Celostna obravnava slovstvene folklore v šoli: besedilo s kontekstom in teksturo v izkustvenem pouku in situ

Avtorji

  • Barbara Ivančič Kutin ZRC SAZU, Inštitut za slovensko narodopisje

DOI:

https://doi.org/10.4312/jis.69.3.165-180

Ključne besede:

slovstvena folklora, medpredmetno povezovanje, izkustveno učenje, tematska pot, Bovško

Povzetek

V članku je izpostavljen predlog, da se fokus obravnave folklornih del pri pouku premakne zgolj z besedila na celoten folklorni dogodek, ki vključuje poleg teksta tudi kontekst (okoliščine izvedbe) in teksturo (način izvedbe). Slovstvena folklora namreč temelji na konceptu ustne komunikacije v živo, kar jo bistveno razlikuje od literature. Folklorno besedilo na papirju izgubi velik del estetske vrednosti, ki je povezana z izvedbo (pripovedovanjem/petjem) ter hkratno slušno in vizualno recepcijo. Članek poudarja učinkovitost celovitega izkustvenega spoznavanja in doživljanja slovstvene folklore zunaj učilnic. Primeri dobrih praks iz OŠ Bovec kažejo, kako je mogoče s strukturiranimi tematskimi urami, tematskim kulturnim dnevom in drugimi (tudi projektnimi) aktivnostmi – vselej z medpredmetnim povezovanjem – bistveno izboljšati znanje, hkrati pa ozaveščati in krepiti spoštovanje najprej do lastne lokalne, s tem pa tudi do regijske in nacionalne kulturne ter naravne dediščine. To lahko prispeva k (aktivnemu) ohranjanju in revitalizaciji izročila, spodbuja kreativnost ter razmislek o inovativnih oblikah prezentacije, npr. v kulturnem turizmu.

Prenosi

Podatki o prenosih še niso na voljo.

Literatura

Vir

UN 1998 = Mohar, Miha in Saksida, Igor, 2003: Učni načrt. Izbirni predmet: program osnovnošolskega izobraževanja. Slovenščina: gledališki klub, literarni klub, šolsko novinarstvo. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo. https://www.gov.si/assets/ministrstva/MIZS/Dokumenti/Osnovna-sola/Ucni-nacrti/izbirni/1-letni/Solsko_novinarstvo_izbirni.pdf. (Dostop 15. 5. 2024.)

Literatura

Babič, Saša 2019: Obravnava folklornih obrazcev v osnovnošolskih berilih in revijah. Jezik in slovstvo 64/2. 19–30. https://www.dlib.si/details/URN:NBN:SI:DOC-93WJ15VR. (Dostop 15. 5. 2024.)

Babič, Saša, 2015: Beseda ni konj: Estetska struktura slovenskih folklornih obrazcev. Ljubljana: Založba ZRC, ZRC SAZU.

Chittenden, Tara, 2011: Opening the Door to Old Town Key West: Physical Thresholds in the Storied Narrative of the Conch Train Tour. Storytelling, Self, Society. An Interdisciplinary Journal of Storytelling Studies 7/3. 169–187. https://doi.org/10.1353/sss.2011.a813209.

Della Bianca, Slavica, 2017: Kulturni dan: Pripovedno izročilo na Bovškem. Slovstvena folkloristika 14–15/1–2. 68.

Dolenc, Janez, 1992: Zlati Bogatin. Ljubljana: Kmečki glas (Zbirka Glasovi, 4. knjiga).

Dundes, Alan (ur.), 1965: The Study of Folklore. Englewood Cliffs, N.J.: Prentice-Hall.

Dundes, Alan, 1980: Interpreting Folklore. Bloomington: Indiana University Press.

Ivančič Kutin, Barbara in Kropej Telban, Monika, 2021a: Lokalne pripovedi z Bistriškega Pohorja med kulturno dediščino in literarizacijo. Traditiones 50/1. 173–194. https://www.dlib.si/details/URN:NBN:SI:DOC-4M6XM0MK. (Dostop 15. 5. 2024.)

