Nekateri mehanizmi razvijanja bralne pismenosti na področju vzgoje in izobraževanja
DOI:
https://doi.org/10.4312/jis.69.3.151-164Ključne besede:
bralna motivacija, gradniki bralne pismenosti, opismenjevanje, vrtec, šolaPovzetek
V prispevku osvetljujemo problematiko razvijanja bralne pismenosti v povezavi s posodabljanjem kurikuluma za vrtce in učnih načrtov po celotni vertikali vzgoje in izobraževanja. Opozarjamo na vlogo vseh strokovnih delavcev v vrtcu in šoli pri razvijanju bralne pismenosti. Poudarjamo, da na bralno pismenost vplivajo dobro opravljeno opismenjevanje, kvalitetna učna gradiva, motivacija učencev za branje ter ustrezne strategije dela z učenci.
Prenosi
Literatura
Ahačič, Kozma, Banič, Iztok, Brodnik, Andrej, Holcar Brunauer, Ada, Klopčič, Polona, Kogoj, Berta, Mithans, Monika, Panić, Natalija, Pirih, Anja, Štefanc, Damijan, Müller, Tanja, Rojc, Jasna, Slivar, Branko, Stegel, Marjeta, Suban, Mojca, Tratnik, Miran, Zupanc Grom, Renata, 2022: Izhodišča za prenovo učnih načrtov v osnovni šoli in gimnaziji. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo.
Haramija, Dragica (ur.), 2020: Gradniki bralne pismenosti: teoretična izhodišča. Maribor: Univerzitetna založba Univerze: Pedagoška fakulteta; Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo: https://press.um.si/index.php/ump/catalog/book/515 (Dostop 30. 1. 2024.)
Haramija, Dragica, 2022: Branje mladinskih leposlovno-informativnih knjig pri različnih predmetih v osnovni šoli. Jezik in slovstvo 67/1-2. 49–62.
Haramija, Dragica, 2023: Medbesedilne reference in literarni kanon v otroški in mladinski književnosti. Slavia Centralis 16/2. 207–220.
Haramija, Dragica, Batič, Janja, 2023. Multimodalne značilnosti izvirnih slovenskih slikopisov. Revija za elementarno izobraževanje 16/posebna št. 55–70.
Haramija, Dragica, Ivanuš-Grmek, Milena, 2020: Gradniki bralne pismenosti. Haramija, Dragica (ur.): Gradniki bralne pismenosti: teoretična izhodišča. 7–28. Maribor: Univerzitetna založba Univerze: Pedagoška fakulteta; Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo: https://press.um.si/index.php/ump/catalog/book/515 (Dostop 30. 1. 2024.)
Holcar Brunauer, Ada (idr.), 2017: Formativno spremljanje v podporo vsakemu učencu, 2. zvezek. Vključujoča šola. Ljubljana: zavod RS za šolstvo.
Juriševič, Mojca, 2012: Motiviranje učencev v šoli. Univerza v Ljubljani, Pedagoška fakulteta.
Juriševič, Mojca, Černe, Tanja, 2021: The interplay of motivation and cognition: Challenges for science education research and practice. Devetak, Iztok (ur.), Glažar, Saša A. (ur.): Applying bio-measurements methodologies in science education research. Berlin: Springer Nature, 33–54.
Kalin, Janica, 2023: Prepoznavanje nadarjenih učencev in vzgojno-izobraževalno delo z njimi kot izziv učiteljeve pedagoške usposobljenosti. Kalin, Janica (ur.) in Štefanc, Damijan (ur.): Sodobna šola in pouk v luči didaktične zapuščine Franceta Strmčnika. Ljubljana: Univerza v Ljubljani, Filozofska fakulteta, Razprave FF. 89–116.
Klemenčič, Eva M. in Mirazchiyski, Plamen V., 2023: Mednarodna raziskava bralne pismenosti (IEA PIRLS 2021): Nacionalno poročilo: prvi rezultati. Ljubljana: Pedagoški inštitut.
