Mnenja vzgojiteljev o usvajanju slovenščine otrok priseljencev

Avtorji

  • Darija Skubic
  • Ana Ocvirk Vrtec Ciciban, Šarhova 29, 1000 Ljubljana

DOI:

https://doi.org/10.4312/jis.69.4.19-33

Ključne besede:

mnenja, otroci priseljenci, slovenščina kot drugi jezik, usvajanje drugega jezika, vrtec, vzgojitelj

Povzetek

Zaradi globalizacije postaja tudi slovenska družba vedno bolj dvojezična oz. večjezična. Prispevek predstavi mnenja vzgojiteljev o usvajanju slovenščine otrok priseljencev. V raziskavi, v kateri je sodelovalo 163 vzgojiteljev, so anketiranci izrazili najvišje strinjanje s trditvijo, da otrok potrebuje varno okolje za optimalno učenje jezika okolja, in najnižje strinjanje s trditvijo, da imamo na ravni vrtca smernice za delo z otroki, katerih materni jezik ni slovenščina. Anketiranci so prepoznali vrtec kot pomemben dejavnik v usvajanju slovenščine kot drugega/tujega jezika.

Prenosi

Podatki o prenosih še niso na voljo.

Literatura

Literatura

Bahovec D., Eva, Bregar, Ksenija G., Čas, Metka, Domicelj, Marjeta, Saje - Hribar, Nada, Japelj, Barbara, Jontes, Breda, Kastelic, Lidija, Kranjc, Simona, Marjanovič Umek, Ljubica, Požar Matijašič, Nada, Vonta, Tatjana in Vrščaj, Dušan, 1999: Kurikulum za vrtce. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo. https://www.gov.si/assets/ministrstva/MVI/Dokumenti/Sektor-za-predsolsko-vzgojo/Programi/Kurikulum-za-vrtce.pdf. (Dostop 15. 9. 2024.)

Baker, Colin, 2011: Foundations of bilingual education and bilingualism. 5. izdaja. Bristol, Buffalo, Toronto: Multilingual Matters.

Baloh, Barbara, 2019: Kurikularno področje jezik v vrtcih v čezmejnem prostoru v slovenski Istri in na Tržaškem. Tivadar, Hotimir (ur.): Slovenski javni govor in jezikovno-kulturna (samo)zavest. Obdobja 38. Ljubljana: Znanstvena založba Filozofske fakultete. 449–456. DOI: https://doi.org/10.4312/Obdobja.38.449-456.

Baloh, Barbara in Bratož, Silva, 2019: Refleksija vloge učitelja v čezmejnem prostoru. Razprave in gradivo: revija za narodnostna vprašanja 83. 5–19. DOI: https://doi.org/10.36144/rig83.dec19.5-19.

Baloh, Barbara, 2021: Slovenščina kot drugi/tuji jezik v predšolskem obdobju. Baloh, Barbara, Štirn, Mateja, Jelen Madruša, Mojca in Šibilja, Jerneja (ur.): Z drobnimi koraki v slovenščino: vključevanje otrok priseljencev v vrtce. Ljubljana: ISA institut. 13–38. https://www.medkulturnost.si/wp-content/uploads/2021/09/Priro%C4%8Dnik-Z-drobnimi-koraki-v-sloven%C5%A1%C4%8Dino.pdf. (Dostop 15. 9. 2024.)

Baloh, Barbara, Štirn, Mateja, Jelen Madruša, Mojca in Šibilja, Jerneja (ur.), 2021: Z drobnimi koraki v slovenščino: vključevanje otrok priseljencev v vrtce. Ljubljana: ISA institut. https://www.medkulturnost.si/wp-content/uploads/2021/09/Priro%C4%8Dnik-Z-drobnimi-koraki-v-sloven%C5%A1%C4%8Dino.pdf. (Dostop 15. 9. 2024.)

Barle - Lakota, Andreja, Gajgar, Mateja, Knez, Mihaela, Kranjc, Simona, Motik, Dragica, Novak, Marta, Ojsteršek, Boža, Safran, Živana, Steiner, Melita in Zaletel, Jurij, 2007: Strategija vključevanja otrok, učencev in dijakov migrantov v sistem vzgoje in izobraževanja v Republiki Sloveniji. Ljubljana: Ministrstvo za šolstvo in šport.

Bialystok, Ellen in Barac, Raluca, 2012: Emerging bilingualism: Dissociating advantages for metalinguistic awareness and executive control. Cognition 122/1. 67–73. DOI: https://doi.org/10.1016%2Fj.cognition.2011.08.003.

Bialystok, Ellen, 2011: Reshaping the mind: The benefits of bilingualism. Canadian Journal of Experimental Psychology/Revue canadienne de psychologie expérimentale 65/4. 229–235. DOI: https://doi.org/10.1037%2Fa0025406.

Biesta, Gert J. J., 2013: Beaautiful Risk of Education. London, New York: Routledge.

Budinoska, Ines, 2018: Jezikovna integracija otrok priseljencev v slovenski osnovni šoli. Doktorska disertacija. Ljubljana: Filozofska fakulteta, Univerza v Ljubljani.

