Utopične prakse in (post)avantgarda v Rancièrovem konceptu estetike
DOI:
https://doi.org/10.4312/ars.18.2.175-189Ključne besede:
»vélike pripovedi« in pripovedi časa, ideja umetnosti kot utopične prakse, Rancièrov koncept estetike, (post)avantgarda, relacijska estetikaPovzetek
Besedilo obravnava idejo umetnosti kot utopične prakse francoskega filozofa Mikela Dufrenna in njen pomen v sodobnem času, v tako imenovani postdobi, kjer je vse sočasno in kjer se zdi, da je zgodovina končana. Predstava utopije zmeraj pojmuje časovnost – kritiko sedanjosti in projekcijo prihodnosti na podlagi izkušenj iz preteklosti – pri čemer je časovnost kot taka v vélikem ZDAJ postavljena pod vprašaj, zato se vsaka utopična praksa že sama po sebi zdi absurdna. Fokus analize je postavljen na nov pogled pojmovanja estetskega, ki ga predlaga sodobni francoski filozof Jacques Rancière, ko govori o estetski revoluciji pri delitvi čutnosti skozi bistveno spremembo položaja in pojmovanja mesta umetnosti.
Prenosi
Literatura
Adorno, Theodor: Estetička teorija, Nolit, Beograd, 1979.
Bishop, Clare: “Antagonism and Relational Aesthetics”, October, 110 (2004.), 51-79.
Bishop, Claire: Artificial Hells. Participatory Art and the Politics of Spectatorship, Verso, London/New York, 2012.
Bourriaud, Nicolas: Relacijska estetika. Postprodukcija: kako umjetnost reprogramira suvremeni svijet, Zagreb, 2013.
Bürger, Peter: Teorija avangarde, Antibarbarus, Zagreb, 2007.
Cmrečnjak, Josip: “[Nacrt] Rancièreov koncept raspodjele osjetilnog (le partage du sensible) i njegov politički emancipacijski potencijal” (2017.), https://www.academia.edu/34548574/_Nacrt_Ranci%C3%A8reov_koncept_raspodjele_osjetilnog_le_partage_du_sensible_i_njegov_politi%C4%8Dki_emancipacijski_potencijal_2017_, (March, 12th 2023)
Dufrenne, Mikel: Umjetnost i politika, Svjetlost, Sarajevo, 1982.
Jencks, Charles: “Postavangarda”, Život umjetnosti 78/79, Zagreb, 2006.
Kovačević, Leonardo: “Estetska dislokacija filozofije”, Tvrđa 1-2, 2014., 96-97.
Marcuse, Herbert: Estetska dimenzija, Školska knjiga, Zagreb, 1981.
Paić, Žarko: “An–arhé kao glas naroda”, Književna republika 4-6, 2015., 177-205.
Rancière, Jacques: Dissensus. On Politics and Aesthetics, London/New York, 2010.
Rancière, Jacques: “Estetska dimenzija: estetika, politika, znanje”, Tvrđa 1-2, 2014.c, 98-107.
Rancière, Jacques: “Estetska revolucija i njezini ishodi”, Čemu: časopis studenata filozofije, 12/13 (2004.b), 109-119.
Rancière, Jacques: “Književnost, politika i estetika: pristupi demokratskoj nesuglasnosti [razgovor]”, Tvrđa 1-2, 2014.b, 114-125.
Rancière, Jacques: “Podela čulog. Estetika i politika”, Sudbina slika. Podela čulog, CMK, Fakultet za medije i komunikacije, Beograd, 2013.
Rancière, Jacques: “Poetika znanja”, Tvrđa 1-2, 2014.a, 108-113.
Rancière, Jacques: “Jacques Rancière: The Distribution of the Sensible: Politics and Aesthetics”, The Politics of Aesthetics, London-New York, 2004a.
Rancière, Jacques: “Problems and Transformations in Critical Art”, in: Participation:. Documents of Contemporary Art (ed. C. Bishop), 2006., 83-93.
Rancière, Jacques: “Time, Narration, Politics”, in: Modern Times. Essays on Temporality in Art and Politics, Multimedijalni institut, Zagreb, 2017.
Rancière, Jacques: U kojem vremenu živimo? Razgovor s Ericom Hazanom, Udruga Bijeli val, Zagreb, 2021.
Rancière, Jacques: Nesuglasnost: politika i filozofija, Fakultet političkih znanosti Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, 2015.
Schiller, Fridrich: O estetskom odgoju čovjeka u nizu pisama, Scarabeus-naklada, Zagreb, 2006.
Šuvaković, Miško: Umetnost i politika. Savremena estetika, filozofija, teorija i umetnost u vremenu globalne tranzicije, Službeni glasnik, Beograd, 2012.
Šuvaković, Miško: Pojmovnik suvremene umjetnosti, Horetzky, Zagreb, 2005.
Welsch, Wolfgang: Naša postmoderna moderna, Izdavačka knjižarnica Zorana Stojanovića, Sremski Karlovci-Novi Sad, 2000.
Prenosi
Objavljeno
Številka
Rubrika
Licenca
Avtorske pravice (c) 2024 Katarina Rukavina

To delo je licencirano pod Creative Commons Priznanje avtorstva-Deljenje pod enakimi pogoji 4.0 mednarodno licenco.