Ivančič Kutin, Barbara in Kropej Telban Monika, 2021b: Legends of places as part of the sustainable development of regions. Electronic Journal of Folklore 81. 157–178. DOI: https://doi.org/10.7592/FEJF2021.81.ivancic_kropej.

Ivančič Kutin, Barbara, 2011: Živa pripoved v zapisu. Kontekst in tekstura in prekodiranje folklornih pripovedi Tine Kravanja iz Bavšice. Ljubljana: Založba ZRC, ZRC SAZU.

Ivančič Kutin, Barbara, 2012: Ludvik Janež - a storyteller and collector of local folklore stories. Studia mythologica Slavica 15. 305–321. DOI: https://doi.org/10.3986/sms.v15i1.1590.

Ivančič Kutin, Barbara, 2013: Zvočni vodnik po tematski poti. Zvočni posnetek CD 32 min. Ljubljana: Avdiovizualni laboratorij Inštituta za slovensko narodopisje ZRC SAZU.

Ivančič Kutin, Barbara, 2017: Gradivo za etnološko kontekstualizacijo muzejskih predmetov kot vir za jezikoslovne raziskave: študija primera. Jezik in Slovstvo 62/4. 65–79. https://www.dlib.si/details/URN:NBN:SI:DOC-ARUV7TOI. (Dostop 15. 5. 2024.)

Ivančič Kutin, Barbara, 2018: Krivopete: Divje žene z nazaj zasukanimi stopali v slovenski folklori. Ljubljana: Založba ZRC, ZRC SAZU.

Ivančič Kutin, Barbara, 2019: Tematske poti in drugi izkustveni didaktični pristopi pri obravnavi folklornih besedil v osnovni šoli. Jezik in slovstvo 64/2. 95–108. https://www.dlib.si/details/URN:NBN:SI:DOC-L87MU6K2. (Dostop 15. 5. 2024.)

Ivančič Kutin, Barbara, 2022a: Paremiološko gradivo iz Zgornjega Posočja v dveh rokopisnih zbirkah. Elementi lokalnosti s poudarkom na kulturnospecifičnih folklornih obrazcih z lokalnimi antroponimi. Slavistična revija 70/3. 333–348. DOI: https://doi.org/10.57589/srl.v70i3.4035.

Ivančič Kutin, Barbara, 2022b: Bovške pripovedi na licu mesta: Vodnik in priročnik za spoznavanje lokalnega pripovednega izročila. Bovec: Buška izba, Kulturno društvo Golobar.

Ivančič Kutin, Barbara, 2022c: Govorjeno (ustno) jezikovno izročilo v slovenskem Registru nesnovne kulturne dediščine in odnos domačinov na primeru vpisanih enot z Bovškega. Đorđević Belić, Smiljana, Lajić Mihajlović, Danka in Sikimić, Biljana (ur.): Savremena srpska folkloristika 11: tematski zbornik radova. Beograd: Udruženje folklorista Srbije: Univerzitetska biblioteka »Svetozar Marković«; Loznica: Centar za kulturu »Vuk Karađić«; Tršić: Naučno-obrazovno kulturni centar »Vuk Karađić«. 133–148.

Kobe, Marjana, 2004: Vedež in začetki posvetnega mladinskega slovstva na Slovenskem: 1778-1850. Maribor: Mariborska knjižnica, Revija Otrok in knjiga.

Kocijan, Gregor in Šimec, Stanko, 1991: Pozdravljeno, zeleno drevo: berilo za 5. razred osnovne šole. Ljubljana: Mladinska knjiga.

Komac, Vlasta, 1997: Na Klužah tice strašijo. Nova Gorica: Založba Branko.

Kordigel Aberšek, Metka 2008: Didaktika mladinske književnosti. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo.

Koritnik, Barbara, 2003: Slovstvena folklora v osnovnem šolstvu. Slovstvena folkloristika 2/1. 16–19.

Krakar Vogel, Boža, 2019: Modeli književnega pouka v slovenskem šolskem sistemu. Jezik in slovstvo 64/1. 41–50. https://www.dlib.si/details/URN:NBN:SI:DOC-X6N7916Y. (Dostop 15. 5. 2024.)

