Komično v umetnosti za otroke in mlade: kako 93 otroci in mladi dojemajo prvine humorja in se nanje odzivajo

Avtorji

  • Martina Peštaj RTV Slovenija
  • Benjamin Zajc Lutkovno gledališče Ljubljana

DOI:

https://doi.org/10.51937/Amfiteater-2024-2/92-103

Ključne besede:

gledališče za otroke in mladino, humor, kognitivna psihologija, komedija, umetnost za otroke

Povzetek

Komedija in elementi komičnega v umetnosti za otroke in mlade lahko segajo od šaljivega humorja do prefinjene duhovitosti, lahko so namenjeni zgolj zabavi, lahko pa služijo tudi kot način, kako mlajšemu občinstvu posredovati pomembna sporočila, in ga spodbujajo h kritičnemu razmišljanju o svetu, v katerega vstopa. Otroci se s pomočjo humorja lažje srečujejo s temami, ki so zanje neznane ali problemske. Tako se lahko satira, enako kot v gledališču za odraslo občinstvo, uporablja za družbeno kritiko, parodija lahko preigrava znane zgodbe, like in trope. Struktura humorja mora biti prilagojena otrokovemu referenčnemu okviru; če zgreši otrokovo dojemanje humorja, za otroke ni zabavna. Lahko pa ima nepremišljeno in površno razumevanje komedije za mlajše občinstvo tudi negativne učinke. Nekatere oblike poskusov humorja, kot so rasni stereotipi in žaljive šale, lahko vzpostavljajo neželene vzorce, ki pomembno vplivajo na razvoj stališč odraščajočih. Zato je razumevanje komedije in načinov, kako ustvarjati komično za različne starostne skupine, pomemben člen pri umetniškem ustvarjanju za otroke in mlade. V tem prispevku zato raziskujeva razvojne zakonitosti različnih starostnih skupin, taktike, načine in pozitivne prakse komedije za otroke ter analizirava, kako se uspešno plasiranje humornega razlikuje glede na ciljno skupino, pri čemer upoštevava razvojne stopnje otrok, kulturne vplive in razvijajoči se smisel za humor.

Literatura

Batistič - Zorec, Marcela. Teorije v razvojni psihologiji. ARNES, 2006.

Ferrer, Alejandro Tiana. »The Importance of Dramatic Play in Early and Primary School.« Experiencing Art in Early Years, ur. Francesca Nerattini, Edizioni Pendragon, 2000, str. 73–76.

Götz, Maya. »Worüber lachen Kinder.« Televizion, 2003, 16, 1.

Kroflin, Livija. »Is Puppet Theatre for Children?« Theatre for Children – Artistic Phenomenon, ur. Henryk Jurkowski, Miroslav Radonjić, International Research College of Theatre Arts, 2011, str. 192–198.

Marjanovič Umek, Ljubica, in Maja Zupančič, ur. Razvojna psihologija. Znanstvenoraziskovalni inštitut Filozofske fakultete, 2004.

Štern, Vilijam. Psihologija ranog detinjstva – do navršetka šeste godine života. Prevedla Marija in Radmilo Vučić. Geca Kon, 1938.

Prenosi

Objavljeno

21. 02. 2025

Kako citirati

Peštaj, M., & Zajc, B. (2025). Komično v umetnosti za otroke in mlade: kako 93 otroci in mladi dojemajo prvine humorja in se nanje odzivajo. Amfiteater, 12(2), 92-103. https://doi.org/10.51937/Amfiteater-2024-2/92-103