Etos, literatura in vključujoč pouk

Avtorji

  • Adrijana Špacapan Šolski center Nova Gorica

DOI:

https://doi.org/10.4312/jis.69.3.209-221

Ključne besede:

gimnazija, literarni pouk, diskusijski pouk, etos, esej

Povzetek

Izhodišča za prenovo učnih načrtov v osnovni šoli in gimnaziji (Ahačič idr. 2022) povezujejo kakovost pouka med drugim z upoštevanjem glasu dijakov in v tem smislu ponujajo premislek tudi o književnem pouku v okviru gimnazijskega predmeta slovenščina. Upoštevajoč etični vidik literature, ki je izpostavljen v t. i. etičnem obratu v literarni vedi (Virk 2018, 2021; Meretoja 2014a, 2014b, 2018) in ki ga upošteva tudi didaktika književnosti (Krakar Vogel 2020), je z argumentiranim diskusijskim poukom pri poglobljenem delu s klasičnimi literarnimi besedili možno spodbuditi ozaveščanje mladostnikovega etosa. Izhodišče za to je postmoderno razumevanje dialoške etike, katere temelj je spoštljiv odnos do Drugega. Ta je literarni tekst oziroma prek tega kulturno izročilo, učenec in učitelj. Temelj sta narativna identiteta (Ricoeur 2003b) in narativna vednost zgodbe (Kroflič 2017a) v kontekstu razvoja etične zavesti (Kroflič 2007). Ta proces je možen v ustreznih, sistemsko urejenih šolskih okoliščinah in učnem okolju, kjer smo lahko enakovredno pozorni do prispevka slehernega udeleženca diskusije v okrilju spoštljivih odnosov. Tak pristop predvideva dejavno udeležbo vseh med šolsko uro in se kaže tudi kot smiselna priprava za pisanje šolskega eseja, katerega pomemben del je utemeljevanje osebnih stališč. Odpira pa pomembno vprašanje vrednotenja šolskega eseja.

Prenosi

Podatki o prenosih še niso na voljo.

Literatura

Vira

Ahačič, Kozma, Banič, Iztok, Brodnik, Andrej, Holcar Brunauer, Ada, Klopčič, Polona, Kogoj, Berta, Mithans, Monika, Pirih, Anja, Štefanc, Damijan, Müller, Tanja, Rojc, Jasna, Slivar, Branko, Stegel, Marjeta, Suban, Mojca, Tratnik, Miran in Zupanc Grom, Renata, 2022: Izhodišča za prenovo učnih načrtov v osnovni šoli in gimnaziji. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo. https://www.zrss.si/pdf/izhodisca_za_prenovo_UN.pdf. (Dostop 19. 1. 2024.)

Poznanovič Jezeršek, Mojca, Križaj Ortar, Martina, Krakar Vogel, Boža, Končina, Marija, Krvavica, Suzana, Hedžet Krkač, Mira, Virk, Tomo, Židan, Stanislava in Ambrož, Darinka, 2008: Učni načrt: Slovenščina: Gimnazija; Splošna, klasična, strokovna gimnazija. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo. https://eportal.mss.edus.si/msswww/programi2018/programi/media/pdf/un_gimnazija/un_slovenscina_gimn.pdf. (Dostop 19. 1. 2024.)

Literatura

Biesta, Gert in Miedema, Siebren, 2002: Instruction or pedagogy? The need for a transformative conception of education. Teaching and Teacher Education 18. 173–181.

Egan, Kieran, 2010: Learning in Depth. London: The University of Chicago Press.

Kos, Janko, 2001: Literarna teorija. Ljubljana: DZS.

Krakar Vogel, Boža, 2020: Didaktika književnosti pri pouku slovenščine. Ljubljana: Rokus Klett.

Kroflič, Robi, 2007: Vzgoja za odgovornost onkraj razsvetljenske paradigme. Sodobna pedagogika 58/posebna izdaja. 56–71.

