Gimnazijski učni načrt za književnost pri pouku slovenščine: od evalvacije do inovacije

Avtorji

  • Alenka Žbogar Filozofska fakulteta UL

DOI:

https://doi.org/10.4312/jis.69.3.251-266

Ključne besede:

učni načrt za slovenščino, gimnazija, literarna zmožnost, esejska zmožnost, cilji književnega pouka (temeljni cilj, skupine ciljev, splošni cilji), obvezne in izbirne književne teme, bralni izzivi, odzivi dijakov na književnost

Povzetek

V prispevku evalviramo književne vsebine, cilje, standarde znanja/pričakovane dosežke, didaktična priporočila (pristope/strategije) gimnazijskega učnega načrta za slovenščino (književnost) (2008). Primerjamo ga z njegovim predhodnikom (1998). Na osnovi evalvacije oblikujemo smernice za nov gimnazijski učni načrt za slovenščino (književnost), upoštevajoč Izhodišča za prenovo učnih načrtov v osnovni šoli in v gimnaziji (2022). Kot nov temeljni cilj določimo razvijanje literarne zmožnosti, znotraj treh skupin ciljev postavimo izvirno skupino ciljev, ki spodbuja interpretativni, (po)ustvarjalni in kritični odziv dijakov na književnost, predlagamo uvedbo esejske zmožnosti kot enega od procesno-razvojnih ciljev pouka slovenščine ter poleg obveznih uvedemo motivacijske teme, namenjene spodbujanju motivacije za branje leposlovja in bralnih navad. Reprodukcijo zgodovinskih podatkov preoblikujemo v umeščanje literarnih besedil v literarni sistem (tj. v čas in prostor) preko konstruktivističnega pouka. Razpravljamo o skupnih ciljih.

 

In the article, we evaluate the aims and objectives, literary content, standards of knowledge/expected achievements, didactic recommendations (approaches/strategies) of the gymnasium curriculum for Slovenian language and literature. We compare it with its predecessor (1998). Based on the evaluation, we are formulating guidelines for a new grammar school curriculum for Slovenian, focusing on literature, taking into account the Starting points for curruculum renewal in primary and secondary level of education (2022). As a new general aim of teaching literature, we determine the development of literary competence (in 2008, the general aim is to educate a literarily cultivated reader, and in 1998, active interaction with fiction). We create three groups of  general aims and objectives: literary texts and students' response to them are in focus of literary class, historical informations are reduced in favor of literary system. We discuss general aims and objectives.

 

Prenosi

Podatki o prenosih še niso na voljo.

Literatura

Viri

Ahačič, Kozma, Banič, Iztok, Brodnik, Andrej, Holcar Brunauer, Ada, Klopčič, Polona, Kogoj, Berta, Mithans, Monika, Pirih, Anja, Štefanc, Damijan, Müller, Tanja, Rojc, Jasna, Slivar, Branko, Stegel, Marjeta, Suban, Mojca, Tratnik, Miran in Zupanc Grom, Renata, 2022: Izhodišča za prenovo učnih načrtov v osnovni šoli in gimnaziji. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo. https://www.zrss.si/pdf/izhodisca_za_prenovo_UN.pdf. (Dostop 13. 5. 2024.)

UN 1998 = Kmecl, Matjaž, Poznanovič, Mojca, Bešter, Marja, Saksida, Igor, Krakar-Vogel, Boža, Kranjc, Simona, Križaj, Martina, Legvart, Polonca, Ivšek, Milena in Honzak, Mojca, 1998: Učni načrt: Slovenščina. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo.

UN 2008 = Poznanovič Jezeršek, Mojca, Križaj Ortar, Martina, Krakar Vogel, Boža, Končina, Marija, Krvavica, Suzana, Hedžet Krkač, Mira, Virk, Tomo, Židan, Stanislava in Ambrož, Darinka, 2008: Učni načrt: Slovenščina: Gimnazija; Splošna, klasična, strokovna gimnazija. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo. https://eportal.mss.edus.si/msswww/programi2018/programi/media/pdf/un_gimnazija/un_slovenscina_gimn.pdf. (Dostop 15. 5. 2024.)