Kordigel Aberšek, Metka, 2008: Didaktika mladinske književnosti. Ljubljana: Zavod RS za šolstvo.
Kurikulum za vrtce, 1999: https://www.gov.si/assets/Ministrstva/MIZS/Dokumenti/Storitve/Predsolskavzgoja/6634c981ba/Kurikul_za_vrtce.pdf (Dostop 29. 1. 2024.)
Marentič Požarnik, Barica, 2000: Psihologija učenja in pouka. Ljubljana: DZS.
Nacionalno preverjanje znanja, 2024: https://www.gov.si/teme/nacionalno-preverjanje-znanja (Dostop 9. 2. 2024.)
Nacionalno strategijo za razvoj bralne pismenosti za obdobje 2019–2030. Vlada Republike Slovenije, december 2019: https://www.gov.si/novice/2020-01-15-nacionalna-strategija-za-razvoj-bralne-pismenosti-za-obdobje-2019-2030/ (Dostop 29. 1. 2024.)
Novak, Nina, 2022: Postopno, sistematično in individualizirano opismenjevanje in razvijanje bralne pismenosti. Ljubljana: Zavod RS za šolstvo: Postopno_sistematicno_in_individualizirano_opismenjevanje_in_razvijanje_bralne_pismenosti.pdf (Dostop 3. 2. 2024.)
Pečjak, Sonja, 1995: Ravni razumevanja in strategije branja : priročnik za učitelje na razredni in predmetni stopnji osnovne šole. Trzin: Different.
Program osnovna šola Slovenščina, učni načrt , 2018: https://www.gov.si/assets/ministrstva/MIZS/Dokumenti/Osnovna-sola/Ucni-nacrti/obvezni/UN_slovenscina (Dostop 27. 1. 2024.)
Readability: https://en.wikipedia.org/wiki/Readability (Dostop 3. 2. 2024.)
Rosc Leskovec, Darinka, 2023: Učni jezik / razvijanje sporazumevalne zmožnosti v slovenskem knjižnem jeziku v kurikulumu za vrtce in učnih načrtih / katalogih znanja ter povezanost po vertikali. Novak, Nina (ur.): Bralna pismenost in razvoj slovenščine kot učnega jezika: https://www.zrss.si/pdf/Bralna_pismenost_in_razvoj_slovenscine_kot_ucnega_jezika.pdf (Dostop 1. 2. 2024.)
Svetlik, Karmen, 2021: Merjenje kompetenc v osnovni šoli: končni zajem podatkov. Bralna pismenost in razvoj slovenščine – OBJEM. Rokopisno gradivo.
Svetlik, Karmen, 2021a: Merjenje kompetenc v srednji šoli: končni zajem podatkov. Bralna pismenost in razvoj slovenščine – OBJEM. Rokopisno gradivo.
Štefanc, Damijan, 2023: Individualizacija, diferenciacija, personalizacija: ključne značilnosti in konceptualne razlike. Kalin, Janica (ur.) in Štefanc, Damijan (ur.): Sodobna šola in pouk v luči didaktične zapuščine Franceta Strmčnika. Ljubljana: Univerza v Ljubljani, Filozofska fakulteta, Razprave FF. 67–88.
Uradni list EU, 2018: Priporočilo sveta o ključnih kompetencah za vseživljenjsko učenje. 2018/C 189/01: https://eur-lex.europa.eu/legal content/SL/TXT/PDF/?uri=OJ:C:2018:189:FULL&f%20rom=SL (Dostop 2. 2. 2024.)
Prenosi
Objavljeno
Številka
Rubrika
Licenca
Avtorske pravice (c) 2024 Dragica Haramija, Milena Ivanuš-Grmek
To delo je licencirano pod Creative Commons Priznanje avtorstva-Deljenje pod enakimi pogoji 4.0 mednarodno licenco.