Doseganje trajnostnih ciljev z ekokritičnim branjem svetovne književnosti
DOI:
https://doi.org/10.4312/ars.18.2.99-111Ključne besede:
ekokritika, ekopedagogika, didaktika književnosti, svetovna književnost, antropocentrizem, posthumanizem, ekokozmopolitizem, globalno državljanstvoPovzetek
Članek predstavlja rezultate avtoričine magistrske raziskave Uresničevanje cilja trajnostnega razvoja pri pouku književnosti v gimnaziji. Osredotoča se na pomen svetovne književnosti, ki obravnava trajnostne tematike, pri transformaciji vrednot in delovanja gimnazijcev. Avtorica za obravnavo te teme kot osrednja dva pojma prepoznava ekokozmopolitizem in globalno državljanstvo. Oba izpostavljata pomen vsebin, znanja in raziskovanja tujega oziroma nečesa, kar odstopa od norm družbe, v kateri bivamo. Temeljita tudi na spoštovanju tega drugega. Ekokozmopolitizem izpostavlja, da je to drugo lahko tudi nečloveško bitje, ekosistem ali katerikoli del naravnega okolja, s čimer razveljavlja ozko antropocentrično gledišče. Članek z ekokritično analizo finskega epa Kalevala ter novele Ernesta Hemingwaya Starec in morje dokazuje, da branje svetovne književnosti omogoča spoznavanje ter kritično opredelitev do pojmov antropocentrizem in ekocentrizem. Ob primerih Thoreaujevega dokumentarnega romana Walden: življenje v gozdu, ki želi na različne narativne načine izraziti resnico človeškega bivanja v nekem naravnem okolju, in dokumentarnega romana Johna Herseya Hirošima, ki je s pripovedno polifonijo glasov preživelcev želel ovekovečiti (krizni) zgodovinski trenutek, pa članek utemeljuje smiselnost obravnave kontekstov nastanka in recepcije dokumentarne književnosti. Članek ugotavlja, da lahko v gimnazijski pouk književnosti s tematskimi razrednimi bralnimi klubi vključujemo tudi trajnostno delovanje, ki v središče postavlja demokratični dialog o obravnavanem literarnem delu. V tako zasnovanem dialogu dijaki, učitelj in lokalni gost kot enakovredne inteligence komentirajo svoja branja literarnega besedila, vključujejo svoja raziskovanja neumetnostnih besedil in na podlagi novih spoznanj snujejo načrte za delovanje v lokalni skupnosti.
Prenosi
Literatura
Biesta, G., Vzgoja kot čudovito tveganje, Ljubljana 2022.
Braidotti, R., Nomadic Subjects: Embodiment and Sexual Difference in Contemporary Feminist Theory, Second Edition, New York 2011.
Caradonna, J., Sustainability: A History, New York 2014.
de Jonge, E., An Alternative to Anthropocentrism: Deep Ecology and the Metaphysical Turn, v: Anthropocentrism – Humans, Animals, Environments (ur. Rob Boddice), Leiden in Boston 2011, str. 307–319.
Hampe, M., in drugi, Introduction: Spinoza’s Ethica Ordine Geometrico Demonstrata, v: Spinoza‘s Ethics (ur. Michael Hampe, Ursula Renz in Robert Schnepf), Leiden in Boston 2011, str. 1–14.
Heise, U., Comparative Ecocriticism in the Anthropocene, v: Komparativistik. Jahrbuch der Deutschen Gesellschaft für Allgemeine und Vergleichende Literaturwissenschaft 2013 (ur. Christian Moser, Linda Simonis), Heidelberg 2014, str. 19–33.
Hemingway, E., Starec in morje in druge novele, Ljubljana 1983.
Hersey, J., Hirošima, Ljubljana 2015.
Izobraževanje za globalno državljanstvo: Teme in učni cilji (ur. ni naveden), Škofja Loka 2019.
Jarc, A., Ekokritika v znanstveni fantastiki. Magistrsko delo (mentorja Tomo Virk, Alojzija Zupan Sosič), Univerza v Ljubljani, Ljubljana 2021.
Kalevala: finski narodni ep (prev. Jelka Ovaska), Ljubljana 1991.
Karničar, L., Uresničevanje cilja trajnostnega razvoja pri pouku književnosti v gimnaziji. Magistrsko delo (mentorja Alenka Žbogar, Tomo Virk), Univerza v Ljubljani, Ljubljana 2024.
Krakar Vogel, B., Didaktika književnosti pri pouku slovenščine, Ljubljana 2020.
Le Guin, U., Ples na robu sveta (prev. Veronika Dintinjana), Ljubljana 2007.
Misiaszek, G., Ecopedagogy: Critical Environmental Teaching for Planetary Justice and Global Sustainable Development, London in New York 2020.
Nussbaum, M., Not for Profit: Why Democracy Needs the Humanities, Princeton in Oxford 2010.
Thoreau, H. D., Walden: življenje v gozdu (prev. Mojca Dobnikar), Ljubljana, 2021.
Virk, T., Literatura in pouk književnosti v gimnazijah, Jezik in slovstvo, 64.1, 2019, str. 65–72.
Vogel, J., Modeli jezikovnega pouka pri predmetu slovenščina od leta 1990 do danes, Jezik in slovstvo 60.3/4, 2015, str. 173–183.
Prenosi
Objavljeno
Številka
Rubrika
Licenca
Avtorske pravice (c) 2024 Lucija Karničar

To delo je licencirano pod Creative Commons Priznanje avtorstva-Deljenje pod enakimi pogoji 4.0 mednarodno licenco.