Igrske akcije v novomedijskih umetniških delih
DOI:
https://doi.org/10.51937/Amfiteater-2024-2/68-89Ključne besede:
študiji video iger, novomedijska umetnost, nadgrajena resničnost, igrska akcija, diegeza, vmesnik, Alexander R. Galloway, Srečo DraganPovzetek
Članek izhaja iz teorije video iger Alexandra R. Gallowaya. Gre za analizo medija, utemeljenega v akcijah, in njegovih specifik. Igrske akcije sistema igre izvajata upravljavec in stroj, odvijajo pa se tako v diegetskem kot nediegetskem prostoru igre. S tem je Galloway pokazal na razsežnosti igranja, ki se izmikajo zgolj naratološkim pristopom, in posebno pozornost namenil učinkom stroja. Njegovo interpretacijo novomedijskih umetniških del, predvsem modificiranih video iger in net.arta, skozi optiko igrskih akcij besedilo nadgradi z analizami novomedijskih umetniških del Sreča Dragana, s čimer se odpira vprašanje univerzalnosti Gallowayevega analitičnega modela za razumevanje novomedijskih kulturnih objektov dve desetletji kasneje in v povezavi z novimi tehnološkimi platformami mešane resničnosti. Izkaže se, da so štirje tipi igrskih akcij učinkovit pripomoček za spoznavanje delovanja novomedijskega umetniškega dela ter osnova za njegov natančni opis, ki lahko služi pri trajnostnem ohranjanju in prihodnjih rekonstrukcijah te vrste nestabilnih umetnosti.
Literatura
Aarseth, Espen. Cybertext: Perspectives on Ergodic Literature. The Johns Hopkins University Press, 1997.
Backe, Hans-Joachim. »Between the Lines: Using Differential Game Analysis to Develop Environmental Thinking.« Ecogames: Playful Perspectives on the Climate Crisis, ur. Laura op de Beke, Joost Raessens, Stefan Werning in Gerald Farca, Amsterdam University Press, 2024, str. 109–128.
Bódi, Bettina. Videogames and Agency. Routledge, 2023. Bonitzer, Pascal. Slepo polje. Studia Humanitatis, 1985.
Bourriaud, Nicolas. Relational Aesthetics. Les presses du réel, 2002.
Bovcon, Narvika. Umetnost v svetu pametnih strojev. Acta (Akademija za likovno umetnost in oblikovanje), 2009.
Derrida, Jacques. »Struktura, znak in igra v diskurzu humanističnih znanosti.« Literatura, št. 24–25, 1993, str. 63–64, 75; Dissemination, Chicago: UCP, 1981, str. 194–95.
Dović, Marijan. »‘Reism‘ in Slovenian Neo-Avant-Garde Literature and Art.« Realisms of the Avant-Garde, ur. Moritz Baßler, Benedikt Hjartarson, Ursula Frohne, David Ayers in Sascha Bru, De Gruyter, 2020, str. 525–546.
Galloway, Alexander R. Teorija video iger: eseji o algoritemski kulturi. Maska, 2011.
Griswold, Charles L. »Plato on Rhetoric and Poetry.« The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Spring 2024 Edition), ur. Edward N. Zalta in Uri Nodelman, https:// plato.stanford.edu/archives/spr2024/entries/plato-rhetoric. Dostop 20. 11. 2024.
Huizinga, Johan. Homo ludens: A Study of the Play Element in Culture. Beacon, 1950.
Huizinga, Johan. Homo Ludens. Beacon Press, 1971.
Kostanjšek, Kristjan, Narvika Bovcon in Borut Batagelj. »Časovni tunel 2: Uporabniška izkušnja v obogateni resničnosti.« Portorož, Slovenija, 26.–27. september 2024, Zbornik triintridesete mednarodne Elektrotehniške in računalniške konference ERK 2024, ur. Andrej Žemva in Andrej Trošt, 2024, str. 104–108.
Kuhn, Annette, in Guy Westwell. A Dictionary of Film Studies (1 ed.). Oxford University Press, 2012, str. 116, 252.
Manovich, Lev. The Language of New Media. The MIT Press, 2001.
Montfort, Nick. Twisty Little Passages: An Approach to Interactive Fiction. MIT Press, 2003.
Negt, Oskar, in Alexander Kluge. Public Sphere and Experience: Toward an Analysis of the Bourgeois and Proletarian Public Sphere. University of Minnesota Press, 1993.
Nguyen, C. Thi. Games: Agency As Art. Oxford University Press, 2020. 85
Picard, Martin. »Machinima: Video Game As An Art Form?« Loading, letn. 1, št. 1, 2007, https://journals.sfu.ca/loading/index.php/loading/article/view. Dostop 2. 10. 2024.
Puncer, Mojca. »Participatory art, philosophy and criticism.« Filozofski vestnik, letn. 40, št. 3, 2019, str. 241–260, 307–308.
Puncer, Mojca. »Umetnost v javnem prostoru: urbane družbene koreografije mesta Dunaj.« Likovne besede, št. 111, 2019, str. 4–16.
Španjol, Igor. »OHOjevska produkcija Sreča Dragana in Andraža Šalamuna.«
MG+MSUM, Muzej sodobne umetnosti Metelkova, 22. 2. 2017, https://www.mg-lj.si/si/dogodki/1952/ohojevska-produkcija-dragana-in-salamuna. Dostop 2. 10.2024.
Strehovec, Janez, ur. Teorije igre pri Johanu Huizingi, Rogerju Cailloisu in Eugenu Finku. Študentska založba, 2003.
Toh, Weimin, in Fei Victor Lim. »Using Video Games for Learning: Developing a Metalanguage for Digital Play.« Games and Culture, letn. 16, št. 5, 2021, str. 583–610, doi.org/10.1177/1555412020921339. Dostop 2. 10. 2024.
Vaupotič, Aleš. Vprašanje realizma. Založba Univerze v Novi Gorici, 2019.
Zgonik, Nadja. Futurologija Kaj lahko umetnost jutri naredi za vas? / Futurology What can art tomorrow do for you? Mestna galerija Nova Gorica, 9.–30. 3. 2018. Katalog razstave.
Prenosi
Objavljeno
Številka
Rubrika
Licenca

To delo je licencirano pod Creative Commons Priznanje avtorstva-Deljenje pod enakimi pogoji 4.0 mednarodno licenco.