Kroflič, Robi, 2010a: Dialoški model avtoritete kot spopad za vzajemno pripoznanje. Sodobna pedagogika 61/3. 134–154.

Kroflič, Robi, 2010b: Etična in politična dimenzija projekta Reggio Emilia. Devjak, Tatjana, Batistič Zorec, Marcela, Vogrinc, Janez, Skubic, Darja in Berčnik, Sanja (ur.): Pedagoški koncept Reggio Emilia in kurikulum za vrtce: podobnosti in različnosti. Ljubljana: Pedagoška fakulteta. 11–66.

Kroflič, Robi, 2017a: Pedagoški pomen zgodbe in narativne vednosti. Sodobna pedagogika 68/1. 10–31.

Kroflič, Robi, 2017b: Vzgoja s pomočjo umetnosti kot način premagovanja odporov do drugačnosti. Migracije in izobraževanje. Pedagoško-andragoški dnevi. Filozofska fakulteta v Ljubljani, 26. 1. 2017.

Kroflič, Robi, 2022: Vzgoja z umetnostjo in prvoosebna umetniška izkušnja kot ključni sestavini sodobne vzgoje in izobraževanja. Kroflič, Robi, Rutar, Sonja in Borota, Bogdana (ur): Umetnost v vzgoji in v vrtcih in šolah: projekt SKUM. Koper: Založba Univerze na Primorskem. 19–35.

Lévinas, Emmanuel, 1969: Totality and Infiity. Pittsburg: Duquesene University Press.

Lévinas, Emmanuel, 1989: Poklic človeškosti. 2000 46–47. 1–6.

Lévinas, Emmanuel, 1995: Sled Drugega. Problemi 33/3. 129–143.

Lévinas, Emmanuel, 1998: Etika in neskončno. Čas in drugi. Ljubljana: Družina.

Medveš, Zdenko, 2020: Voditi, pustiti rasti ali vzburiti samoregulacijo. Kroflič, Robi, Vidmar, Tadej in Skubic Ermenc, Klara (ur.): Živa pedagoška misel Zdenka Medveša. Ljubljana: Znanstvena založba Filozofske fakultete. 11–58.

Meretoja, Hanna, 2014a: The Narative Turn in Fiction and Theory. The Crisis and Return of Storytelling from Robbe-Grillet to Tournier. London: Palgrave Macmillan.

Meretoja, Hanna, 2014b: Narrative and Human Existance: Ontology, Epistemology, and Ethics. New Literary History 45/1. 89–109.

Meretoja, Hanna, 2018: The Ethics of Storytelling: Narrative Hermeneutics, History and the Possible. New York: Oxford University Press.

Ricoeur, Paul, 2003a: Life in Quest of Narrative. Wood, David (ur.): On Paul Ricoeur. Narative and Interpretation. London: Routledge. 20–33.

Ricoeur, Paul, 2003b: Narrative Identity. Wood, David (ur.): On Paul Ricoeur. Narative and Interpretation. London: Routledge. 188–199.

Ricoeur, Paul, 2011: Sebe kot drugega. Ljubljana: KUD Apokalipsa.

Špacapan, Adrijana, 2022: Ozaveščanje mladostnikovega etosa z literarno umetnostjo v sodobnem izobraževalnem konceptu. Doktorska disertacija. Ljubljana: Filozofska fakulteta, Univerza v Ljubljani.

Virk, Tomo, 2018: Etični obrat v literarni vedi. Ljubljana: LUD Literatura.

Virk, Tomo, 2021: Literatura in etika. Ljubljana: LUD Literatura.

Prenosi

Objavljeno

26.09.2024

Številka

Rubrika

Književnost pri pouku slovenščine kot maternega/prvega jezika

Kako citirati

Špacapan, A. (2024). Etos, literatura in vključujoč pouk. Jezik in Slovstvo, 69(3), 209-221. https://doi.org/10.4312/jis.69.3.209-221