Vertikalni okvir za poučevanje govornega nastopanja v osnovni šoli za celovito oblikovanje govork in govorcev
DOI:
https://doi.org/10.4312/jis.69.3.95-115Ključne besede:
osnovna šola, pouk slovenščine, govorno nastopanje, vertikalno poučevanje, retorikaPovzetek
V prispevku obravnavava predlog za poučevanje govornega nastopanja v osnovni šoli. Kot eno ključnih točk poudariva pomen procesnega in celovitega usvajanja govornega nastopanja v okviru osnovnošolske vertikale, ki ga osvetliva skozi obravnavo nekaterih skupnih točk med antičnim modelom retoričnega izobraževanja in sodobnimi konceptualizacijami govornega sporazumevanja. V drugem delu predstaviva nekatera problemska mesta v veljavnem učnem načrtu, skupaj s tristopenjskim okvirom za poučevanje govornega nastopanja. Meniva, da tako zamišljen pristop omogoča uspešnejše razvijanje zmožnosti suverenega in avtentičnega javnega nastopanja.
Prenosi
Literatura
Viri
UN 2018 = Poznanovič Jezeršek, Mojca, Cestnik, Mojca, Čuden, Milena, Gomivnik Thuma, Vida, Honzak, Mojca, Križaj, Martina, Rosc-Leskovec, Darinka, Žveglič, Marica in Ahačič, Kozma, 2018: Program osnovna šola. Slovenščina. Učni načrt (posodobljena izdaja). Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo. https://www.gov.si/assets/ministrstva/MVI/Dokumenti/Osnovna-sola/Ucni-nacrti/obvezni/UN_slovenscina.pdf. (Dostop 19. 10. 2023.)
UN ANG 2016 = Andrin, Alenka, Eržen, Vineta, Kogoj, Berta, Lesničar, Barbara, Eržen, Vineta, Kogoj, Berta, Budihna, Alenka, Klobučar, Blanka, Zupanc Brečko, Ingrid, Vrecl, Boštjan, Napast, Jelka, Pižorn, Karmen, Semec Pevec, Katica, Kukovec, Melita in Paternoster, Alenka, 2016: Program osnovna šola. Angleščina. Učni načrt (posodobljena izdaja). https://www.gov.si/assets/ministrstva/MVI/Dokumenti/Osnovna-sola/Ucni-nacrti/obvezni/UN_anglescina.pdf. (Dostop: 21. 4. 2024.)
UN BIO 2011 = Vilhar, Barbara, Zupančič, Gregor, Gilčvert Berdnik, Darinka, Vičar, Minka, Zupan, Anka, Sobočan, Vanda, Devetak, Bernarda in Sojarjam Aleš, 2011: Program osnovna šola. Biologija. Učni načrt (posodobljena izdaja). https://www.gov.si/assets/ministrstva/MVI/Dokumenti/Osnovna-sola/Ucni-nacrti/obvezni/UN_Biologija.pdf. (Dostop: 21. 4. 2024.)
UN GEO 2011 = Kolnik, Karmen, Otič, Marta, Cunder, Karmen, Oršič, Tomaž in Lilek, Danijel, 2011: Program osnovna šola. Geografija. Učni načrt (posodobljena izdaja). https://www.gov.si/assets/ministrstva/MVI/Dokumenti/Osnovna-sola/Ucni-nacrti/obvezni/UN_geografija.pdf. (Dostop: 21. 4. 2024.)
UN NEM 2016 = Kač, Liljana, Volčanšek, Susanne, Ramšak, Suzana, Holc, Nada, Emeršič, Stanka in Orešič, Herta, 2016: Program osnovna šola. Nemščina. Učni načrt (posodobljena izdaja). Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo. https://www.gov.si/assets/ministrstva/MVI/Dokumenti/Osnovna-sola/Ucni-nacrti/obvezni/UN_nemscina.pdf. (Dostop: 21. 4. 2024.)
Literatura
Ahačič, Kozma, Banič, Iztok, Brodnik, Andrej, Holcar Brunauer, Ada, Klopčič, Polona, Kogoj, Berta, Mithans, Monika, Pirih, Anja, Štefanc, Damijan, Müller, Tanja, Rojc, Jasna, Slivar, Branko, Stegel, Marjeta, Suban, Mojca, Tratnik, Miran in Zupanc Grom, Renata, 2022: Izhodišča za prenovo učnih načrtov v osnovni šoli in gimnaziji. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo. https://www.zrss.si/pdf/izhodisca_za_prenovo_UN.pdf. (Dostop 13. 5. 2024.)
Bevk, Alida, 2019: Vloga anatomije in fiziologije pri poučevanju govora. Podbevšek, Katarina in Žavbi, Nina (ur.): Govor v pedagoški praksi. Ljubljana: Znanstvena založba Filozofske fakultete Univerze v Ljubljani. 199–206. DOI: https://doi.org/10.4312/9789610602804.
Biesta, Gert, 2012: Becoming world-wise: An educational perspective on rhetorical curriculum. Journal of Curriculum Studies 44/6. 815–826. DOI: https://doi.org/10.1080/00220272.2012.730285.
Crowley, Sharon in Hawhee, Debra, 2004: Ancient Rhetorics for Contemporary Students. Third Edition. New York: Pearson Longman.
Dainville, Julie in Sans, Benoit, 2016: Teaching Rhetoric Today: Ancient Exercises for Contemporary Citizens. Educational Research and Reviews 11/20. 1925–1930. DOI: https://doi.org/10.5897/ERR2016.3003.
Doherty, Jonathan, 2023: Evidence base for positioning oracy at the heart of the school curriculum. A report commissioned by the English-Speaking Union. London: English-Speaking Union. https://www.esu.org/wp-content/uploads/2023/11/Why-Oracy-Matters_FINAL.pdf. (Dostop 13. 5. 2024.)
