»Izhodišče je besedilo« – o besedilih in žanrih pri pouku slovenščine

Avtorji

  • Mira Krajnc Ivič Univerza v Mariboru, Filozofska fakulteta

DOI:

https://doi.org/10.4312/jis.69.3.45-59

Ključne besede:

slovenščina, učni načrt, slovnica, besedila, žanri

Povzetek

Izhodiščna teza prispevka je, da je kakovostno izbrano besedilo hkrati primerno za obravnavo kontekstnih in besedilnih oziroma diskurznih tem ali učnih ciljev ter tudi za obravnavo določenih tem oziroma učnih ciljev s področja jezikovnega sistema in slovarja (oblikoslovne, skladenjske in leksikalne teme), toda le, če so te jezikovnosistemske teme hkrati značilne prvine izbranega izhodiščnega besedila. To pomeni, da ni vsako besedilo enako ustrezno za obravnavo katerekoli jezikovnosistemske teme ali učnega cilja jezikovnega pouka. Na osnovi tega izhodišča za delo pri jezikovnem pouku prispevek predstavlja zasnovo tem Sporazumevanje, Besedilo in Besedilne vrste ter njihove skupine ciljev v učnih načrtih za slovenščino v osnovni šoli od drugega vzgojno-izobraževalnega obdobja dalje ter na gimnazijskem programu. Kot pojasnilo so dodana teoretična ozadja, ki so osnova za nekoliko spremenjen komunikacijsko-pragmatični, semantični in strukturno-slovnični pogled na delo z besedilom. Prispevek prinaša še prikaz primerov predlaganega dela z besedili oziroma žanri.

Prenosi

Podatki o prenosih še niso na voljo.

Literatura

Viri

Backman, Fredrik, 2015. Mož z imenom Ove. Ljubljana: Mladinska knjiga.

Gomboc, Andreja, 2016: Črne luknje. TEDx Ljubljana. https://www.youtube.com/watch?v=keXgxeYwE3k, https://slo-na-dlani.si/berta. (Dostop 18. 12. 2023.)

Horoskop. Revija Študent 21/3 (2018). 40–41. https://slo-na-dlani.si/berta; https://www.student.si/. (Dostop 18. 12. 2023.)

Kako na telefonu izklopim nakupe v aplikacijah. Safe.si. https://safe.si/napotek/kako-na-telefonu-izklopim-nakupe-aplikacijah; https://slo-na-dlani.si/berta. (Dostop 8. 3. 2024.)

Zasebnost na družabnih omrežjih. Safe.si. https://safe.si/napotek/zasebnost-na-druzabnih-omrezjih; https://slo-na-dlani.si/berta. (Dostop 8. 3. 2024.)

Znak pogoj PCT. Nalepke.net. https://www.nalepke.net. (Dostop 31. 7. 2024.)

Literatura

Gansel, Christina in Jürgens, Frank, 2007: Textlinguistik und Textgrammatik: Eine Einführung. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht.

Haramija, Dragica in Batič, Janja 2020: 3. gradnik: razumevanje koncepta bralnega gradiva. Haramija, Dragica (ur.): Gradniki bralne pismenosti: teoretična izhodišča. Maribor: Univerzitetna založba UM: Pedagoška fakulteta; Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo. 81–106.

Heinemann, Wolfgang, 2000a: Textsorte – Textmuster – Texttyp. Brinker, Klaus, Antos, Gerd, Heinemann, Wolfgang in Sager, Sven F. (ur.): Text- und Gesprächslinguistik: ein internationales Handbuch zeitgenössischer Forschung. Berlin, New York: Walter de Gruyter. 507–523.

Heinemann, Wolfgang, 2000b: Vertextungmuster Deskription. Brinker, Klaus, Antos, Gerd, Heinemann, Wolfgang in Sager, Sven F. (ur.): Text- und Gesprächslinguistik: ein internationales Handbuch zeitgenössischer Forschung. Berlin, New York: Walter de Gruyter. 356–369.

Jesenšek, Vida, 2000: Frazeologija in horoskop pri pouku nemškega jezika. Vestnik 34/1–2. 35–42.

Korošec, Tomo in Dular, Janez, 21991: Slovenski jezik 4. Maribor: Obzorja.

Korošec, Tomo in Dular, Janez, 31990: Slovenski jezik 3. Maribor: Obzorja.

Korošec, Tomo, 1998: Stilistika slovenskega poročevalstva. Ljubljana: Kmečki glas.

Köster, Lutz, 1998: Phraseolexeme in Horoskopen. Funktionale Analyse und didaktische Potenz dieser Texorte für die Vermittlung von Deutsch als Fremsprache. Wirrer, Jan (ur.): Phraseologismen in Text und Kontext. Bielefeld: Aisthesis Verlag. 97–120.

Košir, Manca, 1988: Nastavki za teorijo novinarskih vrst. Ljubljana: DZS.

Leeuwen, Theo van in Kress, Gunther, 1995: Critical Layout Analysis. Internationale Schulbuchforschung 17/1. 25–43. https://www.jstor.org/stable/43056999. (Dostop 5. 5. 2022.)

Mikolič, Vesna, 2020: Izrazi moči slovenskega jezika. Koper: Znanstveno-raziskovalno središče Koper, Annales ZRS.

Rojc, Jasna in Slivar, Branko (ur.), 2022: Izhodišča za prenovo učnih načrtov v osnovni šoli in gimnaziji. Ljubljana: Zavod Republike

Slovenije za šolstvo. www.zrss.si/pdf/izhodisca_za_prenovo_UN.pdf. (Dostop 15. 5. 2024.)

Starc, Sonja, 2015: Jezik ustvarjamo in se ga učimo iz besedila – neumetnostnega in umetnostnega. Jezik in slovstvo 60/3–4. 151–159. https://www.dlib.si/details/URN:NBN:SI:DOC-B8K6ELCK. (Dostop 15. 5. 2024.)

Starc, Sonja, 2023: Primer obravnave večkodnih besedil v šoli s pomočjo vizualne slovnice. Jožef Beg, Jožica, Hočevar, Mia in Kočnik, Neža (ur.): Naslavljanje raznolikosti v jeziku in književnosti. Slovenski slavistični kongres. Ljubljana: Zveza društev Slavistično društvo Slovenije. 255–267.

Ulčnik, Natalija, 2020: Antonimna razmerja v frazeologiji. Slavistična revija 68/2. 283–297. https://www.dlib.si/details/URN:NBN:SI:DOC-YWW6AP16. (Dostop 15. 5. 2024.)

Žele, Andreja in Krajnc Ivič, Mira, 2020: Sodobna slovenska skladnja: diskurzni in slovnični vidik. Maribor: Univerzitetna založba.

Prenosi

Objavljeno

26.09.2024

Številka

Rubrika

Jezik pri pouku slovenščine kot maternega/prvega jezika

Kako citirati

Krajnc Ivič, M. (2024). »Izhodišče je besedilo« – o besedilih in žanrih pri pouku slovenščine. Jezik in Slovstvo, 69(3), 45-59. https://doi.org/10.4312/jis.69.3.45-59

Najbolj brani prispevki istega avtorja(jev)