Družbenokritični potencial komedije na primeru teme ekološke katastrofe

Avtorji

  • Gašper Troha Slovenski gledališki inštitut in Akademija za gledališče, radio, film in televizijo UL

DOI:

https://doi.org/10.51937/Amfiteater-2024-1/154-172

Ključne besede:

ekološka katastrofa, komedija, politična drama, Žiga Divjak, Matjaž Zupančič

Povzetek

Vprašanje ekološke katastrofe, v katero drvi globalna družba, je izredno pereče in se mu sodobno gledališče ne more izogniti. Obenem gre za vprašanje, ki je na videz tako kompleksno, da ga ne moremo do konca razumeti, še manj pa zanj obstajajo jasne rešitve. Razprava raziskuje dva pristopa, ki sledita splošnemu občutku tragičnega oz. resnega in komičnega. Prvi primer je uprizoritev Vročina (premieri 12. 10. 2021 [Ljubljana] in 24. 9. 2021 [Gradec], koprodukcija Slovensko mladinsko gledališče, steirischer herbst '21' Maska Ljubljana, režija Žiga Divjak), pri kateri gre za postdramsko gledališče, ki se teme loteva z obširnim dokumentarnim gradivom. Drugi primer je drama Te igre bo konec Matjaža Zupančiča, ki jo je avtor podnaslovil Učni komad. Zemlji se približuje ogromen meteor, ki bo uničil življenje na planetu. Dramske osebe se različno odzivajo na bližajočo se nevarnost in s tem kažejo svoje značajske lastnosti, predvsem pa celota deluje izrazito komično, saj v tem skrajnem položaju padejo siceršnje družbene maske. Razprava pokaže, da oba primera aktivirata bralca/gledalca, a Zupančičev tekst s svojo komičnostjo prinaša komično katarzo, kar sprosti občutek brezizhodnosti položaja, v katerem smo se znašli.

Literatura

Bergson, Henri. Esej o smehu. Slovenska matica, 1977.

Bruhn, Jørgen. »Towards an Intermedial Ecocriticism.« Beyond Media Borders, 2. del, uredil Lars Elleström, Palgrave Macmillan, 2021, str. 117–148.

Butala, Gregor. »Na kateri točki se bomo morda vseeno uprli?« Dnevnik, 14. okt. 2021, str. 16.

Divjak, Žiga, idr. Vročina. Slovensko mladinsko gledališče, 2021. Tipkopis.

Estok, Simon C. »Intermedial Apocalypticism and the Growing Anthropocene Crises.« Ekphrasis, letn. 24, št. 2, 2020, str. 208–224, doi: 10.24193/ekphrasis.24.11.

Forstnerič Hajnšek, Melita. »Nismo vsi enako krivi.« Večer, 20. okt. 2021, str. 9.

Gantar, Jure. Eseji o komediji. Mestno gledališče ljubljansko, 2022. Knjižnica MGL 179.

Lesničar, Tina. »Vključevanje popularnosti, a brez populizma.« Delo, 14. sep. 2021, str. 16.

McGowan, Todd. »Ovire na poti kritične komedije.« Problemi, letn. 52, št. 5-6, 2014, str. 159–181.

Moder, Gregor. »Komedija in katastrofa.« Problemi, letn. 52, št. 5-6, 2014, str. 207–222.

Moder, Gregor. Antigona. Esej o Heglovi politični filozofiji. Fakulteta za družbene vede, Založba FDV, 2023.

Murray, Robin L., in Joseph K. Heumann. »WALL-E: From Environmental Adaptation to Sentimental Nostalgia.« Jump Cut: A Review of Contemporary Media, letn. 51, pomlad 2009, https://www.ejumpcut.org/archive/jc51.2009/WallE/text.html. Dostop 23.

avgust 2023.

Paukovič, Lara. »Bistveno je, da politike, ki so že na oblasti, prisilimo v pravično delovanje in dosežemo, da se nas, ljudi, v bistvu bojijo.« Mladina, 20. avgust 2021, str. 32.

Ruhsam, Martina. »Za politično ekologijo gledališča.« Maska, letn. 37, št. 211/212, 2022, str. 114–118.

Weik von Mossner, Alexa. »Love in the Times of Ecocide: Environmental Trauma and Comic Relief in Andrew Stanton‘s WALL-E.« Eco-Trauma Cinema, ur. Anil Narine, Routledge, 2015, str. 164–179.

Zupančič, Matjaž. »Te igre bo konec.« Sodobnost, letn. 87, št. 7-8, 2023, str. 912–978.

Objavljeno

13. 08. 2024

Kako citirati

Troha, G. (2024). Družbenokritični potencial komedije na primeru teme ekološke katastrofe. Amfiteater, 12(1), 154-172. https://doi.org/10.51937/Amfiteater-2024-1/154-172