Heidegger in Hisamatsu
Na poti k vzajemni drugosti
DOI:
https://doi.org/10.4312/ars.16.2.151-163Ključne besede:
Heidegger, Hisamatsu, bit, nič, drugostPovzetek
Članek prinaša vnovičen razmislek o nenavadni vzajemnosti evropske in japonske misli, ki se je zgodila Heideggrovi fenomenologiji in japonski, kjotski budistični misli Shin’ichija Hisamatsuja. Odgovor na vprašanje, zakaj je Heidegger vzbudil takšno zanimanje pri japonskem mislecu, je tudi odgovor na vprašanje, kaj je tisto, s čimer je Heidegger tako nenavadno izstopil iz evropske filozofske tradicije. Če drži, da je japonski misli odpiranje za evropsko filozofijo pomagalo, da doseže svoje lastno bistvo, vsekakor drži tudi obratno: tisto izmuzljivo nenavadno budistične misli (vsaj) evropskim fenomenologom pomaga jasneje razbrati Heideggrovo resnico biti. Fenomenologija resnice biti zgolj v okviru evropske filozofije se lahko izgublja v repetitivno negativnih opredelitvah, ko mora vedno znova dokazovati in kazati, da osredotočenost na zgolj bivajoče ne zadošča in da bit ni nikoli isto kot bivajoče. S to negativno potjo pa ostaja v primežu primata bivajočega. Zato bi lahko dejali, da Hisamatsu s svojo mislijo o niču Heideggrovo resnico biti sprošča v njenem bistvu kot njenem zjasnjenju mimo odpravljanja, ukinjanja, zanikanja bivajočega. Heideggru je bilo jasno, da evropska in japonska misel nikoli ne bosta stopili druga drugi za hrbet v čisto očitnost resnice drugega. Še več – da je taka ambicija v osnovi zgrešena. Drugi je tisti, ki naj ostane drugi ravno zato, da me razkriva v moji lastni enkratnosti. Enigmatičnost drugega je tista, ki pomaga k večji, boljši razjasnitvi mene samega. Zahod in Vzhod v tem oziru – to je tudi osnovna ambicija pričujočega članka – ne prinašata vzajemnosti kot istosti, pač pa vzajemno drugost, ki vzpodbuja rast lastnega. Če torej evropska pot pelje od bivajočega k biti, je – po trkih z japonskim polnim ničem – evropska pot pravzaprav še toliko bolj pot od biti k bivajočemu.
Prenosi
Literatura
Braak, A. van der, Hisamatsu Shin’ichi: Oriental Nothingness, v: The Dao Companion to Japanese Buddhist Philosophy (ur. Kopf, G.), Dordrecht 2019, str. 635–647. DOI: https://doi.org/10.1007/978-90-481-2924-9_28
Caputo, J. D., Heidegger and Theology, v: The Cambridge Companion to Heidegger (ur. Guignon, C. B.), Cambridge 1993, str. 270 –288. DOI: https://doi.org/10.1017/CCOL0521385709.011
Heidegger, M., Kaj je metafizika, v: Izbrani spisi, Ljubljana 1967, str. 93–147.
Heidegger, M., Evropski nihilizem, Ljubljana 1971.
Heidegger, M., Heraklit, Frankfurt ob Majni, 1979.
Heidegger, M., Vom Wesen der Wahrheit: zu Platons Höhlengleichnis und Theätet, Frankfurt ob Majni, 1988.
Heidegger, M., Identiteta in diferenca, Maribor 1990.
Heidegger, M., Na poti do govorice, Ljubljana 1995a.
Heidegger, M., Uvod v metafiziko, Ljubljana 1995b.
Heidegger, M., Predavanja in sestavki, Ljubljana 2003.
Heidegger, M., Bremer und Freiburger Vorträge, Frankfurt ob Majni, 2005.
Hisamatsu, S., Memories of my Student Life: An Autobiographical Essay, The FAS Society Journal, 1985, str. 14–24. [Z manjšimi dodatnimi popravki objavljeno na internetni strani zenbudističnega združenja FAS, http://www.fas.x0.com/writings/hisamatsu/memoriesofmysutsudent.html] (dostop: 12. 9. 2022).