Dominik, William J., 2021: Modern Assessments of Quintilian. Van Der Poel, Marc, Edwards, Michael in Murphy, James J. (ur.): The Oxford Handbook of Quintilian. Oxford Handbooks. Oxford: Oxford Academic. 464–504. DOI: https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780198713784.013.23.
Enos, Richard Leo, 2016: Quintilian’s Message, Again: His Philosophy of Education. Advances in the History of Rhetoric 19/2. 111–123. DOI: https://doi.org/10.1080/15362426.2016.1182401.
Holmes-Henderson, Arlene, Žmavc, Janja in Kaldahl, Anne-Grete, 2022: Rhetoric, oracy and citizenship: curricular innovations from Scotland, Slovenia and Norway. Literacy 56/3. 253–263. DOI: https://doi.org/10.1111/lit.12299.
Kock, Christian Erik J. in Villadsen, Lisa Storm, 2017: Rhetorical citizenship: studying the discursive crafting and enactment of citizenship. Citizenship Studies 21/5. 570–586. DOI: https://doi.org/10.1080/13621025.2017.1316360.
Kvintilijan, Mark Fabij, 2015: Šola govorništva. Ljubljana: Šola retorike Zupančič&Zupančič. Prev. Matjaž Babič.
Mercer, Neil, 2019: Language and the Joint Creation of Knowledge: The Selected Works of Neil Mercer. London: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780429400759.
Millard, Will in Menzies, Loic, 2016: The state of speaking in our schools. London: Voice 21. https://cfey.org/wp-content/uploads/2016/11/Oracy-Report-Final.pdf. (Dostop 13. 5. 2024.)
Petek, Tomaž, 2021: Pravopisna ozaveščenost učiteljev razrednega pouka – zgled na poti do višje pismenosti vseh učencev (pedagoško-kodifikacijski vidik). Jezik in Slovstvo 66/2–3. 37–54. https://www.dlib.si/details/URN:NBN:SI:DOC-8RNQODHJ. (Dostop 13. 5. 2024.)
Podbevšek, Katarina, 2017: Govornost literarnih besedil. Maribor: Aristej.
Rutar Ilc, Zora in Pavlič Škerjanc, Katja, 2010: Medpredmetne in kurikularne povezave: Priročnik za učitelje. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo.
Rutten, Kris in Soetaert, Ronald, 2013: Rhetoric, Citizenship, and Cultural Literacy. CLCWeb: Comparative Literature and Culture 15/3. 1–9. DOI: https://doi.org/10.7771/1481-4374.2242.
Tivadar, Hotimir, 2015: Vloga pravorečja in njegovo poučevanje v slovenskem osnovno- in srednješolskem izobraževanju. Jezik in Slovstvo 60/3–4. 161–72. https://www.dlib.si/details/URN:NBN:SI:DOC-8I63RCDY. (Dostop 13. 5. 2024.)
Wilkinson, Andrew, 1965: The concept of oracy. English in Education 2/A2. 3–5. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1754-8845.1965.tb01326.x.
Zarefsky, David, 2014: Rhetorical Perspectives on Argumentation. Selected Essays by David Zarefsky. Heidelberg idr.: Springer. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-05485-8.
Zidar Gale, Tatjana, Žagar, Igor Ž., Žmavc, Janja in Pirc, Vladimir, 2006: Retorika: Uvod v govorniško veščino. Učbenik za retoriko kot izbirni predmet v 9. razredu devetletnega osnovnošolskega izobraževanja. Ljubljana: i2.
Žagar, Igor, Žmavc, Janja in Domajnko, Barbara, 2018: Učitelj kot retorik: Retorično-argumentativni vidiki pedagoškega diskurza. Ljubljana: Pedagoški inštitut.
Žavbi, Nina, 2019: Kako poučevati govor: izzivi sodobnega odrskega govora z vidika pravorečne norme. Podbevšek, Katarina in Žavbi, Nina (ur.): Govor v pedagoški praksi. Ljubljana: Znanstvena založba Filozofske fakultete Univerze v Ljubljani. 181–188. DOI: https://doi.org/10.4312/9789610602804.
Žmavc, Janja, 2021a: Antična retorična perspektiva sporazumevalne zmožnosti kot potencial njenega sodobnega raziskovanja in poučevanja. Jezik in Slovstvo 66/1. 43–56. https://www.dlib.si/details/URN:NBN:SI:DOC-PD3B2EKB. (Dostop 13. 5. 2024.)
Žmavc, Janja, 2021b: Teaching rhetoric in primary school – towards modernization of society with classical techniques and practices. Gutvajn, Nikoleta, Stanišić, Jelena in Radović, Vera (ur.): Problems and perspectives of contemporary education. Beograd: Institute for Educational Research: Faculty of Teacher Education, University of Belgrade; Moscow: Faculty of Philology, Peoples` Friendship University of Russia. 74–94.
Žmavc, Janja, 2024: Sistematično poučevanje govornega nastopanja pri slovenščini kot izhodišče za medpredmetno povezovanje in razvijanje raznojezične zmožnosti. Lipavic Oštir, Alja in Jazbec, Saša (ur.): Medpredmetno povezovanje in pouk jezikov. Maribor: Univerza v Mariboru, Univerzitetna založba. 303–344. DOI: https://doi.org/10.18690/um.ff.1.2024.
Prenosi
Objavljeno
Številka
Rubrika
Licenca
Avtorske pravice (c) 2024 Janja Žmavc, Mojca Cestnik
To delo je licencirano pod Creative Commons Priznanje avtorstva-Deljenje pod enakimi pogoji 4.0 mednarodno licenco.