Disruptivna moč v učilnici ali o orodjih pri učenju in poučevanju tujega jezika, podprtih z umetno inteligenco

Avtorji

  • Saša Jazbec Univerza v Mariboru, Filozofska fakulteta

DOI:

https://doi.org/10.4312/vestnik.15.241-258

Ključne besede:

disruptivna moč, pouk tujega jezika, učna orodja, podprta z umetno inteligenco, potenciali rabe umetne inteligence, nevarnosti umetne inteligence

Povzetek

Prispevek obravnava umetno inteligenco kot disruptivno moč, tj. moč, ki – kot navaja SSKJ – „zaradi svoje drugačnosti, vizionarskega koncepta glede na obstoječe stanje deluje, učinkuje drzno, nepričakovano«. Na začetku prispevka so predstavljena teoretična izhodišča o umetni inteligenci oz. o orodjih, podprtih z umetno inteligenco, ter potencialih in problemih, ki jih prinaša njihova uporaba pri pouku tujega jezika. Rabo z umetno inteligenco podprtih orodij pri pouku tujega jezika je nedvomno treba na nacionalni in nadnacionalni ravni temeljito premisliti, prediskutirati in zakonodajno regulirati – mišljeni so npr. etični vidiki rabe umetne inteligence pri pouku, intelektualna lastnina, varovanje podatkov in dejanski učinek učenja z rabo umetne inteligence. Onstran teh izzivov pa velja poudariti, prediskutirati in predvsem izkoristiti potenciale teh z umetno inteligenco podprtih orodij in prav na potenciale in konstruktivno rabo teh orodij pri pouku in za pouk tujega jezika se osredotoča pričujoči prispevek. V drugem delu prispevka so tako na kratko predstavljena in na primeru rabe analizirana izbrana in za pouk tujega jezika primerna izbrana z umetno inteligenco podprta orodja. Na primeru orodij in njihove rabe za učenje jezika, klepetalnih robotov (med drugim tudi ChatGPT), z umetno inteligenco podprtih orodij za pisanje in jezikovno (slovnično in pravopisno) korekturo besedil in orodij za strojno prevajanje so prikazane njihove prednosti in slabosti. Kljub slabostim in pomanjkljivostim ter problemom, ki jih raba z umetno inteligenco podprtih orodij prinaša, želimo v prispevku izpostaviti njihove prednosti in potenciale za bolj optimalni izkoristek delovnega časa uporabnikov, tj. učiteljev, učečih se, in predvsem želimo uporabnike vzpodbuditi k njihovi konstruktivni rabi.

Prenosi

Podatki o prenosih še niso na voljo.

Literatura

Literatur

AI4T. 4. Juni 2023. https://www.ai4t.eu/.

BAKER, Toby/Laurie SMITH/Nandra ANISSA (2019) Educ-AI-tion rebooted? Exploring the future of artificial intelligence in schools and colleges. https://media.nesta.org.uk/documents/Future_of_AI_and_education_v5_WEB. pdf (4. Juni 2023).

BROWN, Tom et al. (2020) Language Models are Few-Shot Learners. https://arxiv.org/abs/2005.14165 (4. Juni 2023).

Champion stream. Aktuelle Netzfix und Nuterzahlen in Deutschland und weltweit. (2022) https://championstream.de/netflix-nutzer/ (4. Juni 2023).

ChatGPT Statistics & User Numbers in June. (2023) https://nerdynav.com/chatgpt-statistics/ (4. Juni 2023).

Contrary Research. 4. Juni 2023. https://research.contrary.com/reports/deepl.

DOLENC, Sašo (2023) Introduction to Artificial Intelligence [Video]. YouTube, 16. März 2023. https://www.youtube.com/watch?v=MrjYSSxInak&t=7s (4. Juni 2023).

HARISTIANI, Nuria (2019) Artificial Intelligence (AI) chatbot as language learning medium: An inquiry. Journal of Physics: Conference Series 1387(1), 1–6.

HARTMANN, Daniela (2021) Künstliche Intelligenz im DaF-Unterricht? Disruptive Technologien als Herausforderung und Chance. Informationen Deutsch als Fremdsprache 48(6), 683–696.

HERZBERG, Dominikus (2022) Künstliche Intelligenz in der Hochschulbildung und das Transparenzproblem: Eine Analyse und ein Lösungsvorschlag. T. Schmohl/A. Watanabe/K. Schelling (Hrsgg.), Künstliche Intelligenz in der Hochschulbildung. Chancen und Grenzen des KI-gestützten Lernens und Lehrens. Bielefeld: wbv, 87–110.

HONG, Wilson C. H. (2023) The impact of ChatGPT on foreign language teaching and learning: opportunities in education and research. Journal of Educational Technology and Innovation 5(1), 37–45.

HOPFENBECK, Therese N. (2023) The future of educational assessment: self-assessment, grit and ChatGTP? Assessment in Education: Principles, Policy & Practice 30(2), 99–103.

JENI, Mia (2021) Die weinende, virtuelle Influencerin. Das Internetphänomen „Lil Miquela“. S. Brommer/Ch. Dürscheid (Hrsgg.), Mensch. Maschine. Kommunikation. Tübingen: Narr, 85–101.

