Pouk slovenščine in besedilna/večkodna pismenost
Razmislek ob prenavljanju učnih načrtov za slovenščino
DOI:
https://doi.org/10.4312/jis.69.3.79-93Ključne besede:
besedilna/večkodna pismenost, komunikacija, (večkodno) besedilo, jezik, učni načrt za slovenščinoPovzetek
Predvsem zaradi novih tehnologij prevladujoče tvorimo večkodna besedila, sestavljena iz različnih kodov, sporočenih po različnih kanalih in v različnih medijih. Zahtevajo pa drugačno tvorbo in drugačno branje, ne le linearnega kot jezikovna, saj se njihov pomen izoblikuje šele v interakciji vseh uporabljenih semiotskih sistemov. Njihova semiotska kompleksnost prinaša tudi drugačne zahteve učenja in drugačno opredelitev bralne pismenosti. Besediloslovna veda zadnjih desetletij ponuja s številnimi raziskavami besedilnih pojavnosti in razbiranja njihovega pomena nova spoznanja o komunikaciji, besedilih in branju. Te bi bilo treba vpeljati v šolski pouk, da bi učenci/dijaki dosegali v sodobni družbi zahtevano večkodno pismenost.
Razprava se osredotoča na potrebne posodobitve učnih načrtov za slovenščino v OŠ in gimnaziji. Temelji na sodobnih ugotovitvah o vlogi in pomenu komunikacije in iz nje izhajajočega besedila kot dinamične pomenske enote, ki se modificira glede na inference in okoliščine. Izpostavlja inherentne značilnosti besedil kot temelj za spoznavanje razločevalnih lastnostih besedilnih vrst. Predlog posodobljenih vsebin vsebuje primere obravnav ciljev, ki naj se udejanjajo postopoma, nadgrajevalno od 1. VIO do gimnazije. Teoretično se predlagane teme in njihova šolska realizacija opirajo na funkcijsko jezikoslovje, predvsem sistemsko-funkcijsko in vizualno slovnico.
Prenosi
Literatura
Viri
Ahačič, Kozma, Banič, Iztok, Brodnik, Andrej, Holcar Brunauer, Ada, Klopčič, Polona, Kogoj, Berta, Mithans, Monika, Pirih, Anja, Štefanc, Damijan, Müller, Tanja, Rojc, Jasna, Slivar, Branko, Stegel, Marjeta, Suban, Mojca, Tratnik, Miran in Zupanc Grom, Renata, 2022: Izhodišča za prenovo učnih načrtov v osnovni šoli in gimnaziji. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo. https://www.zrss.si/pdf/izhodisca_za_prenovo_UN.pdf. (Dostop 13. 5. 2024.)
NSRBP 2019 = Nacionalna strategija za razvoj bralne pismenosti za obdobje 2019–2030,
: https://www.gov.si/novice/2020-01-15-nacionalna-strategija-za-razvoj-bralne-pisme
nosti-za-obdobje-2019-2030/. (Dostop 12. 11. 2023.)
UN 2008 = Poznanovič Jezeršek, Mojca, Križaj Ortar, Martina, Krakar Vogel, Boža, Končina, Marija, Krvavica, Suzana, Hedžet Krkač, Mira, Virk, Tomo, Židan, Stanislava in Ambrož, Darinka, 2008: Učni načrt: Slovenščina: Gimnazija; Splošna, klasična, strokovna gimnazija. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo. https://eportal.mss.edus.si/msswww/programi2018/programi/media/pdf/un_gimnazija/un_slovenscina_gimn.pdf. (Dostop 15. 5. 2024.)
UN 2018 = Poznanovič Jezeršek, Mojca, Cestnik, Mojca, Čuden, Milena, Gomivnik Thuma, Vida, Honzak, Mojca, Križaj Ortar, Martina, Rosc Leskovec, Darinka, Žveglič, Marija in Ahačič, Kozma, 2018: Učni načrt: Slovenščina: Program osnovna šola. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo. https://www.gov.si/assets/ministrstva/MVI/Dokumenti/Osnovna-sola/Ucni-nacrti/obvezni/UN_slovenscina.pdf. (Dostop 15. 5. 2024.)
Literatura
Bernstein, Basil, 2000: Pedagogy, Symbolic Control, and Identity: Theory, Research, Critique. Lanham, Boulder, New York in Oxford: Rowman & Littelfield Publishers.
Bešter, Marja, 1994: Tip besedila kot izrazilo sporočevalčevega namena. Uporabno jezikoslovje 2. 44–52.
Bezemer, Jeff in Kress, Gunther, 2008: Writing in Multimodal Texts: A Social Semiotic Account of Designes for Learning. Written Communication 25/2. 166–195.
Cotič, Mara, Medved-Udovič, Vida in Starc, Sonja (ur.), 2011: Razvijanje različnih pismenosti. Koper: Univerzitetna založba Annales.
Dijk, Teun van, 1992: Text and Context. Exploration in the Semantics and Pragmatics of Discourse. London, New York: Longman.
Grosman, Meta, 2011: Večrazsežna pismenost izziv sedanjosti. Cotič, Mara, Medved-Udovič, Vida in Starc, Sonja (ur.): Razvijanje različnih pismenosti. Koper: Univerzitetna založba Annales. 19–27.
Halliday, Michael, [1977] 2002: Text as Semantic Choice in Social Contexts. Webster, Jonathan James (ur.): M. A. K. Halliday: Linguistic Studies of Text and Discourse. London in New York: Continuum. 23–84.
Halliday, Michael in Matthiessen, Christian, 2004: An Introduction to Functional Grammar. London: Arnold.
