Kje so meje?

Avtorji

  • Maša Radi Buh
  • Nik Žnidaršič

DOI:

https://doi.org/10.51937/Amfiteater-2024-1/196-210

Ključne besede:

teorije humorja, kultura ukinjanja, komedija, kulturna kritika, teorija neskladja

Povzetek

Prispevek si za osnovo jemlje razmerje med kulturo ukinjanja (angl. cancel culture) in z njo povezano politično korektnostjo ter komedijo in to razmerje natančneje artikulira ter ga vpne v družbenopolitični kontekst. Teorije komedije, komičnega in humorja izpostavljajo dve različni interpretaciji oziroma funkciji teh žanrov: po eni plati je lahko orodje družbene normativnosti, saj s humorjem, usmerjenim proti delom družbe, ki deviirajo od fiktivnih norm, te dele družbe disciplinira, po drugi plati pa lahko prav takim sistemom tudi nasprotuje, ko s komičnostjo razkriva, »da je cesar pravzaprav gol«. Zgodovina kulture ukinjanja izvira iz historičnih družbenih interakcij temnopoltih Američanov, ki so bile komično naravnane. Podton komičnosti je zaznamoval tudi začetni pojav tega termina, ki se je prvič pojavil na družabnem omrežju Twitter v tvitih temnopoltih Američanov leta 2014, šele z razširitvijo med druge družbene skupine in z vstopom v popularno kulturo pa je dobil današnji pomen; s ciljem umika javne podpore posameznikom, znamkam itd. zaradi percipiranega neprimernega ali spornega vedenja. Stališče, da je komedija v katerikoli obliki absolutno »sveta« in »nedotakljiva«, je le posledica meščanske koncepcije avtonomije umetnosti, ki ji odreka vsakršen politični naboj ter poskuša prikriti razmerja družbene moči, ki so na delu znotraj postopkov komičnega.

Literatura

Carroll, Noël. Humour. A Very Short Introduction. Oxford University Press, 2014. Johnson, E. Patrick. »SNAP! culture: A different way of reading.« Text and Performance Quarterly, letn. 15, št. 2, 1995, str. 122–142.

Lorger, Ana. »Strah in beda mladinskega gledališča.« SiGledal, 17. jan. 2023, veza. sigledal.org/kritika/strah-in-beda-mladinskega-gledalisca-r. Dostop 20. apr. 2024.

McGrady, Clyde. »The strange journey of ‛cancel‘, from a Black-culture punchline to a White-grievance watchword.« Washington Post, 2. apr. 2021, www. washingtonpost.com/lifestyle/cancel-culture-background-black-culture-white grievance/2021/04/01/2e42e4fe-8b24-11eb-aff6-4f 720ca2d479_story.html. Dostop 10. jan. 2024.

Molière. Tartuffe. Théâtre Classique, 2016.

Ng, Eve. Cancel Culture: A Critical Analysis. Springer International Publishing, 2022.

P. V. »Igralka udriha z zastavo: gledališče se je odzvalo na kritike.« N1info, 9. maj 2022, n1info.si/novice/kultura/igralka-udriha-z-zastavo-gledalisce-se-je-odzvalo-na-kritike/. Dostop 9. jan. 2024.

Romano, Aja. »Why we can’t stop fighting about cancel culture?« Vox, 25. avg. 2020, www.vox.com/culture/2019/12/30/20879720/what-is-cancel-culture-explained-history-debate. Dostop 9. jan. 2024

Slosar, Iva Š. »The Great Dictator.« SeeStage, 26. maj 2024, seestage.org/reviews/the- great-dictator-diego-de-brea-sng-drama-ljubljana/. Dostop 20. apr. 2024.

Smerkolj Simoneti, Jaka. »Veliko nakazanega, manj oprijemljivega.« SiGledal, 13. maj 2022, veza.sigledal.org/kritika/veliko-nakazanega-manj-oprijemljivega-r. Dostop 19. apr. 2024.

Zorec, Matjaž. »Subliminalna samokritika.« Radio Študent, 2. feb. 2023, radiostudent. si/kultura/teater-v-eter/subliminalna-samokritika. Dostop 19. apr. 2024.

Objavljeno

13. 08. 2024

Kako citirati

Radi Buh, M., & Žnidaršič, N. (2024). Kje so meje?. Amfiteater, 12(1), 196-210. https://doi.org/10.51937/Amfiteater-2024-1/196-210

Najbolj brani prispevki istega avtorja(jev)