review.« Foundations and Trends in Information Retrieval 1, št. 1 (2006): 1–90. DOI:10.1561/1500000002. DOI: https://doi.org/10.1561/1500000002
Pesek, Matevž, Aleš Leonardis in Matija Marolt. »An Analysis of Rhythmic Patterns with Unsupervised Learning.« Applied sciences 10, št. 1 (2020): 1–22. DOI:10.3390/app10010178. DOI: https://doi.org/10.3390/app10010178
Pesek, Matevž, Aleš Leonardis in Matija Marolt. »Robust Real-Time Music Transcription with a Compositional Hierarchical Model.« PloS One 12, št. 1 (2017): 1–21. DOI:/10.1371/journal.pone.0169411. DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0169411
Pesek, Matevž, Aleš Leonardis in Matija Marolt. »SymCHM: An Unsupervised Approach for Pattern Discovery in Symbolic Music with a Compositional Hierarchical Model.« Applied sciences 7, št. 11 (2017): 1–21. DOI:10.3390/app7111135. DOI: https://doi.org/10.3390/app7111135
Pesek, Matevž, Gregor Strle, Alenka Kavčič in Matija Marolt. »The Moodo Dataset: Integrating User Context With Emotional and Color Perception of Music for Affective Music Information Retrieval.« Journal of New Music Research 46, št. 3 (2017): 246–260. DOI:/10.1080/09298215.2017.1333518. DOI: https://doi.org/10.1080/09298215.2017.1333518
Pesek, Matevž, Lovro Suhadolnik, Peter Šavli in Matija Marolt. »Motivating Students for Ear-Training with a Rhythmic Dictation Application.« Applied sciences 10, št. 19 (2020): 1–19. DOI:/10.3390/app10196781. DOI: https://doi.org/10.3390/app10196781
Schedl, Markus, Emilia Gómez in Julián Urbano. »Music Information Retrieval: Recent Developments and Applications.« Foundations and Trends in Information Retrieval 8, št. 2–3 (2014): 127–261. DOI:10.1561/1500000042. DOI: https://doi.org/10.1561/1500000042
Schüler, Nico. »Reflections on the History of Computer-Assisted Music Analysis I.« Muzikološki zbornik 41, št. 1 (2005): 31–43. DOI: https://doi.org/10.4312/mz.41.1.31-43
Schütz, Alfred. Gesammelte Aufsätze III: Studien zur phänomenologischen Philosophie, uredila Ilse Schütz. Den Haag: Martinus Nijhoff, 1971. DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-010-2727-4
»Smernice za zajem, dolgotrajno ohranjanje in dostop do kulturne dediščine v digitalni obliki: Digitalna agenda na področju kulture.« Različica 1.0. Ljubljana: Ministrstvo za kulturo, 2013. Dostop 17. aprila 2016. http://www.mk.gov.si/fileadmin/mk.gov.si/pageuploads/Ministrstvo/Zakonodaja/2013/Smernice_za_zajem_dolgotrajno_ohranjanje_in_dostop_do_kulturne_dediscine_v_digitalni_obliki.pdf.
Stefanija, Leon. Računalniško podprto poučevanje glasbe / Computer-Assisted Music Learning. Ljubljana: Oddelek za muzikologijo Filozofske fakultete Univerze v Ljubljani, 2006. Dostop 30. novembra 2022. Različica v slovenščini: http://www2.arnes.si/~lstefa/hala/RPG_files/RPG.htm. Različica v angleščini: http://www2.arnes.si/~lstefa/hala/CAML_datoteke/CAML.htm.
Strle, Gregor, in Matija Marolt. »The EthnoMuse Digital Library: Conceptual Representation and Annotation of Ethnomusicological Materials.« International Journal on Digital Libraries 12 (2012): 105–119. DOI:/10.1007/s00799-012-0086-z. DOI: https://doi.org/10.1007/s00799-012-0086-z
Tomažič, Agata. »Pisateljska zapuščina na ključu usb.« Pogledi (21. aprila 2010): 15.
Weihs, Claus, Dietmar Jannach, Igor Vatolkin in Guenter Rudolph. Music Data Analysis: Foundations and Applications. London: Chapman and Hall/CRC, 2017. DOI: https://doi.org/10.1201/9781315370996
Welsch, Wolfgang. Ästhetisches Denken. Stuttgart: Philipp Reclam, 2017.
Welsch, Wolfgang. Unsere postmoderne Moderne. Berlin: Akademie Verlag, 2008. DOI: https://doi.org/10.1524/9783050061627
Welsch, Wolfgang. Vernunft: Die zeitgenössische Vernunftkritik und das Konzept der transversalen Vernunft. Berlin: Suhrkamp Verlag, 1996.
*****
Spletni viri
'10th European Music Analysis Conference, Moscow, September 2021. Dostop 30. novembra 2022. https://euromac.mosconsv.ru/.
Arnes učilnice. Dostop 30. novembra 2022. https://ucilnice.arnes.si/course/search.php?q=glasba&areaids=core_course-course.
Elda, Frank. Guide2Music: Learn how to Play the Piano from Home. Dostop 30. novembra 2022. https://www.guide2music.com/.
Empirical Musicology Review: Special Issue on Open Science in Musicology. Dostop 30. novembra 2022. https://emusicology.org/.
European Association for Digital Humanities – EADH. Dostop 30. novembra 2022. https://eadh.org/.
IPF, k.o. »Aplikacije.« Dostop 30. novembra 2022. https://www.ipf.si/ipf-ko/aplikacije.
IPF, k.o. »GEO.« Dostop 30. novembra 2022. http://geo.ipf.si/.
Journal of Interdisciplinary Music Studies. Dostop 30. novembra 2022. https://musicstudies.org/interdisciplinarity/.
LGM: Laboratory for Computer Graphics and Multimedia. »Research and Development Projects.« Dostop 30. novembra 2022. http://lgm.fri.uni-lj.si/research/#category.
Pandora: Music Genome Project. Dostop 30. novembra 2022. https://www.pandora.com/about/mgp.
Pojmovnik teorije glasbe. »Vadnice.« Dostop 30. novembra 2022. http://pojmovnik.fri.uni-lj.si/vadnice/.
Pojmovnik teorije glasbe. »Pravilnik delovanja.« Dostop 30. novembra 2022. http://pojmovnik.fri.uni-lj.si/pravilnik-delovanja/.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Leon Stefanija, Vanessa Nina Borsan, Matevž Pesek, Matija Marolt, Drago Kunej, Zoran Krstulović
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.