Umetna inteligenca oziroma orodja, podprta z umetno inteligenco, pri pouku in za pouk tujih jezikov

Empirična raziskava o stališčih učiteljev tujega jezika v Sloveniji

Avtorji

  • Saša Jazbec Univerza v Mariboru

DOI:

https://doi.org/10.4312/ars.18.1.115-130

Ključne besede:

stališča učiteljev tujega jezika, orodja, podprta z UI, možnosti in pasti UI, raba UI pri učenju in poučevanju tujega jezika, raba UI za učenje in poučevanje tujega jezika

Povzetek

Umetna inteligenca je izjemno aktualna in interdisciplinarno obravnavana tema. Pričujoči prispevek obravnava denimo UI pri pouku in za pouk tujega jezika z vidika učiteljev tujega jezika. Poskusu opredelitve UI, kratkemu pregledu virov in poskusu umestitve UI v koncept učenja in poučevanja tujih jezikov (nemščine in angleščine) sledi obravnava možnosti ter pasti rabe orodij, ki jih podpira UI, pri pouku tujega jezika. V empiričnem delu pa so predstavljeni rezultati analize z anketnim vprašalnikom zbranih mnenj oziroma stališč učiteljev tujih jezikov do rabe UI in orodij, podprtih z UI, pri pouku in za pouk tujih jezikov. Rezultati, analize in odgovori na raziskovalna vprašanja so pokazali, da so mnenja anketiranih učiteljev precej homogena. Anketirani menijo, da ima UI več prednosti kot slabosti. Zelo objektivno in realno so ocenili tudi nevarnosti in kompetence, ki jih bo raba UI v šoli zaobšla in ki jih bo treba posebej poudarjeno razvijati, ter tiste, ki jih bo raba UI pospešeno razvijala. Tudi korelacije med analiziranimi spremenljivkami niso ovrgle enotnih in stabilnih mnenj anketiranih, saj so pokazale, da ni statistično relevantnih razlik med mnenji učiteljev nemščine in angleščine. 

Rezultati, analize in odgovori na raziskovalna vprašanja so pokazali, da so mnenja anketiranih učiteljev precej homogena. Anketirani menijo, da ima UI več prednosti kot slabosti. Zelo objektivno in realno so ocenili tudi nevarnosti in kompetence, ki jih bo raba UI v šoli zaobšla in ki jih bo treba posebej poudarjeno razvijati, in tiste, ki jih bo raba UI pospešeno razvijala. Tudi korelacije med analiziranimi spremenljivkami niso ovrgle enotnih in stabilnih mnenj anketiranih, saj so pokazale, da ni statistično relevantnih razlik med mnenji učiteljev nemščine in angleščine.

Prenosi

Podatki o prenosih še niso na voljo.

Literatura

Aberšek, B., in drugi (ur.), Mednarodna znanstvena konferenca o filozofiji duha in kognitivnem modeliranju v izobraževanju, Maribor 2022. http://pce-fnm.si/conference-proceedings/. 18. 3. 2024.

Baker, T., in drugi, Educ-AI-tion rebooted? Exploring the future of artificial intelligence in schools and colleges, Nesta Foundation 2019. https://media.nesta.org.uk/documents/Future_of_AI_and_education_v5_WEB.pdf. 18. 3. 2024

Baskara, R., in drugi, Exploring the Implications of ChatGPT for Language Learning in Higher Education, Indonesian Journal of English Language Teaching and Applied Linguistics 7(2), 2023, str. 343–358.

Borstner, B., in drugi, Ali nas umetna inteligenca lahko premaga: od algoritma do singularnosti po poteh etičnega vrednotenja, v: Sodobne perspektive družbe: umetna inteligenca na stičišču znanosti (ur. Bregant, J., idr.), Maribor 2022, str. 101–119.

Bregant, J., in drugi, Sodobne perspektive družbe: umetna inteligenca na stičišču znanosti, Maribor 2022.

Burow, O. A., Schule der Zukunft: Sieben Handlungsoptionen. Schule leiten, Weinheim 2022.