KANNAN, Jaya/Philar MUNDAY (2018) New Trends in Second Language Learning and Teaching through the lens of ICT, Networked Learning, and Artificial Intelligence. Círculo De Lingüística Aplicada a La Comunicación 76, 13–30.

KI-Campus/Die Lernplattform für Künstliche Intelligenz. 4. Juni 2023. https://ki-campus.org/.

KOHNKE, Lucas/Benjamin L. MOORHOUSE/Di ZOU (2023) ChatGPT for Language Teaching and Learning. RELC Journal 54(2), 1–14.

LEE, Sangmin-Michelle (2019) The impact of using machine translation on EFL students’ writing. Computer Assisted Language Learning 13(1), 125–137.

LOTZE, Netaya (2018) Präsenzunterricht adé? Künstliche Intelligenz fürs Sprachenlernen? Magazin Sprache. https://www.goethe.de/de/spr/mag/dsk/21290629.html (4. Juni 2023).

MARR, Bernard (2018) The Key Definitions Of Artificial Intelligence (AI) That Explain Its Importance. https://www.forbes.com/sites/bernardmarr/2018/02/14/the-key definitions-of-artificial-intelligence-ai-that-explain-its-importance/#1d9191dc4f5d (4. Juni 2023).

MICKALOWSKI, Kyle/Mark MICKELSON/Jaciel KELTGEN (2008) Apple‘s iPhone launch: A case study in effective marketing. The Business Review 9(2), 283–288.

Online Marketing. 4. Juni 2023. https://onlinemarketing.de/unternehmensnews/google-translate-uebersetzt-ueber-100-milliarden-woerter-pro-tag.

PINKWART, Niels (2016) Another 25 Years of AIED? Challenges and Opportunities for Intelligent Educational Technologies of the Future. International Journal of Artificial Intelligence in Education 26(2), 771–783.

POKRIVCAKOVA, Silvia (2019) Preparing teachers for the application of AI-powered technologies in foreign language education. Journal of Language and Cultural Education 7(3), 135–153.

RENZ, André/Swathi KRISHNARAJA/Elisa GRONAU (2020) Demystification of Artificial Intelligence in Education. How much AI is really in the Educational Technology? International Journal of Learning Analytics and Artificial Intelligence for Education 2(1), 14–28.

SCHMIDT, Thomas (o. J.) Künstliche Intelligenz im Fremdsprachenunterricht

Wie verändert sich die Rolle der Unterrichtenden durch künstliche Intelligenz? https://www.goethe.de/de/spr/spr/24515785.html (4. Juni 2023).

SSKJ. Slovar slovenskega knjižnega jezika. Ljubljana: Državna založba Slovenije, 1991.

STEPANECHKO, Oksana/Liub KOZUB (2023) English Teachers’ Concerns about the Ethical Use of ChatGTP by university students. Grail of Science 25, 297–302.

STERN, Elsbeth (2005) Optimierung durch Auslese? Umgang mit unterschiedlichen Lernvoraussetzungen. Erziehung und Wissenschaft 7–8, 11–13.

STRASSER, Thomas (2020) AI in the EFL-classroom. Clarifications, potentials and limitations. C. Lütge/T. Merse (Hrsgg.), Digital Teaching and Learning: Perspectives for English Language Education. Narr Francke Attempto, 1–6.

THORP, H. Holden (2023) ChatGPT is fun, but not an author. Science 379(6630), 313.

Vodafone Stiftung. 4. Juni 2023. https://www.vodafone-stiftung.de/ki-an-schulen/.

*****

KI-unterstützte Softwareprogramme

Busuu. 20. Juli 2023. https://www.busuu.com/.

Character.ai. 20. Juli 2023. https://beta.character.ai/.

ChatGTP. 20. Juli 2023. https://openai.com/blog/chatgpt.

DeepL. 20. Juli 2023. https://www.deepl.com/translator.

Deutsche Welle. 20. Juli 2023. https://www.dw.com.

Duden Mentor. 20. Juli 2023. https://mentor.duden.de/.

Duolingo. 20. Juli 2023. https://de.duolingo.com/.

Google Translate. 20. Juli 2023. https://translate.google.com/?hl=sl.

Grammarly. 20. Juli 2023. https://app.grammarly.com/.

Language Tool. 20. Juli 2023. https://languagetool.org/.

Lil Miquela. 20. Juli 2023. https://www.instagram.com/lilmiquela/.

Mimir Mentor. 20. Juli 2023. https://mimir-mentor.com/.

Neuroflash. 20. Juli 2023. https://neuroflash.com/.

Reverso. 20. Juli 2023. https://www.reverso.net/text-translation.

Rosetta Stone. 20. Juli 2023. https://www.rosettastone.eu/.

Synthesia. 20. Juli 2023. https://www.synthesia.io/.

Objavljeno

12. 12. 2023

Številka

Rubrika

Članki

Kako citirati

Jazbec, S. (2023). Disruptivna moč v učilnici ali o orodjih pri učenju in poučevanju tujega jezika, podprtih z umetno inteligenco. Vestnik Za Tuje Jezike, 15(1), 241-258. https://doi.org/10.4312/vestnik.15.241-258