Byers - Heinlein, Krista in Lew - Williams, Casey, 2013: Bilingualism in the early years: What the science says. LEARNing Landscapes 7/1. 95–112. DOI: https://doi.org/10.36510/learnland.v7i1.632.

Byers - Heinlein, Krista, Burns, Tracey C. in Werker, Janet F., 2010: The roots of bilingualism in newborns. Psychological Science 21/3. 343–348. DOI: https://doi.org/10.1177/0956797609360758.

Cummins, James, 1979: Linguistic Interdependence and the Educational Development of Bilingual Children. Review of Educational Research 49/2. 222–251. DOI: https://doi.org/10.3102/00346543049002222.

Curtin, Suzanne, Byers - Heinlein, Krista in Werker, Janet F., 2011: Bilingual beginnings as a lens for theory development: PRIMIR in focus. Journal of Phonetics 39/4. 492–504. DOI: https://doi.org/10.1016/j.wocn.2010.12.002.

Dawson, Beverly A. in Williams, Sheara A., 2008: The impact of language status as an acculturative stressor on internalizing and externalizing behaviors among Latino/a children: A longitudinal analysis from school entry through third grade. Journal of Youth and Adolescence 37/4. 399–411. DOI: https://psycnet.apa.org/doi/10.1007/s10964-007-9233-z.

De Houwer, Annick, 2007: Parental language input patterns and children’s bilingual use. Applied Psycholinguistics 28/3. 411–424. DOI: https://doi.org/10.1017/S0142716407070221.

Demie, Feyisa, 2015: Language diversity and attainment in schools: Implication for policy and practice. Race, Ethnicity and Education 18/5. 723–737. DOI: https://doi.org/10.1080/13613324.2014.946493.

Dixon, L. Quentin in Wu, Shuang, 2014: Home language and literacy practices among immigrant second language learners. Language Teaching 47/4. 414–449. DOI: https://doi.org/10.1017/S0261444814000160.

Engel de Abreu, Pascale M. J., Cruz - Santos, Anabela, Tourinho, Carlos J., Martin, Romain in Bialystok, Ellen, 2012: Bilingualism enriches the poor: Enhanced cognitive control in low-income minority children. Psychological Science 23/11. 1364–1371. DOI: https://doi.org/10.1177/0956797612443836.

García, Ofelia, 2008: Multilingual language awareness and teacher education. Cenoz, Jasone in Hornberger, Nelleke (ur.): Encyclopedia of Language and Education. Berlin: Springer. 385–400. DOI: https://doi.org/10.1007/978-0-387-30424-3_163.

García - Nevarez, Ana G., Stafford, Mary E. in Arias, Beatriz, 2005: Arizona Elementary Teachers‘ Attitudes Toward English Language Learners and the Use of Spanish in Classroom Instruction. Bilingual Research Journal 29/2. 295–317. DOI: https://doi.org/10.1080/15235882.2005.10162837.

Goodman, Ruth in Burton, Diana, 2012: What is the nature of the achievement gap, why does it persist and are government goals sufficient to create social justice in the education system? Education 3–13: International Journal of Primary, Elementary and Early Years Education 40/5. 500–514. DOI: https://doi.org/10.1080/03004279.2010.550586.

Grosjean, François, 2010: Bilingual: Life and reality. Cambridge, London: Harvard University Press. DOI: https://doi.org/10.4159/9780674056459.

Højen, Anders, Bleses, Dorthe, Jensen, Peter in Dale, Philip, 2019: Patterns of educational achievement among groups of immigrant children in Denmark emerge already in preschool second-language and preliteracy skills. Applied Psycholinguistics 40/4. 1–23. DOI: https://doi.org/10.1017/S0142716418000814.

Hosseinpour, Vida, Sherkatolabbasi, Maryam in Yarahmadi, Mojgann, 2015: The Impact of Parents’ Involvement and Attitude toward Their Children’s Foreign Language Programs for Learning English. International Journal of Applied Linguistics and English Literature 4/4. 175–185. DOI: https://doi.org/10.7575/aiac.ijalel.v.4n.4p.175.

Jelen Madruša, Mojca in Majcen, Ivana (ur.), 2018: Predlog programa dela z otroki priseljenci za področje predšolske vzgoje, osnovnošolskega in srednješolskega izobraževanja. Ljubljana: ISA institut. https://www.medkulturnost.si/wp-content/uploads/2018/09/Predlog-programa-dela-z-otroki-priseljenci.pdf. (Dostop 15. 9. 2024.)

Knez, Mihaela (ur.), 2022: Slovenščina kot učni jezik za govorce slovenščine kot drugega jezika. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo. https://www.zrss.si/pdf/Slovenscina_kot_ucni_jezik_za_govorce_slovenscine_kot_drugega_jezika.pdf. (Dostop 25. 10. 2023.)

Lee, Jin Sook in Oxelson, Eva, 2006: »It‘s Not My Job«: K–12 Teacher Attitudes Toward Students’ Heritage Language Maintenance. Bilingual Research Journal 30/2. 453–477. DOI: https://doi.org/10.1080/15235882.2006.10162885.

