Praznina, etika, nihilizem
Budizem mahāyāna in klasični daoizem
DOI:
https://doi.org/10.4312/ars.16.2.77-89Ključne besede:
budizem mahāyāna, klasični daoizem, praznina, svoboda, nihilizemPovzetek
V članku bom orisal nekatere ontološke lastnosti budizma mahāyāna in klasičnega daoizma, s posebnim ozirom na pojmovanje praznine. Ta ontološki koncept ima v obeh tradicijah pomembne etične in soteriološke implikacije, ki jih bom na kratko predstavil in jih med seboj primerjal ter navedel nekatere podobnosti in razlike med obema tradicijama. Med eksplikacijo teh tem se bosta pojavili dodatni vprašanji, ki se nanašata na precej pogosta predsodka, izhajajoča zlasti iz evropske filozofske tradicije. Prvi očita budizmu in daoizmu, da sta filozofsko manjvredna zaradi neločljivega prepletanja filozofije in religije ter tudi teorije in prakse. To prepletanje bom zagovarjal skozi optiko razumevanja mahajanskega budizma in klasičnega daoizma kot simbolnih form. Drugi očitek se nanaša na nihilizem, natančneje na nihilizem moči in odgovornosti. Mahajanski budizem in klasični daoizem bom najprej zagovarjal na ontološki, nato pa še na soteriološko-etični ravni ter pokazal njun nenihilistični značaj in nenihilistične možnosti interpretacije.
Prenosi
Literatura
Bennett C., In Search of the Sacred. Anthropology and the Study of Religions, London, New York 1996.
Chai, D., Daoism and Wu, Philosophy Compass 9/10, 2014, str. 663–671. DOI: https://doi.org/10.1111/phc3.12171
Damdul, G. D., Ontological Reality: Quantum Theory and Emptiness in Buddhist Philosophy, v: Quantum Reality and Theory of Śūnya (ur. Bhatt, S. R.), Singapur 2019, str. 345–349. DOI: https://doi.org/10.1007/978-981-13-1957-0_22
Dargyay, L., What is Non-existent and what is Remanent in Śūnyatā, Journal of Indian Philosophy 18 (1), 1990, str. 81–91. DOI: https://doi.org/10.1007/BF00222693
Garfield, J. L., Empty Words. Buddhist Philosophy and Cross-Cultural Interpretation, New York 2001.
Goodman, C., Consequentialism, Agent-Neutrality, and Mahāyāna Ethics, Philosophy East and West 58 (1), 2008, str. 17–35. DOI: https://doi.org/10.1353/pew.2008.0013
Hall, D. L., in drugi, Thinking from the Han. Self, Truth, and Transcendence in Chinese and Western Culture, Albany 1998.
Huang, Y., The Ethics of Difference in the Zhuangzi, Journal of the American Academy of Religion 78 (1), 2010, str. 65–99. DOI: https://doi.org/10.1093/jaarel/lfp082
Laozi, Dao de jing (prev. Milčinski, M.), Ljubljana 2009.
Mou, B., Moral Rules and Moral Experience: a Comparative Analysis of Dewey and Laozi on Morality, Asian Philosophy 11 (3), 2001, str. 161–178. DOI: https://doi.org/10.1080/09552360120116919
Nāgārjuna, Temeljni verzi o srednji poti (prev. Bajželj A., S. Vörös, G. Kvartič), Ljubljana 2018.
Ošlaj, B., Homo diaphoricus: uvod v filozofsko antropologijo, Ljubljana 2004.
Petek, N., Na pragu prebujenja. Svetovi sanj v budizmu, Ljubljana 2022.
Pohl, K. H., The Wisdom of the Unsayable in the Chinese Tradition, v: Wisdom and Philosophy. Contemporary and Comparative Approaches (ur. Moeller, H. G., in drugi), London 2016.
Silva, J. A. da, Compassion in Mahayana Buddhism, Revista Portuguesa de Filosofia 52 (1–4), 1996, str. 813–830.
Zhuang Zi, Klasik dežele južne rože (prev. Milčinski, M.), Ljubljana 2004.
Zhuangzi, Zhuangzi. The Essential Writings with Selections (prev. Ziporyn, B.), Indianapolis, Cambridge 2008.
Prenosi
Objavljeno
Številka
Rubrika
Licenca
Avtorske pravice (c) 2022 Sebastijan Pešec
To delo je licencirano pod Creative Commons Priznanje avtorstva-Deljenje pod enakimi pogoji 4.0 mednarodno licenco.