Mercy and its Transformations

Authors

  • Slavoj Žižek Univerza v Ljubljani, Filozofska fakulteta

DOI:

https://doi.org/10.4312/mz.45.2.7-16

Keywords:

answer of the Real, death drive, faliure of sublimation, irony, Jacques Lacan, Wolfgang Amadeus Mozart, La clemenza di Tito, perverse act

Abstract

Far from radiating the dignity of the severe but merciful rulers of Mozart’s early operas, Tito’s acts display features of hysterical self-staging. The falsity of his position is rendered by the music itself, which, in a supreme display of Mozartean irony, undermines the opera’s explicit ideological project.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Slavoj Žižek, Univerza v Ljubljani, Filozofska fakulteta
    lavoj ŽIŽEK se je rodil leta 1949 v Ljubljani. Tu je opravil vse šole. Diplomiral (1971), magistriral (1971) in doktoriral (1981) je na oddelku za filozofijo Filozofske fakultete Univerze v Ljubljani. Doktorsko disertacijo iz psihoanalize pa je 1985 ubranil v Franciji, na univerzi Paris VII. Od 1979 do 1998 je bil raziskovalec na Inštitutu za sociologijo in filozofijo in na Fakulteti za družbene vede, od 1998 je raziskovalec na filozofskem oddelku Filozofske fakultete v Ljubljani. Akademsko stopnjo rednega profesorja za filozofijo in teoretsko psihoanalizo je dosegel leta 1985. Leta 1991 je dobil naziv ambasadorja znanosti Republike Slovenije. Od 5. maja 2005 je izredni član SAZU.

Published

1. 12. 2009

Issue

Section

Articles

How to Cite

Žižek, S. (2009). Mercy and its Transformations. Musicological Annual, 45(2), 7-16. https://doi.org/10.4312/mz.45.2.7-16