Družbeni in filozofski okvir novomedijske 19 umetnosti: novomedijski umetniški projekti v svetu iger, družbenih medijev, umetne inteligence in aktivizma
DOI:
https://doi.org/10.51937/Amfiteater-2024-2/18-40Ključne besede:
novomedijska umetnost, tehnodeterminizem, kalifornijska ideologija, filozofija iger, umetna inteligenca, okoljska umetnost, antropocenPovzetek
Novomedijska umetnost je bila v svojih začetkih bistveno opredeljena s tehnodeterminizmom, vezanim na entuziastično rabo novih tehnologij in medijev, ki pa ni bila naključna, ampak kontekstualizirana s kompaktno kalifornijsko ideologijo, ki je izhajala iz povezave kalifornijske boeme zadnjih desetletij 20. stoletja s prelomnimi pametnimi tehnologijami (virtualna resničnost, internet) in neoliberalizmom. Opazen del zgodnjih projektov novomedijske umetnosti je zaradi velikega poudarka na tehnoloških in medijskih inovacijah sodil v modernizem in postavantgardo, tako da je odstopal od sodobne umetnosti, opredeljene z za medij značilnim odpiranjem družbenih tem in z vključevanjem umetniškega aktivizma. V sedanjosti, na katero vplivajo družbene in kulturne paradigme antropocena (kapitalocena), prevzema tudi novomedijska umetnost, osredotočena na aplikacije, algoritme in storitve, družbene ter politične funkcije in stopa na širše področje sodobne umetnosti. To besedilo raziskuje dvojno naravo novomedijskih umetniških aplikacij v sedanjosti: imajo novomedijsko specifiko in pogosto demonstrirajo inovativnost na tem področju, hkrati pa opravljajo tudi vlogo na področju aktivizma, kritike antropocentrizma, ekološkega ter političnega angažmaja in izobraževanja za novomedijsko pismenost.
Razprava predlaga tudi periodizacijo novomedijske umetnosti.
Literatura
Arnason, Gardar. »The Emergence and Development of Animal Research Ethics: A Review with a Focus on Nonhuman Primates.« Sci Eng Ethics, letn. 26, št. 4, 29. april 2020, str. 2277–2293. DOI: 10.1007/s11948-020-00219-z.
Arns, Inke, in Sylvia Sasse. »Subversive Affirmation. On Mimesis as a Strategy of Resistance.« East Art Map. Contemporary Art and Eastern Europe. MIT Press, 2020.
Arns, Inke. 2023. »We grow, grow and grow, we’re gonna be alright and this is our show.« Austellungs Magazin, HMKV, 2023.
Axelos, Kostas. Le Jeu du monde. Les Éditions de Minuit, 1969.
Bauer, Andrew M., Matthew Edgeworth, Lucy E. Edwards et al. »Anthropocene: event or epoch?« Nature 597, 332 (september 2021). DOI: https://doi.org/10.1038/ d41586-021-02448-z.
Barbrook, Richard, in Andy Cameron. »The Californian Ideology.« Mute, letn. 1, št. 3, 1995. http://www.metamute.org/editorial/articles/californian-ideology.
Bishop, Claire. Artificial Hells: Participatory Art and the Politics of Spectatorship. Verso, 2012.
Bolter, Jay David, in Richard Grusin. »Remediation: Understanding New Media.«
Corporate Communications: An International Journal, letn. 4, št. 4, 1999, str. 208–209. DOI: https://doi.org/10.1108/ccij.1999.4.4.208.1.
Bourriaud, Nicolas. Relacijska estetika. Postprodukcija. Maska, 2007. Zbirka Transformacije, 22.
Büscher, Bram. »The nonhuman turn: Critical reflections on alienation, entanglement and nature under capitalism.« Dialogues in Human Geography, letn. 12, št. 1, 2022, str. 54–73. DOI: https://doi.org/10.1177/20438206211026200.
Caillois, Roger. »Igre in ljudje.« Johan Huizinga, Roger Caillois, Eugen Fink, Teorije igre, izbor in spremna beseda Janez Strehovec, Študentska založba, zbirka Koda, 2004, str. 139–226.
Crutzen, Paul J. »The ʻAnthropocene‘.« Earth System Science in the Anthropocene, ur. E. Ehlers, T. Krafft, Springer, 2006, str. 13–18. DOI: https://doi.org/10.1007/3-540- 26590-2_3.
Ćosić, Vuk. Nacija – kultura. Venec vencev vencev 1. LUD Šerpa, 2022.
Davis, Heather, in Etienne Turpin, ur. Art in the Anthropocene: Encounters Among Aesthetics, Politics, Environments and Epistemologies. Open Humanities Press, 2015.
Debatty, Regine. »Post-anthropocentric art. An interview with Maja Smrekar.« We make money not art.com, 26. januar 2016, https://we-make-money-not-art.com/ post-anthropocentric-art-an-interview-with-maja-smrekar/. Dostop 20. maj 2024.
Fischer-Lichte, Erika. Estetika performativnega. Koda, 2008.
