Ljubljana Opera House Between Both World Wars
Modern Directing and its Protagonists
DOI:
https://doi.org/10.4312/mz.56.1.149-166Keywords:
Opera SNG Ljubljana, 20th century, opera directing, Mirko Polič, Osip Šest, Matija Bravničar, Ciril Debevec, Bratko Kreft, Ferdo DelakAbstract
The examination of the Ljubljana Opera House offers observations on different areas of activity of this institution – artistic, organizational and social – that are all interdependent and influence the fundamental mission of this artistic institution – the staging of musical theatre works and, in a broader sense, transmitting and affirming the artistic tendencies of the Opera House. This article illuminates the time of the Ljubljana Opera House between both world wars; it highlights the issues of opera directing and the artistic emancipation of the opera director through the prism of the most significant actors of this institution.
Downloads
References
[Avtor neznan.] »Kakšne načrte ima naša opera? Operni ravnatelj M. Polič o sezoni 1932/33 in o naših gledaliških problemih.« Jutro, 27. 8. 1932.
[Avtor neznan.] »Režiser Delak o operi Hlapec Jernej.« Jutro, 29. 9. 1932.
[Avtor neznan.] »Slavko Osterc: Medea, Maska rdeče smrti, Dandin v vicah.« Slovenec, 1. 3. 1932.
[Avtor neznan.] »Z Matijo Bravničarjem.« Slovenec, 19. 4. 1930.
Adamič, Emil. »Carmen v novi režiji.« Jutro, 23. 12. 1931.
Adamič, Emil. »Slavko Osterc: Tri operne enodejanke.« Jutro, 2. 3. 1932.
Bravničar, Matija. »M. Bravničar – N. Pirnat: Stoji stoji Ljubljanca...« Gledališki list Narodnega gledališča v Ljubljani, št. 7 (1933/34): 1–4.
Bravničar, Matija. »Ob priliki vprizoritve ‘Pohujšanje v dolini šentflorjanski’.« Gledališki list Narodnega gledališča v Ljubljani 9, št. 15 (1929/30): 79–80.
Cvetko, Ciril. »Režijske opazke k obnovljenemu ‘Onjeginu’.« Gledališki list Narodnega gledališča v Ljubljani, št. 12 (1942/43): 103–110.
Cvetko, Ciril. Dirigent Niko Štritof in sopranistka Zlata Gjungjenac v ljubljanski Operi. Ljubljana: Slovenski gledališki muzej, 1999.
Debevec, Ciril. »Pet opazk k režiji opere ‘Pohujšanje v dolini šentflorjanski’.« Gledališki list Narodnega gledališča v Ljubljani 9, št. 15 (1929/30): 83–84.
Frelih, Emil. »Avantgardnost opernih in operetnih režij Bratka Krefta.« Dokumenti SFGM 19, št. 40–41 (1985): 47–57.
Govekar, Fran. »Senzacije v našem gledališču.« Slovenski narod, 24. 12. 1931.
Govekar, Fran. »Osterčeve tri enodejanke.« Slovenski narod, 29. 2. 1932.
Govekar, Fran. »Stoji, stoji Ljubljanca ... oživljena?« Slovenski narod, 7. 12. 1933.
Kocjančič, Ana. Prostor v prostoru: Scenografija na Slovenskem od 17. stoletja do leta 1991. Ljubljana: Slovenski gledališki inštitut, 2018.
Koporc, Srečko. »Ljubljanska opera: ‘Stoji stoji Ljubljanca ...’.« Ljubljanski zvon 54, št. 3 (1934): 184–186.
Kreft, Bratko. »Ivan Cankar: Pohujšanje v dolini šentflorjanski.« Ljubljanski zvon 48, št. 12 (1928): 747–754.
Kreft, Bratko. »Naša drama na pragu novega leta.« Slovenski narod, 31. 12. 1929.
Kreft, Bratko. »Nova uprizoritev Carmen – značaj in smisel novega stila v naši operni režiji.« Jutro, 19. 12. 1931.
Kreft, Bratko. »O režiji komične opere ‘Mascotte’.« Slovenski narod, 6. 11. 1930.
Lukan, Blaž. »Evropeizacija slovenskega gledališča: rojstvo moderne režije.« V Dinamika sprememb v slovenskem gledališču 20. stoletja, ur. Barbara Sušec Michieli, Blaž Lukan in Maja Šorli, 89–125. Ljubljana: Akademija za gledališče, radio, film in televizijo, 2010.
Moravec, Dušan. Slovenski režiserski kvartet (z gostom). Ljubljana: Slovenski gledališki in filmski muzej, 1996.
Ocvirk, Anton. »Ob koncu gledališke sezone.« Ljubljanski zvon 50, št. 7/8 (1930): 473–487.
Ost [Osip Šest]. »Jaz in Oranže.« Gledališki list Narodnega gledališča v Ljubljani, št. 3 (1927/28): 38–39.
Osterc, Slavko. »Matija Bravničar: Pohujšanje v dolini šentflorjanski.« Ljubljanski zvon, št. 6 (1930): 377–378.
Osterc, Slavko. »Minutne opere.« Gledališki list Narodnega gledališča v Ljubljani, št. 9 (1931/32): 2–3.
Slavčeva, Maša. »O delu v operi in pogojih za njen nadaljnji razvoj.« Pogovor s Cirilom Debevcem. Gledališki list Narodnega gledališča v Ljubljani, št. 11 (1939/40): 87–91.
Slovenski gledališki muzej. Arhivsko gradivo. Zapisnik seje Sosveta pri Narodnem gledališču v Ljubljani, 26. 4. 1938.
Slovenski gledališki muzej. Personalna mapa. Ciril Debevec, sign. 16, mapa 206/8.
Ukmar, Vilko. »Opera: Stoji stoji Ljubljanca ...« Slovenec, 5. 12. 1933.
Vurnik, Stanko. »Nova slovenska opera.« Dom in svet, št. 9 (1929): 279–282.
Vurnik, Stanko. »Werther.« Slovenec, 11. 1. 1932.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Katarina Bogunović Hočevar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors are confirming that they are the authors of the submitting article, which will be published (print and online) in journal Musicological Annual by Znanstvena založba Filozofske fakultete Univerze v Ljubljani (University of Ljubljana, Faculty of Arts, Aškerčeva 2, 1000 Ljubljana, Slovenia). Author’s name will be evident in the article in journal. All decisions regarding layout and distribution of the work are in hands of the publisher.
- Authors guarantee that the work is their own original creation and does not infringe any statutory or common-law copyright or any proprietary right of any third party. In case of claims by third parties, authors commit their self to defend the interests of the publisher, and shall cover any potential costs.
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.