Umetnostni žanri kot okvir za raziskovanje in dolgoročno ohranjanje novomedijske umetnosti
DOI:
https://doi.org/10.51937/Amfiteater-2024-2/42-67Ključne besede:
izvorno digitalna kulturna dediščina, umetnostni žanri, novomedijska umetnost, izdelovanje modelov, Vuk ĆosićPovzetek
Umetnostni žanri so način razdelitve homogenega področja. Mihail Bahtin v svoji viziji dialoškosti segmentira celoten svet na govorne žanre, kar vključuje tako ideje in besedila kot stvari, ki so del kulturnih praks. Ta najsplošnejša ideja žanra v svoji visoki stopnji abstraktnosti služi namenom Bahtinovega programa prepoznati in zavarovati človeške ideje. Na konkretnejši ravni so žanri vezani na tradicijo literature in umetnosti ali pa, na obravnavanem ožjem področju, na prakso novomedijske umetnosti, v teh primerih so uporabljeni v konstrukciji in razumevanju artefaktov. Razprava je sestavljena iz treh delov. V prvem je predstavljen človekov spoznavni odnos do sveta kot odprtost za čutne vtise in hkrati tudi kot uporaba deduktivnega logičnega sklepanja, kar primerjamo z delovanjem računalnika. V drugem delu so predstavljeni žanri kot način uvajanja reda v igrivo ustvarjalnost (Scott Rettberg, Lev Manovič, Espen Aarseth); žanri so hevristična orodja, ki omogočajo sorazmerno stopnjo stabilnosti pri našem delovanju in koordinaciji v različnih kontekstih. Sklepni tretji del je posvečen raziskovanju digitalne kulturne dediščine, ki je trenutno v nevarnosti, da izgine zaradi hitrega razvoja informacijskih tehnologij ter menjav platform in standardov. Gre za projekt ohranitve spomina na t. i. informacijsko revolucijo v fiksiranem predmetu, ki pa mora ujeti vsaj določen del sporočilnosti izjave, kot se daje prek recepcije v času muzejske hrambe in predstavitve. Tako so zbirke razumljene kot proces, ki uporablja arhiv predmetov za premislek in rekonstrukcijo sodobnega trenutka.
Literatura
Aarseth, Espen. Cybertext: Perspectives on Ergodic Literature. Johns Hopkins University Press, 1997.
AI HLEG (Strokovna skupina na visoki ravni za umetno inteligenco pri Evropski komisiji). Opredelitev umetne inteligence: glavne zmogljivosti in znanstvene discipline. Evropska komisija, 2019, https://ec.europa.eu/newsroom/dae/ document.cfm?doc_id=60667. Dostop 22. avg. 2024.
Bahtin, Mihail M. Estetika in humanistične vede. SH – Zavod za založniško dejavnost, 1999.
Barthes, Roland. Camera lucida. ŠKUC, Znanstveni inštitut Filozofske fakultete, 1992. Bolter, Jay David, in Richard Grusin. Remediation: Understanding New Media. The MIT Press, 2000.
Bovcon, Narvika, in Aleš Vaupotič. »Diskretnost seznamov in informacijski obrat v humanistiki.« 2024. Pred objavo.
Brin, Sergey, in Lawrence Page. »The Anatomy of a Large-Scale Hypertextual Web Search Engine.« Stanford University InfoLab, 1998, http://infolab.stanford. edu/~backrub/google.html. Dostop 26. avg. 2024.
Cole, David »The Chinese Room Argument.« The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Summer 2023 Edition), ur. Edward N. Zalta in Uri Nodelman, https://plato.stanford. edu/archives/sum2023/entries/chinese-room. Dostop 22. avg. 2024.
Ćosić, Vuk. »Nacija Kultura venec vencev vencev.« Pogovor z avtorjem in urednikom, Slovenski knjižni sejem, 22. 11. 2022. YouTube, 7. dec. 2022, https://www.youtube.com/watch?v=EQ3W9ehxwdg. Dostop 26. avg. 2024.
Ćosić, Vuk. Nacija – Kultura: Venec vencev vencev 1. LUD Šerpa, 2022.
Ćosić, Vuk. »Pisava.« Nacija – Kultura. 2022. https://nacija-kultura.si/#/pisava. Dostop 2. okt. 2024.
Ćosić, Vuk. »Razstava | Vuk Ćosić: Nacija – Kultura.« Moderna galerija, +MSUM, 13. okt. 2022–8. feb. 2023. http://www.mg-lj.si/si/razstave/3567/razstava-nacija-kultura. Dostop 26. avg. 2024.
D’Agostino, Marcello, in Luciano Floridi. »The Enduring Scandal of Deduction: Is Propositional Logic Really Uninformative?« Synthese, letn. 167, št. 2, 2009, str. 271–315.
Dijkstra, Edsger W. »The Structureofthe‘THE’-Multiprogramming System.« Proceedings of the First ACM Symposium on Operating System Principles (SOSP ‚67), Association for Computing Machinery, 1967, https://doi.org/10.1145/800001.811672.
ELMCIP Knowledge Base, The. 2013, https://elmcip.net. Dostop 26. avg. 2024. Floridi, Luciano. The Ethics of Artificial Intelligence. Oxford University Press, 2023.
