Videti ali slišati? Odisej in sirene. Dvoje vrat naših zaznav in različne implikacije

Avtorji

  • Igor Škamperle Oddelek za sociologijo, Filozofska fakulteta Univerze v Ljubljani, Aškerčeva 2, 1000 Ljubljana

DOI:

https://doi.org/10.4312/ars.9.1.76-85

Ključne besede:

petje siren, vizualno, sluh, Odisej

Povzetek

Prispevek obravnava dve temeljni obliki človekove čutne zaznave, pogled in sluh. Obe sta od nekdaj predmet razmisleka, saj ponujata možnost različnih implikacij. Vizualna zaznava in pogled ustvarjata občutek sveta, vendar sta bila tako mit kakor religija do vizualnega posnemanja resničnosti kritična in mu odrekala spoznavno vlogo. Je Odisej na morski poti očarljive in nevarne sirene videl ali jih je v resnici zgolj slišal? Referat skuša prikazati nekaj temeljnih dilem, ki jih ponuja Homerjev mit o sirenah ter njegove številne predelave. Kritično oceno pogleda in njegove magične moči podaja tudi mit o Perzeju in meduzi Gorgoni, ki s svojim pogledom opazovalca začara, kakor bi okamnel. Prav tega se je Odisej bal, ko je sestopil v podzemlje. A če je dostop do resnice zavesti in sveta lažje in primerneje udejanjiti z besedo in prek sluha, zakaj so sirene nevarne in zakaj morajo v tekmi z Muzami izgubiti? Ker čarajo in začarajo tudi s pogledom?

Prenosi

Podatki o prenosih še niso na voljo.

Biografija avtorja

  • Igor Škamperle, Oddelek za sociologijo, Filozofska fakulteta Univerze v Ljubljani, Aškerčeva 2, 1000 Ljubljana
    Igor Škamperle studied comparative literature and sociology of culture at the University of Ljubljana. He carries out research in the fields of religious studies, system of knowledge, the structure of the imagination, and visual arts. He writes articles and expert works (last: Endimionove sanje, 2013; Endymion's Dream). He is employed as a “docent” in the Department of Sociology at the University of Ljubljana's Faculty of Arts.

Objavljeno

30. 04. 2015

Številka

Rubrika

Študije

Kako citirati

Škamperle, I. (2015). Videti ali slišati? Odisej in sirene. Dvoje vrat naših zaznav in različne implikacije. Ars & Humanitas, 9(1), 76-85. https://doi.org/10.4312/ars.9.1.76-85