Kroflič, Robi, 2017: Pedagoški pomen zgodbe in narativne vrednosti. Sodobna pedagogika 68/1. 10–32. https://www.dlib.si/details/URN:NBN:SI:DOC-ZD0UBHF0. (Dostop 15. 5. 2024.)

Kropej, Monika, 1995: Pravljica in stvarnost. Ljubljana: Založba ZRC, ZRC SAZU.

Logar, Tine, 1996: Dialektološke in jezikovnozgodovinske razprave. Ur. Karmen Kenda-Jež. Ljubljana: ZRC SAZU.

Matičetov, Milko, 1963: Ljudska proza. Gspan, Alfonz (ur.) Zgodovina slovenskega slovstva. Od začetkov do 1848. Ljubljana: Mladinska knjiga. 32–49.

Medved Udovič, Vida, 2019: Književni pouk v osnovni šoli med tradicijo in sodobnostjo. Oživljanje žanrov slovstvene folklore pri mladih bralcih. Jezik in slovstvo 64/1. 29–38. https://www.dlib.si/details/URN:NBN:SI:DOC-68AQJ9F6. (Dostop 15. 5. 2024.)

Mohor, Miha, Košir, Manca in Stanonik, Marija, 1999: Naš čas-opis. Delovni zvezek za izbirni predmet šolsko novinarstvo za 7., 8. in 9. razred osnovne šole. Ljubljana: Rokus.

Rojc, Jasna in Slivar, Branko (ur.), 2022: Izhodišča za prenovo učnih načrtov v osnovni šoli in gimnaziji. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo. https://www.zrss.si/pdf/izhodisca_za_prenovo_UN.pdf. (Dostop 20. 1. 2024.)

Smole, Vera, 2015: Ko narečje v družini zamre. Tivadar, Hotimir (ur.): Država in narod v slovenskem jeziku. 51. SSJLK. Ljubljana: Znanstvena založba Filozofske fakultete. 18–26. https://centerslo.si/wp-content/uploads/2016/10/Smole.pdf. (Dostop 20. 1. 2024.)

Stanonik, Marija, 1999: Slovenska slovstvena folklora. Ljubljana: DZS.

Stanonik, Marija, 2001: Teoretični oris slovstvene folklore. Ljubljana: ZRC SAZU.

Stanonik, Marija, 2024: Slovstvena folklora da ali ne. Jezik in slovstvo 69/3. 193–207. DOI: https://doi.org/10.4312/jis.69.3.193-207

Šekli, Matej, 2013: Genetolingvistična klasifikacija južnoslovanskih jezikov. Jezikoslovni zapiski 19/1. 71–99. https://www.dlib.si/details/URN:NBN:SI:doc-O5AWKUMM. (Dostop 15. 5. 2024.)

Šturm, Lucija, 2022: Bovško narečje pri pouku književnosti v petem razredu Osnovne šole Bovec. Magistrska naloga. Ljubljana: Pedagoška fakulteta, Univerza v Ljubljani. https://repozitorij.uni-lj.si/IzpisGradiva.php?id=142589. (Dostop 23. 2. 2024.)

Voroncova, Julija B., 2011: Slovar‘ kollektivnyh prozvišč. Who is who po-russki. Moskva: AST-Press.

[Юлия Б. Воронцова, 2011: Словарь коллективных прозвищ. Who is who по-русски. Москва: АСТ-Пресс.]

Žbogar, Alenka, 2019: Slovensko ljudsko slovstvo in antična književnost pri pouku književnosti. Jezik in slovstvo 64/2. 31–40. https://www.dlib.si/details/URN:NBN:SI:DOC-JZ1YWSCE. (Dostop 15. 5. 2024.)

Prenosi

Objavljeno

26.09.2024

Številka

Rubrika

Književnost pri pouku slovenščine kot maternega/prvega jezika

Kako citirati

Ivančič Kutin, B. (2024). Celostna obravnava slovstvene folklore v šoli: besedilo s kontekstom in teksturo v izkustvenem pouku in situ. Jezik in Slovstvo, 69(3), 165-180. https://doi.org/10.4312/jis.69.3.165-180