Parataktični absurdizem in (ne več) dramska komedija od Jesiha do Semenič in naprej

Avtorji

  • Tomaž Toporišič Akademija za gledališče, radio, film in televizijo Univerze v Ljubljani

DOI:

https://doi.org/10.51937/Amfiteater-2024-1/130-152

Ključne besede:

absurdizem, sodobna slovenska drama, ponavljanje, smrt karakterja, postdramsko, Simona Semenič, Milan Jesih

Povzetek

V slovenskem prostoru se je dramska pisava vedno znova vračala k absurdu in h groteski, na kar v svoji temeljni razpravi »Sodobna slovenska dramatika« opozarja tudi Lado Kralj, ko zapiše, da se je v slovenski povojni dramatiki postopno »kot najpogostejša dramska smer uveljavil modernizem oz. eden njegovih tokov, tj. drama absurda, ki izhaja iz osnovne in s socialistično dogmo nezdružljive predpostavke, da je realnost absurdna in nesmiselna«

(102). Ob tem avtorji tovrstne dramatike samih sebe velikokrat niso videli kot avtorjev gledališča absurda, ampak so se že od Dušana Jovanovića in njegovih Norcev gibali tudi v smeri dramske taktike, ki je bila hkrati gogoljevsko groteskna, absurdistična kot pri Daniilu Harmsu in Aleksandru Ivanoviču Vvedenskem, nadrealistična kot pri zgodnjih igrah Rogerja Vitraca in njegovem Viktorju ali otrocih na oblasti, teorija pa jo je predvsem s Tarasom Kermaunerjem začela interpretirati kot ludistični modernizem.

V prispevku bomo preverili, kako se posebne oblike karnevalskosti in parataktični absurdizem, kot ga bomo delovno poimenovali, kot stalnice nekaterih najzanimivejših in najkompleksnejših komedijskih strojev pri Emilu Filipčiču, Milanu Jesihu, Pavlu Lužanu, Frančku Rudolfu, Andreju Rozmanu - Rozi obnašajo v dramatiki po mileniju pri Matjažu Zupančiču in Roku Vilčniku, Simoni Semenič in Ivi Slosar. Zanimalo nas bo, ali in kako sodobne absurdistične igre, ki velikokrat uporabljajo taktike komedije, ob njej pa v svoji zvrstni hibridnosti (tudi groteske in še česa) razstavljajo pojem enotnega jaza, brišejo mejo med resničnim in fiktivnim ter destabilizirajo subjektivnost samo, kar vse (po Juretu Gantarju, ki v razpravi »Smrt značaja v postdramski komediji« preverja terminologijo in teze Elinor Fuchs o smrti značaja oziroma karakterja) na prvi pogled kaže na to, da »značaj izumira tudi v postmoderni komediji« (87).

Literatura

Badiou, Alain. Mali priročnik o inestetiki. Prev. Suzana Koncut, Društvo Apokalipsa, 2004.

Bahtin, Mihail. Ustvarjanje Françoisa Rabelaisa in ljudska kultura srednjega veka in renesanse. Prev. Borut Kraševec, LUD Literatura, 2008.

Beckett, Samuel. Watt. Prev. Jože Stabej, Izbrana dela 2, Cankarjeva založba, 2004. Božič, Ela. »Interpretacija Sanje.« Adept, letn. 8, št. 1, 2022, str. 88–115.

Butnskala, gledališki list predstave PG Kranj in SMG po besedilu Emila Filipčiča in Marka Derganca. PG Kranj in SMG, 2014.

Critchley, Simon. On Humour. Routledge, 2002.

Čičigoj, Katja. »‘Naredite lahko karkoli, a biti mora pravilni karkoli.‘ Odprto delo – tekst kot dogodek.« Slovenska dramatika, ur. Mateja Pezdirc Bartol, Znanstvena založba Filozofske fakultete (Obdobja, 31), 2012, str. 61‒68.

Derrida, Jacques. The Ear of the Other: Otobiography, Transference. Ur. Christie McDonald, prev. Peggy Kamuf, University of Nebraska Press, 1988.

Fuchs, Elinor. The Death of Character: Perspectives on Theater after Modernism. Indiana University Press, 1996.

Gantar, Jure. »Smrt značaja v postdramski komediji.« Amfiteater, letn. 10, št. 1, 2022, str. 80–92.

Hrvatin, Varja, Maša Radi Buh in Jakob Ribič. »Dramatika brez generacije.« Amfiteater, letn. 10, št. 1, 2022, str. 250–270.

Inkret, Andrej. »Igra z jezikom.« Delo, 17. jan. 1974, št. 13, str. 8.

Jaklič, Andrej. »Rok Vilčnik - rokgre: O kostumih brez karakterja.« Delo, 11. apr. 2016, www.delo.si/kultura/oder/rok-vilcnik-rokgre-o-kostumih-brez-karakterja.html. Dostop 21. okt. 2019.

Jesih, Milan. Grenki sadeži pravice. Založna Obzorja, 1978.

Kralj, Lado. »Sodobna slovenska dramatika (1945–2000).« Slavistična revija, letn. 53, št. 2, 2005, str. 101–107.

»Nagrada za mladega dramatika študentki DSU Eli Božič.« AGRFT, 29. april 2022, www.agrft.uni-lj.si/blog/2022/04/29/nagrada-za-mladega-dramatika-studentki- dsu-eli-bozic. Dostop 21. okt. 2022.

Poschmann, Gerda. Der nicht mehr dramatische Theatertext: Aktüelle Bühnenstücke und ihre dramaturgische Analyse. Niemeyer, 1997.

Sarrazac, Jean-Pierre. »Kriza drame.« Drama, tekst, pisava, ur. Petra Pogorevc in Tomaž Toporišič, Mestno gledališče ljubljansko, 2008, str. 13–25.

Sarrazac, Jean-Pierre, Catherine Naugrette, Hélène Kuntz idr. Lexique du drame moderne et contemporain. Cirché, 2010. Cirché Poche, 29.

Semenič, Simona. jerebika, štrudelj, ples pa še kaj, veseloigra s seksom in plesom. Gledališki list Slovenskega mladinskega gledališča in SNG Nova Gorica, 2020/21, str. 21–36.

Semenič, Simona. Me slišiš?. KUD AAC Zrakogled, 2017.

Semenič, Simona. Tri drame. Beletrina, 2017.

Slosar, Iva Š. Kako se smeji papež?. SiGledal, 2022, sigledal.org/w/images/c/cb/ Iva_%C5%A0_Slosar_Kako_se_smeji_pape%C5%BE.pdf. Dostop 10. sept. 2023.

Toporišič, Tomaž. »Dramska pisava po postdramskem: Anja Hilling, Milena Marković in Simona Semenič.« Slavistična revija, letn. 68, št. 2, 2020, str. 109–124.

Troha, Gašper. »Me slišiš? Simone Semenič in vprašanje ne več dramske pisave.«

Amfiteater, letn. 9, št. 1, 2021, str. 88–120. Vilčnik, Rok. Drame. Sodobnost International, 2019.

Zupančič, Alenka. »Ponavljanje.« Filozofski vestnik, letn. 28, št. 1, 2007, str. 57–79.

Objavljeno

13. 08. 2024

Kako citirati

Toporišič, T. (2024). Parataktični absurdizem in (ne več) dramska komedija od Jesiha do Semenič in naprej. Amfiteater, 12(1), 130-152. https://doi.org/10.51937/Amfiteater-2024-1/130-152