Literarnodidaktične paradigme in najpomembnejša literarna besedila pri pouku književnosti na slovenskih gimnazijah

Avtorji

  • Ivana Zajc Univerza v Novi Gorici

DOI:

https://doi.org/10.4312/jis.69.3.223-236

Ključne besede:

pouk književnosti na gimnaziji, slovenščina, literarna klasika, kurikul, sistemska didaktika književnosti

Povzetek

Članek razgrne rezultate anketne raziskave profesorjev slovenščine na slovenskih gimnazijah, ki kažejo, da poudarjajo predvsem kulturni literarnodidaktični model, ki se sklada s sistemsko didaktiko književnosti. Sledijo rezultati, ki se nanašajo na model osebnostne rasti, ki ustreza recepcijski didaktiki književnosti. Sledi prikaz književnih besedil, ki so po mnenju profesorjev slovenščine najpomembnejša za obravnavo na gimnazijah, in sicer gre predvsem za klasična literarna dela slovenskih in tujih avtorjev.

Prenosi

Podatki o prenosih še niso na voljo.

Literatura

Literatura

Applebee, Arthur N., Burroughs, Robert in Stevens, Anita, 2000: Sharing conversations: A study of devices that create continuity and coherence in high school literature curricula. Research in the Teaching of English 34. 396–429.

Athanasopoulou, Afroditi, 2014: Teaching Literature in Contemporary Education: The National Curriculum for Literature in Cyprus. Journal of Language and Cultural Education 2/3. 4–24.

Blažić, Milena Mileva, 2015: Od recepcijske do sistemske didaktike književnosti. Jezik in slovstvo 60/3–4. 185–190. https://repozitorij.uni-lj.si/Dokument.php?id=73464&lang=slv. (Dostop 15. 5. 2024.)

Carter, Ronald A. in Long, Michael N., 1991: Teaching literature. Harlow, Essex, New York: Longman Publications.

Chin-Yi, Chung, 2015: Two contrasting approaches to teaching literature. Research inspiration 1/1. 67–75.

Falcetto, Bruno, 2014: Servono per vivere: Verso un‘educazione all‘uso della letteratura. Langella, Giuseppe (ur.): La didattica della letteratura nella scuola delle competenze. Pisa: Edizioni ETS. 39–64.

Giusti, Simone, 2011: Insegnare con la letteratura. Congresso dell’Associazione degli Italianisti, Sezione Didattica. Università La Sapienza di Roma. http://www.simonegiusti.eu/wordpress/wp-content/uploads/2016/06/Giusti_Insegnare_con_la_letteratura.pdf. (Dostop 15. 5. 2024.)

Grosman, Meta, 1999: Literarna veda kot sestavina književnega pouka. Jan, Zoltan (ur.): Razpotja slovenske literarne vede. Slovenski slavistični kongres, Murska Sobota. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo.

Daunay, Bertrand, 2002: La paraphrase dans l’enseignement du français. Bern: P. Lang.

Krakar Vogel, Boža, 2004: Poglavja iz didaktike književnosti. Ljubljana: DZS.

Krakar Vogel, Boža in Blažić, Milena Mileva, 2013: Sistemska didaktika književnosti v teoriji in praksi. Ljubljana: Pedagoški inštitut.

Krakar Vogel, Boža, 2014: Spodbujanje literarne recepcije v vzgoji in izobraževanju: didaktične ambicije in praktični učinki. Žbogar, Alenka (ur.): Recepcija slovenske književnosti. Obdobja 33. Ljubljana: Znanstvena založba Filozofske fakultete. 233–242. https://repozitorij.uni-lj.si/Dokument.php?id=171315&lang=slv. (Dostop 15. 5. 2024.)

Krakar Vogel, Boža, 2019: Modeli književnega pouka v slovenskem šolskem sistemu. Jezik in slovstvo 64/1. 41–50, 104. https://www.dlib.si/details/URN:NBN:SI:DOC-X6N7916Y. (Dostop 15. 5. 2024.)

Krakar Vogel, Boža, 2020: Didaktika književnosti pri pouku slovenščine. Ljubljana: Rokus Klett.

Manganaro, Andrea, 2014: Insegnamento della letteratura e didattica per competenze, tra scuola e università. Langella, Giuseppe (ur.): La didattica della letteratura nella scuola delle competenze. Pisa: Edizioni ETS. 65–80.

Pike, Mike, 2000: Keen Readers: Adolescents and pre-twentieth century poetry. Educational Review 52/1. 13–28.

Poyas, Yael, 2004: Exploring the horizons of the literature classroom: Reader response, reception theories and classroom discourse. L1 – Educational Studies in Language and Literature 4/1. 63–84.

Saksida, Igor, 2003: Komunikacijski pouk književnosti v osnovni šoli. Krakar Vogel, Boža (ur.): Slovenski jezik, literatura in kultura v izobraževanju. 39. SSJLK. Ljubljana: Filozofska fakulteta, Oddelek za slovenistiko, Center za slovenščino kot drugi/tuji jezik. 93–108.

Witte, Theo, Janssen, Tanja in Rijlaarsdam, Gert, 2006: Literary competence and the literature curriculum. Mother tongue education in a multicultural world: Case studies and networking for change. https://www.researchgate.net/publication/242278086_Two_empirical_studies_to_describe_the_variation_in_the_literature_curriculum_and_the_development_of_literary_competence_in_upper_secondary_education_in_the_Netherlands. (Dostop 15. 5. 2024.)

Witte, Theo, Rijlaarsdam, Gert in Schram, Dick, 2012: An empirically grounded theory of literary development: teachers’ pedagogical content knowledge on literary development in upper secondary education. http://www.literaryframework.eu/static/documents/key/5.1%20An%20empirically%20theory%20of%20literary%20development.pdf. (Dostop 15. 5. 2024.)

Zajc, Ivana, 2023: Kaj je literarna zmožnost in kako jo preverjamo z maturitetnim esejem. Nova Gorica: Založba Univerze v Novi Gorici.

Žbogar, Alenka, 2013: Iz didaktike slovenščine. Ljubljana: Zveza društev Slavistično društvo Slovenije.

Žbogar, Alenka, 2015: Gimnazijski pouk književnosti v luči prenove in posodobitve. Jezik in slovstvo 60/3–4. 115–122. https://www.dlib.si/details/URN:NBN:SI:DOC-GZGG97PE. (Dostop 15. 5. 2024.)

Prenosi

Objavljeno

26.09.2024

Številka

Rubrika

Književnost pri pouku slovenščine kot maternega/prvega jezika

Kako citirati

Zajc, I. (2024). Literarnodidaktične paradigme in najpomembnejša literarna besedila pri pouku književnosti na slovenskih gimnazijah. Jezik in Slovstvo, 69(3), 223-236. https://doi.org/10.4312/jis.69.3.223-236