Gadamer, Hans-Georg. Resnica in metoda. LUD Literatura, 2001.
Greco, Elisa. »Engaging with the non-human turn: A response to Büscher.« Dialogues in Human Geography, letn. 12, št. 1, marec 2022, str. 90–94. DOI: https://doi. org/10.1177/20438206221075704.
Grusin, Richard, ur. The Nonhuman Turn. University of Minnesota Press, 2015.
Haraway, Donna. »Anthropocene, Capitalocene, Plantationocen, Chthulucene: Making Kin.« Environmental Humanities, letn. 6, št. 1, 2015, str. 159–165. DOI: https://doi. org/10.1215/22011919-3615934.
Hoff, Jens, Quentin Gausset in Simon Lex, ur. The Role of Non-State Actors in the Green Transition. Building a Sustainable Future. Routledge, 2019.
Ingarden, Roman. Literarna umetnina. ŠKUC / Znanstveni inštitut Filozofske fakultete, 1990. Studia humanitatis.
Lövbrand, Eva, Malin Mobjörk in Rickard Söder. »The Anthropocene and the geo- political magination: Re-writing Earth as political space.« Earth System Governance, letn. 4, junij 2020, DOI: 10.1016/j.esg.2020.100051.
Manovich, Lev. The Language of New Media. MIT Press, 2001.
Manovich, Lev. Software Takes Command. Bloomsbury Academic, 2013.
Manovich, Lev. AI Aesthetics. Strelka Press, 2018.
Margulis, Lynn. Symbiotic Planet: A New Look at Evolution. Basic Books, 1998. Morton, Timothy, in Dominic Boyer. Hyposubjects. On becoming human. Open Humanities Press, 2021.
Morton, Timothy. The Ecological Thought. The Harvard University Press, 2010. Mouffe, Chantal. On the political. Routledge, 2005.
Morton, Timothy. Towards A Green Democratic Revolution: Left Populism and the Power of Affects.
Verso Books, 2022.
Murnik, Maja. »Art in weightlessness: From outer space to virtual worlds.« Virtual Creativity, letn. 7, št. 1, 2017, str. 29–40. DOI: https://doi.org/10.1386/vcr.7.1.29_1.
Petrič, Špela. Pl‘AI. 2020. https://www.spelapetric.org/#/plai/.
Pham, Chi P. »Political Orientation in Ecocriticism: National Allegory in Vietnamese Ecofiction by Trần Duy Phiên.« CLCWeb: Comparative Literature and Culture, letn. 24, št. 5, 2022. https://doi.org/10.7771/1481-4374.3818.
Rush, Michael. New Media in Art. Thames & Hudson, 2005.
Shelley, Mary W. Frankenstein: Complete, Authoritative Text with Biographical, Historical, and Cultural Contexts, Critical History, and Essays from Contemporary Critical Perspectives. 2. izdaja. Uredila Johanna M. Smith. Bedford/St. Martin‘s, [1831] 2000.
Strehovec, Janez. »Dotik kot čut teoretik – k filozofiji taktilne kulture.« Amfiteater, letn. 2, št. 1, 2010, str. 71–100.
Strehovec, Janez. Contemporary Art Impacts on Scientific, Social, and Cultural Paradigms. IGI Global, 2020.
Tatnall, Arthur, in Bill Davey. »The Rise of the Non-Human Actors: The Internet of Things.« Analytical Frameworks, Applications, and Impacts of ICT and Actor-Network Theory, uredil Markus Spöhrer, IGI Global, 2018, str. 138–155.
Thacker, Eugene. In the Dust of This Planet (Horror of Philosophy, Vol. 1.). Zero Books, 2011.
The Yes Men. »What the climate movement may need in order to grow: mobilising visions.« 2022. https://news.theyesmen.org/p/what-the-climate-movement-may- need?utm_source=email.
Trexler, Adam. Anthropocene Fictions: The Novel in a Time of Climate Change. University of Virginia Press, 2015.
Tribe, Mark. New Media Art. Taschen, 2009.
United Nations. Transforming our world: The 2030 Agenda for Sustainable Development. A/RES/70/1. United Nations General Assembly, 2015.
Van Dooren, Thom, Eben Kirksey in Ursula Münster. »Multispecies Studies: Cultivating Arts of Attentiveness.« Environmental Humanities, letn. 8, št. 1, 2016, str. 1–23.
Welsch, Wolfgang. Grenzgänge der Ästhetik. Stuttgart Philipp Reclam, 1996.
World‘s Best Ever Dronies (Drone Selfies). https://www.youtube.com/ watch?v=FZOgy5V9imI.
Xie, Chao. »Climate change in contemporary British and Irish poetry and poetic criticism: Literary representation and environmental activism.« Wiley interdisciplinary reviews: WIREs Climate Change, letn. 14, št. 1, 18. oktober 2022. DOI: https://doi.org/10.1002/wcc.807.
Prenosi
Objavljeno
Številka
Rubrika
Licenca

To delo je licencirano pod Creative Commons Priznanje avtorstva-Deljenje pod enakimi pogoji 4.0 mednarodno licenco.