Literatura

Ambrož, Darinka, Bavdek, Mojca, Kosmač Zamuda, Maja, Krajnc Ivič, Mira, Krvavica, Suzana, Lenaršič, Bernarda, Premru Kampuš, Katja, Puc, David, Saksida, Igor, Slemenjak, Tanja, Šekli, Matej, Šimenc, Brane, Tomaževič, Polonca, Velikonja Kolar, Irena, Vogel, Jerica, Zupan Sosič, Alojzija in Žilavec Nemec, Sonja, 2022: Predmetni izpitni katalog za splošno maturo – slovenščina. Ljubljana: Državni izpitni center. https://www.ric.si/splosna-matura/predmeti/slovenscina. (Dostop 15. 5. 2024.)

Anderson, Lorin W. in Krathwohl, David R. (ur.), 2001: A Taxonomy for Learning, Teaching, and Assessing: A Revision of Bloom’s Taxonomy of Educational Objectives. New York: Longman.

Božič, Zoran, 1998a: Poljub zlata: domače branje v srednji šoli: delovni zvezek 1. Ljubljana: DZS.

Božič, Zoran, 1998b: Zlati poljub: domače branje v srednji šoli: delovni zvezek 2. Ljubljana: DZS.

Jožef Beg, Jožica, 2014: Pogledi na literarno zmožnost v didaktiki književnosti. Jezik in slovstvo 59/1. 69–81. https://www.dlib.si/details/URN:NBN:SI:DOC-BRXJESQH. (Dostop 15. 5. 2024.)

Jožef Beg, Jožica, 2019: Razvijanje ključnih zmožnosti pri pouku književnosti v gimnaziji. Ljubljana: Zveza društev Slavistično društvo Slovenije.

Kandel, Richard Eric, 2006: In Search of Memory: The Emergence of a New Science of Mind. New York: W. W. Norton & Company.

Krakar Vogel, Boža in Blažić, Milena Mileva, 2013: Sistemska didaktika književnosti v teoriji in praksi. Ljubljana: Pedagoški inštitut.

Krakar Vogel, Boža, 2020: Didaktika književnosti pri pouku slovenščine. Ljubljana: Rokus Klett.

LF = Literary Framework for Teachers in Secondary Education, 2012. http://www.literaryframework.eu/. (Dostop 9. 2. 2024).

Marentič Požarnik, Barica, 2003: Psihologija učenja in pouka. Ljubljana: DZS.

Marzano, Robert J. in Kendall, John S., 2000: A New Taxonomy of Educational Objectives. Thousand Oaks: Corwin.

Mihurko Poniž, Katja, 2008: Vloga spolnih identitet pri razvijanju literarne kompetence. Krakar Vogel, Boža (ur.). Književnost v izobraževanju – cilji, vsebine, metode. Obdobja 25. Ljubljana: Center za slovenščino kot drugi/tuji jezik pri Oddelku za slovenistiko Filozofske fakultete. 91–97. https://centerslo.si/simpozij-obdobja/zborniki/obdobja-25/. (Dostop 15. 5. 2024.)

Pečjak, Sonja in Gradišar, Ana, 2012: Bralne učne strategije. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo.

Štefanc, Damijan, 2012: Od standardov znanja do pričakovanih rezultatov – in nazaj? Sodobna pedagogika 63/2. 16–32. https://www.dlib.si/details/URN:NBN:SI:doc-OTOMRUEC. (Dostop 15. 5. 2024.)

Virk, Tomo, 2008: Moderne metode literarne vede in njihovo filozofsko teoretske osnove: metodologija. Ljubljana: Znanstvena založba Filozofske fakultete.