Dargan, J., Artificial Intelligence: The Angel of Death For Foreign Language Teachers. 29. 4. 2019. https://chatbotslife.com/artificial-intelligence-the-angel-of-death-forforeign-language-teachers-cbff644a4967. 18. 3. 2024.

Eraković, B., in drugi, The intersection of digital and translation competence in students of translation: problem areas and pedagogical interventions. Ars & Humanitas, 17(1), 2023, str. 125–138.

Ferster, B., Teaching machines: Learning from the intersection of education and technology, Baltimore 2014.

Hartmann, D., ChatGPT im Fremdsprachenunterricht, 24. 4. 2023. https://blog.hueber-sprachen.de/chatgpt-im-fremdsprachenunterricht/. 18. 3. 2024.

Hartmann, D., Künstliche Intelligenz im DaF-Unterricht? Disruptive Technologien als Herausforderung und Chance, Informationen Deutsch als Fremdsprache 48(6), 2021, str. 683–696.

Hong, W. C. H., The impact of ChatGPT on foreign language teaching and learning: opportunities in education and research, Journal of Educational Technology and Innovation 5(1), 2023, str. 37–45.

Kannan, J., in drugi, New trends in second language learning and teaching through the lens of ICT, networked learning, and artificial intelligence, v: Vías de transformación en la enseñanza de lenguas con mediación tecnológica (ur. Juncal, F., in drugi), 2018, str. 13–30.

Kartal, G., Contemporary Language Teaching and Learning with ChatGPT. Contemporary Research in Language and Linguistics 1(1), 2023, str. 59–70.

Kasneci, E., in drugi, ChatGPT for good? On opportunities and challenges of large language models for education. 1. 1. 2023. https://www.researchgate.net/publication/367541637_ChatGPT_for_Good_On_Opportunities_and_Challenges_of_Large_Language_Models_for_Education. 18. 3. 2024.

Marr, B., The Key Definitions Of Artificial Intelligence (AI) That Explain Its Importance. 14. 2. 2018. https://www.forbes.com/sites/bernardmarr/2018/02/14/the-keydefinitions-of-artificial-intelligence-ai-that-explain-itsimportance/#40ebc5304f5d. 18. 3. 2024.

Mezeg, A., Ali sploh še potrebujemo prevajalce? Strojno prevajanje iz francoščine v slovenščino, Ars & Humanitas 17(1), 2023, str. 139–154.

OECD.AI Policy Observatory, OECD AI Principles overview. Organisation for Economic Co-operation and Development. 2. 7. 2022. https://oecd.ai/en/ai-principles. 18. 3. 2024.

Pokrivčakova, S., in drugi, CALL and Foreign Language Education: e-textbook for foreign language teachers, Nitra 2015, https://www.kajk.pf.ukf.sk/public/S.%20Pokriv%C4%8D%C3%A1kov%C3%A1%20et%20al.%20-%20CALL%20and%20Foreign%20Language%20Education.pdf. 18. 3. 2024.

Renz, A., in drugi, Demystification of Artificial Intelligence in Education. How much AI is really in the Educational Technology? International Journal of Learning Analytics and Artificial Intelligence for Education 2(1), 2020, str. 14–30.

Strasser, T., AI in the EFL-classroom. Clarifications, potentials and limitations, v: Digital Teaching and Learning: Perspectives for English Language Education (ur. Lütge, C., in drugi), Tübingen 2020, str. 165–184.

Wengler, J., Chance oder Auslaufmodell? Neue Perspektiven für das Schreiben in Zeiten der Digitalität. Der fremdsprachliche Unterricht Französisch 181, 2023, str. 2–11.

Wu, Y., Integrating Generative AI in Education: How ChatGPT Brings Challenges for Future Learning and Teaching. Journal of Advanced Research in Education, 2(4), 2023, str. 6–10.

Prenosi

Objavljeno

17. 10. 2024

Kako citirati

Jazbec, S. (2024). Umetna inteligenca oziroma orodja, podprta z umetno inteligenco, pri pouku in za pouk tujih jezikov: Empirična raziskava o stališčih učiteljev tujega jezika v Sloveniji. Ars & Humanitas, 18(1), 115-130. https://doi.org/10.4312/ars.18.1.115-130