Licardo, Marta in Golob, Nikolaja (ur.), 2017: Priložnosti za uspeh: priročnik za vzgojitelje in učitelje pri delu z otroki in mladostniki, ki prihajajo iz drugih kulturnih okolij. Maribor: Univerzitetna založba Univerze v Mariboru. https://press.um.si/index.php/ump/catalog/book/273. (Dostop 15. 9. 2024.)

Luk, Gigi in Bialystok, Ellen, 2013: Bilingualism is not a categorical variable: Interaction beetwen language proficiency and usage. Journal of Cognitive Psychology 25/5. 605–621. https://doi.org/10.1080/20445911.2013.795574.

Luo, Lin, Craik, Fergus I. M., Moreno, Sylvain in Bialystok, Ellen, 2013: Bilingualism interacts with domain in a working memory task: Evidence from aging. Psychology and Aging 28/1. 28–34. DOI: https://doi.org/10.1037/a0030875.

Marjanovič Umek, Ljubica, Fekonja, Urška in Hacin Beyazoglu, Kaja, 2020: Zgodnja pismenost otrok: Razvoj, spremljanje in spodbujanje. Ljubljana: Znanstvena založba Filozofske fakultete. DOI: https://doi.org/10.4312/9789610603993.

Marjanovič Umek, Ljubica, Kranjc, Simona in Fekonja, Urška, 2006: Otroški govor: razvoj in učenje. Domžale: Založba Izolit.

Novak, Marta, Medica, Karmen, Lunder Verlič, Stanka, Pevec Semec, Katica, Jelen Madruša, Mojca, Mežan, Janez, Zorman, Mirko, Duhovnik Antoni, Andreja, Motik, Dragica, Novak, Marta, Pevec Semec, Katica, Sivec, Marija, Stritar, Urška, 2012: Smernice za vključevanje otrok priseljencev v vrtce in šole. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo. https://eportal.mss.edus.si/msswww/programi2019/programi/media/pdf/smernice/cistopis_Smernice_vkljucevanje_otrok_priseljencev.pdf. (Dostop 15. 9. 2024.)

OECD, 2015: Immigrant students at school: Easing the journey towards integration. Paris: OECD. DOI: https://doi.org/10.1787/9789264249509-en.

Padilla, Amado M. in Perez, William, 2003: Acculturation, Social Identity, and Social Cognition: A New Perspective. Hispanic Journal of Behavioral Sciences 25/1. 35–55. DOI: https://doi.org/10.1177/0739986303251694.

Pertot, Susanna, 2011: Dvojezično otroštvo: navodila za uporabo = L‘infanzia bilingue: instruzioni per l‘uso. Trst: Založništvo tržaškega tiska.

Resolucija o nacionalnem programu za jezikovno politiko 2021–2025, 2021. Uradni list RS, št. 94/21. https://pisrs.si/pregledPredpisa?id=RESO123. (25. 10. 2023.)

Skubic, Darija, 2022: Vključevanje otrok priseljencev v slovenske vrtce. Knez, Mihaela (ur.): Slovenščina kot učni jezik za govorce slovenščine kot drugega jezika. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo. 7–16. https://www.zrss.si/pdf/Slovenscina_kot_ucni_jezik_za_govorce_slovenscine_kot_drugega_jezika.pdf. (Dostop 25. 10. 2023.)

Statistični urad Republike Slovenije, 2023: https://www.stat.si/StatWeb/News/Index/10695. (Dostop 26. 10. 2023.)

Strand, Steve, 2014: School effects and ethnic, gender and socio-economic gaps in educational achievement at age 11. Oxford Review of Education 40/2. 223–245. DOI: https://doi.org/10.1080/03054985.2014.891980.

Van Tubergen, Frank in Kalmijn, Matthijs, 2009: Language proficiency and usage among immigrants in the Netherlands: Incentives or opportunities? European Sociological Review 25/2. 169–182. DOI: https://doi.org/10.1093/esr/jcn043.

Varghese, Cheryl in Wachen, John, 2016: The determinants of father involvement and connections to children’s literacy and language outcomes: Review of the literature. Marriage & Family Review 52/4. 331–359. DOI: https://psycnet.apa.org/doi/10.1080/01494929.2015.1099587.

Vélez - Rendón, Gloria, 2002: Second Language Teacher Education: A Review of the

Literature. Foreign Language Annals 35/4. 457–467. DOI: https://doi.org/10.1111/j.

1944-9720.2002.tb01884.x.

Zhang, Donghui in Slaughter - Defoe, Diane T., 2009: Language attitudes and heritage language maintenance among Chinese immigrant families in the USA. Language, Culture and Curriculum 22/2. 77–93. DOI: https://doi.org/10.1080/07908310902935940.

Prenosi

Objavljeno

17.12.2024

Številka

Rubrika

Razprave

Kako citirati

Skubic, D., & Ocvirk, A. (2024). Mnenja vzgojiteljev o usvajanju slovenščine otrok priseljencev. Jezik in Slovstvo, 69(4), 19-33. https://doi.org/10.4312/jis.69.4.19-33

Najbolj brani prispevki istega avtorja(jev)