ELMCIP Knowledge Base, The. The Ethics of Information. Oxford University Press, 2013.
ELMCIP Knowledge Base, The. The Logic of Information. Oxford University Press, 2019.
Gibson, James J. The Ecological Approach to Visual Perception. Houghton Mifflin, 1979. Heidegger, Martin. Izbrane razprave. Cankarjeva založba, 1967.
Hintikka, Jaakko. Logic, Language-Games and Information: Kantian Themes in the Philosophy of Logic. Clarendon Press, 1973.
Hoare, C. A. R., in Jifeng He. Unifying Theories of Programming. Prentice Hall, 1998. Hribar, Tine. Fenomenologija I. Slovenska matica, 1993.
Huizinga, Johan. Homo Ludens. Beacon Press, 1971.
Iconoclash as Digital Experience. 2023. https://iconoclash.beyondmatter.eu. Dostop 26. avg. 2024.
Leerssen, Joep, ur. Encyclopedia of Romantic Nationalism in Europe (ERNiE). Study Platform on Interlocking Nationalisms, 2015, https://ernie.uva.nl. Dostop 26. avg. 2024.
Levinas, Emmanuel. Etika in neskončno: čas in drugi. Družina, 1998.
Link, David. »There Must Be an Angel. On the Beginnings of the Arithmetics of Rays.« Variantology 2. On Deep Time Relations of Arts, Sciences and Technologies, ur. Siegfried Zielinski in David Link, König, 2006, str. 15–42.
Mahnič, Katja. »Muzeji, muzejski predmeti in digitalizacija.« 59. seminar slovenskega jezika, literature in kulture, 2023, str. 67–74, https://doi.org/10.4312/ SSJLK.59.67-74.
Mancosu, Paolo, in Richard Zach. »Heinrich Behmann’s 1921 lecture on the decision problem and the algebra of logic.« Bulletin of Symbolic Logic, letn. 21, št. 2, 2015, str. 164–187.
Manovich, Lev. The Language of New Media. The MIT Press, 2001.
Manovich, Lev. Software Takes Command. Bloomsbury, 2013.
»Matter. Non-Matter. Anti-Matter. Past Exhibitions as Digital Experiences.« ZKM Karlsruhe, 3. dec. 2022–23. apr. 2023, https://zkm.de/en/exhibition/2022/12/matter-non-matter-anti-matter. Dostop 26. avg. 2024.
Morris, William Edward, in Charlotte R. Brown. »David Hume.« The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Winter 2023 Edition), ur. Edward N. Zalta in Uri Nodelman, https://plato.stanford.edu/archives/win2023/entries/hume. Dostop 22. avg. 2024.
Petzold, Charles. Code: The Hidden Language of Computer Hardware and Software. 2. izdaja. Pearson, 2022.
Petzold, Charles. The Annotated Turing: A Guided Tour Through Alan Turing‘s Historic Paper on Computability and the Turing Machine. Wiley, 2008.
Quine, Wilard Van Orman. Ontological Relativity and Other Essays. Columbia University Press, 1969.
Računalniški muzej. https://www.racunalniski-muzej.si. Dostop 26. avg. 2024. Rettberg, Scott. Electronic Literature. Polity Press, 2019.
Rettberg, Scott, in Alex Saum-Pascual. »Introduction: Electronic Literature as a Framework for the Digital Humanities.« Electronic Book Review, 2020, https://doi. org/10.7273/vyqe-dq93.
Searle, John. »Minds, Brains and Programs.« Behavioral and Brain Sciences, letn. 3, št. 3, 1980, str. 417–457.
Strehovec, Janez, ur. Teorije igre pri Johanu Huizingi, Rogerju Calloisu in Eugenu Finku. Študentska založba, 2003.
Turing, Alan. »On Computable Numbers, with an Application to the Entscheidungsproblem.« Proceedings of the London Mathematical Society, letn. 42, št. 1, 1936, str. 230–265.
Type Salon. »Sonetni venez.« Type Salon, 2022, https://type-salon.com/portfolio/ sonetni-venez. Dostop 2. okt. 2024.
Vaupotič, Aleš. »Kdo izbere, kaj bralec bere?« Primerjalna književnost, letn. 33, št. 2, 2010, str. 151–161, 321–331, http://www.dlib.si/?URN=URN:NBN:SI:DOC-40IVWBXU.
Vaupotič, Aleš. »Stari mojster in neizrekljiva beseda.« Primerjalna književnost, letn. 44, št. 2, 2021, str. 85–102, http://www.dlib.si/?URN=URN:NBN:SI:DOC-FWNZU4HO.
Železnikar, Jaka. »Vuk Ćosić: Nacija-kultura.« Poiesis, 3. 11. 2015, https://www.poiesis. si/jaka-zeleznikar-vuk-cosic-nacija-kultura. Dostop 26. avg. 2024.
Prenosi
Objavljeno
Številka
Rubrika
Licenca

To delo je licencirano pod Creative Commons Priznanje avtorstva-Deljenje pod enakimi pogoji 4.0 mednarodno licenco.