Preobrazba Polifemovega pogleda v slikarstvu Marija Preglja (1913–1967)

Avtorji

  • Jure Mikuž Akademija za likovno umetnost in oblikovanje, Univerza v Ljubljani, Erjavčeva 23, 1000 Ljubljana

DOI:

https://doi.org/10.4312/ars.9.1.86-103

Ključne besede:

Marij Pregelj, slovensko moderno slikarstvo, Polifem, ok(n)o

Povzetek

Marij Pregelj, eden najzanimivejših slovenskih slikarjev modernistov, je med leti 1949 in 1951 ilustriral Homerjeva speva Iliado in Odisejo. Njegove ilustracije so v času socrealistične estetike pomenile napoved ponovnega vključevanja slovenske umetnosti v svetovne okvire. Med ilustracijami je tudi postava kiklopa, ki požira Odisejeve tovariše. Podoba velikana z enim očesom je Preglja zaposlovala vse življenje: eno oko lahko slikar, ki je pri svojem poslu najbolj odvisen od pogleda, prikaže v profilu. In profili drugih ter lastnega obraza so Preglja zanimali vse življenje. Enooki niso bili samo ljudje, ampak tudi predmeti: rozeta katedrale, ki se je spremenila v človeško postavo, vrata pralnega stroja, odprtina mlinčka za meso, slepo ok(n)o itd. Motiva zadnjih dveh slik, ki ju je – že več kot leto prej sluteč nesmiselno smrt pri 54 letih – delal tik pred njo, morda celo ne dokončal, sta Polifem in Portret sina Vaska. V prvi kri iz iztaknjenega očesa brizga proti stilizirani filmski kameri, v drugi pa se pogled sina, navdušenega cineasta, podaljšuje v kamero, ki bo spodrinila očetov čopič.

Prenosi

Podatki o prenosih še niso na voljo.

Biografija avtorja

  • Jure Mikuž, Akademija za likovno umetnost in oblikovanje, Univerza v Ljubljani, Erjavčeva 23, 1000 Ljubljana

    Jure Mikuž is professor of History of Arts and for theoretical subjects at the Faculty of Fine Arts and Design, and head of the Department for Historical Anthropology of the image at ISH, Ljubljana Graduate School of the Humanities. He did continuing studies at Getty Summer Institute in Visual and Cultural Studies, University of Rochester, N. Y., and he was several times visiting professor at the École des Hautes Études en Sciences Sociales, Paris. From 1986 to 1992 he was curator and director of the National Museum of Modern Art and in 1999 and in 2011 he was commissioner of the Slovenian pavilion at Venice Biennial. His main books are the following: Le sang et le lait dans l'imaginaire médiéval, 2013; Pogledati − gledati, videti − uvideti: zgodovinsko-antropološke študije [Regard – see – perceive: Historical-anthropological studies], 2011; Zrcaljena podoba: ogledalo in zunanjost polja [The reflected image: The mirror and the off space], 1997; Slovensko moderno slikarstvo in zahodna umetnost: od preloma s socialističnim realizmom do konceptualizma [Modern Slovenian painting and Western art: From the rupture with socialist realism up to conceptualism], 1995; Fritz Lang, 1993.

Objavljeno

30. 04. 2015

Številka

Rubrika

Študije

Kako citirati

Mikuž, J. (2015). Preobrazba Polifemovega pogleda v slikarstvu Marija Preglja (1913–1967). Ars & Humanitas, 9(1), 86-103. https://doi.org/10.4312/ars.9.1.86-103