Witte, Theo, Kok, Jan, Hník, Ondřej, Klumparová, Štĕpánka, Pieper, Irene, Pietsch, Volker, Simola, Raisa, Lourdes Trindade Dionisio, Maria, Duarte, Regina, Sãmihãian, Tina, Raduta, Magda, Papadima, Liviu, Vroegop, Pieter in Deinum, Jan Folkert, 2012: An Empirically Grounded Theory of Literary Development: Teachers‘ Pedagogical Content knowledge on Literary Development in Upper Secondary Education. http://www.literaryframework.eu/. (Dostop 14. 2. 2024.)

Zajc, Ivana, 2019: Literarna zmožnost kultiviranega bralca in Evropski literarni okvir. Jezik in slovstvo 64/3–4. 57–67. https://www.dlib.si/details/URN:NBN:SI:DOC-88DT5MWM. (Dostop 15. 5. 2024.)

Zajc, Ivana, 2020: Preverjanje literarne zmožnosti z esejem na literarno temo pri maturitetnem izpitu iz slovenščine. Doktorska disertacija. Ljubljana: Filozofska fakulteta, Univerza v Ljubljani.

Zajc, Ivana, 2023: Kaj je literarna zmožnost in kako jo preverjamo z maturitetnim esejem. Nova Gorica: Založba Univerze.

Žbogar, Alenka, 2003: Roman v gimnaziji. Hladnik, Miran in Kocijan, Gregor (ur.): Slovenski roman. Obdobja 21. Ljubljana: Center za slovenščino kot drugi/tuji jezik pri Oddelku za slovenistiko Filozofske fakultete. 714–724.

Žbogar, Alenka, 2013: Iz didaktike slovenščine. Ljubljana: Slavistično društvo Slovenije.

Žbogar, Alenka, 2014a: Temeljna didaktična načela gimnazijskega pouka književnosti. Pedagoška obzorja. 29/3–4. 18–29.

Žbogar, Alenka, 2014b: Literarno branje in mladostniki. Žbogar, Alenka (ur.): Recepcija slovenske književnosti. Obdobja 33. Ljubljana: Center za slovenščino kot drugi/tuji jezik pri Oddelku za slovenistiko Filozofske fakultete. 551–557. https://centerslo.si/simpozij-obdobja/zborniki/obdobja-33/. (Dostop 15. 5. 2024.)

Žbogar, Alenka, 2019: Razvijanje literarne zmožnosti pri pouku književnosti. Jezik in slovstvo 64/1. 73–83. https://www.dlib.si/details/URN:NBN:SI:DOC-1JVO75NN. (Dostop 15. 5. 2024.)

Žbogar, Alenka, 2020: Razvijanje literarne zmožnosti s Hemingwayjevo kratko zgodbo. Pedagoška obzorja. 35/2. 38–51.

Žbogar, Alenka, 2021: (Meta)kognitivno-kritično šolsko branje književnosti. Pedagoška obzorja. 36/3–4. 69–80.

Žbogar, Alenka, 2022: How to grade literary competence in gymnasium literature classes. Slovene Studies 44/1. 43–58.

Žbogar, Alenka, 2023a: Metoda obrnjenega učenja pri pouku slovenščine (književnosti). Jezik in slovstvo 68/2. 19–30. DOI: https://doi.org/10.4312/jis.68.2.19-30.

Žbogar, Alenka, 2023b: Strniševa Večerna pravljica po metodi obrnjenega učenja. Pedagoška obzorja 38/3–4. 67–83.

Žbogar, Alenka, 2023c: Metoda reševanja književnih problemov in problemski šolski esej. Slavia Centralis 16/2. 308–325. DOI: https://doi.org/10.18690/scn.16.2.308-325.2023.

Prenosi

Objavljeno

26.09.2024

Številka

Rubrika

Književnost pri pouku slovenščine kot maternega/prvega jezika

Kako citirati

Žbogar, A. (2024). Gimnazijski učni načrt za književnost pri pouku slovenščine: od evalvacije do inovacije. Jezik in Slovstvo, 69(3), 251-266. https://doi.org/10.4312/jis.69.3.251-266