Hisamatsu, S., Polnost niča. Satori, Maribor 1995.
Hisamatsu, S., Critical Sermons of the Zen Tradition: Hisamatsu’s Talks on Linji, Honolulu 2002.
Hisamatsu, S., M. Heidegger, Umetnost in mišljenje, Phainomena 39/40, 2002, str. 5–9.
Hribar, T., Budistični nič in/ali budistična praznina, v: Hisamatsu, S., Polnost niča. Satori, Maribor 1995, str. 67–114.
Ives, C., True Person, Formless Self: Lay Zen Master Hisamatsu Shin’ichi, v: Zen Masters (ur. Heine, S.), Oxford 2010, str. 217–238. DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780195367645.003.0008
Kirchner, T. Y. (ur.), The Record of Linji, Honolulu 2009.
Lin, M., Heidegger’s (Dis)Engagement with Asian Languages, Journal of Chinese Philosophy, 2008, str. 319–337. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1540-6253.2008.00480.x
Lozar Mrevlje, J., Vedrenje vedrine, Ljubljana 2011.
Masao, A., Hisamatsu’s Philosophy of Awakening, The Eastern Buddhist 14 (1), 1981, str. 26–42.
May, R., Heidegger’s Hidden Sources, London 1989.
Svigaris, Ž., Search for Fundamentals of Intercultural Dialogue: Hisamatsu and Heidegger, v: Japan and Europe in Global Communication (ur. Mickunas, A.), Vilna 2014, str. 57–76.
Prenosi
Objavljeno
Kako citirati
Številka
Rubrike
Licenca
Avtorske pravice (c) 2022 Janko Lozar Mrevlje

To delo je licencirano pod Creative Commons Priznanje avtorstva-Deljenje pod enakimi 4.0 mednarodno licenco.
Avtorji, ki želijo, da se njihov članek objavi v reviji, se strinjajo z naslednjimi pogoji:
- Pisci besedila potrjujejo, da so avtorji oddanega članka, ki bo predvidoma izšel v reviji Ars & Humanitas v okviru Znanstvene založbe Filozofske fakultete Univerze v Ljubljani (Univerza v Ljubljani, Filozofska fakulteta, Aškerčeva 2, 1000 Ljubljana) z navedbo mojega avtorstva z imenom in priimkom. O likovno-grafični in tehnični opremi dela ter o pogojih njegovega trženja odloča založnik.
- Avtorji jamčijo, da je delo njihova avtorska stvaritev, da na njem ne obstajajo pravice tretjih oseb in da z njim niso kršene kakšne druge pravice. V primeru zahtevkov tretjih oseb se avtorji zavezujejo, da bodo varovali interese založnika ter mu povrnil škodo in stroške.
- Avtorji obdržijo materialne avtorske pravice ter založniku priznajo pravico do prve izdaje članka z licenco Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License (priznanje avtorstva in deljenje pod istimi pogoji). To pomeni, da se tako besedilo, slike, grafi in druge sestavine dela lahko prosto distribuirajo, reproducirajo, uporabljajo, priobčujejo javnosti in predelujejo, pod pogojem, da se jasno in vidno navede avtorja in naslov tega dela in da se v primeru spremembe, preoblikovanja ali uporabe tega dela v svojem delu, lahko distribuira predelava le pod licenco, ki je enaka tej.
- Avtorji lahko sklenejo dodatne ločene pogodbene dogovore za neizključno distribucijo različice dela, objavljene v reviji, (npr. oddaja v institucionalni repozitorij ali objava v knjigi) z navedbo, da je bilo delo prvič objavljeno v tej reviji.
- Pred postopkom pošiljanja ali med njim lahko avtorji delo objavijo na spletu (npr. v institucionalnih repozitorijih ali na svojih spletnih straneh), k čemur jih tudi spodbujamo, saj lahko to prispeva k plodnim izmenjavam ter hitrejšemu in obsežnejšemu navajanju objavljenega dela.