Hoey, Michael, 2001: Textual Interaction: An Introduction to Written Discourse Analysis. London in New York: Routledge.
Jakobson, Roman, 1989: Lingvistični in drugi spisi. Ljubljana: Studia Humanitatis.
Krajnc Ivič, Mira in Žele, Andreja, 2012: Elipsa kot stavčnopovedni in besedilni pojav. Filologičeskie zametki 10/2. 171–180. https://journals.ukim.mk/index.php/philologicalstudies/article/view/555/477. (Dostop 15. 5. 2024.)
Krajnc Ivič, Mira, 2020: Obravnava besedil: Merila za razlikovanje med besedilno vrsto in besedilnim tipom. Slavistična revija 68/1. 55–71. https://www.dlib.si/details/URN:NBN:SI:DOC-8O6D005H. (Dostop 15. 5. 2024.)
Kranjc, Simona, 1997: Govorjeni diskurz. Jezik in slovstvo 42/7. 307–319. https://www.dlib.si/details/URN:NBN:SI:DOC-LINSWSSD. (Dostop 15. 5. 2024.)
Kress, Gunther in Leeuwen, Theo van, 2004: Reading Images: The Grammar of Visual Design. London in New York: Routledge.
Kress, Gunther, 2015: Multimodalità: Un approccio socio-semiotico alla comunicazione contemporanea. Bari: Progedit. Prev. E. Adami.
Kunst-Gnamuš, Olga, 1984: Govorno dejanje – družbeno dejanje. Ljubljana: Pedagoški inštitut.
New London Group, 1996: A Pedagogy of Multiliteracies. Harvard Educational Review. 60/1. 66–92. DOI: https://doi.org/10.17763/haer.66.1.17370n67v22j160u.
Martin, James, White, Peter, 2007: The Language of Evaluation. Appraisal in English. London: Palgrave Macmillan.
Ngo, Thu, Hood, Susan, Martin, James R., Painter, Claire, Smith, Bradley in Zappavigna, Michele, 2022: Modelling Paralanguage Using Systemic Functional Semiotics: Theory and Application. London: Bloomsbury.
Nidorfer, Mojca, 1997: Ilokucijsko dejanje zahteve. Kunst Gnamuš, Olga, Nidorfer, Mojca in Schlamberger Brezar, Mojca (ur.): Posrednost in argumentacija v govoru F(p) - T(r): zgradba stavka med informacijo, argumentacijo in konverzacijo. Ljubljana: Pedagoški inštitut, Center za diskurzivne študije.
Rodela, Martina, 2023: Humor v večkodnih učbeniških besedilih za slovenščino v osnovni šoli. Revija za elementarno izobraževanje 16/Spec.Iss. 185–205. DOI: https://doi.org/10.18690/rei.16.Spec.Iss.2989.
Rose, David in Martin, James, 2008: Genre Relations: Mapping Culture. London: Equinox.
Skela, Janez, 1998: Komunikacijska metodologija poučevanja jezikov: (r)evolucija? Uporabno jezikoslovje 5. 142–159.
Starc, Sonja, 2006: Besedilna matrica in struktura vzorca besedila problem – rešitev ter možnost njune uporabe pri analizi besedil v šolski praksi. Jezik in slovstvo 51/1. 33–52. https://www.dlib.si/details/URN:NBN:SI:doc-KESJEKJX. (Dostop 15. 5. 2024.)
Starc, Sonja, 2011: Zmožnost dekodiranja večkodnih besedil kot sestavina besedilne pismenosti. Cotič, Mara, Medved-Udovič, Vida in
Starc, Sonja (ur.), 2011: Razvijanje različnih pismenosti. Koper: Univerzitetna založba Annales. 28–36, 498–499.
Starc, Sonja, 2015: Decoding Multimodal Text by Untrained Readers: A Message for Mother Tongue pedagogy. Starc, Sonja, Carys, Jones in Maiorani, Arianna (ur.): Meaning Making in Text: Multimodal and Multilingual Functional Perspectives. Basingstoke in New York: Palgrave Macmillan. 223–244.
Starc, Sonja, 2023: Vpeljava vizualne slovnice v pouk slovenščine kot materinščine. Revija za elementarno izobraževanje 16/Spec.Iss. 137–155. DOI: https://doi.org/10.18690/rei.16.Spec.Iss.2989.
Starc, Sonja, Pettirosso, Patrizia, Cijak, Bruna, Umek, Loredana, Brajkovič, Maja in Purič, Vilma, 2022: Naloge za spoznavanje osnov eno- in večkodnega besedila. Trst: DIZ Jožef Stefan. https://jozefstefan.org/projekti. (Dostop 14. 1. 2024.)
Štefanc, Damijan, 2022: Prihodnost kurikula: Nekaj razmislekov ob načrtovani prenovi učnih načrtov. Krapše, Tatjana, Bone, Jerneja, Polšak, Anton in Mršnik, Sandra (ur.): Pogled na šolo 21. stoletja v duhu kompetenc in pismenosti. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo. 12–26. https://www.zrss.si/digitalna_bralnica/pogled-na-solo-21-stoletja-v-duhu-kompetenc-in-pismenosti/. (Dostop 6. 3. 2024.)
Tamm, Marek in Torop, Peeter (ur.), 2022: The Companion to Juri Lotman: A Semiotic Theory of Culture. London: Bloomsburry Academic.
Verschueren, Jef, 2000: Razumeti pragmatiko. Ljubljana: *cf.
Vičar, Branka, 2015: Slovnični pristop k vizualni komunikaciji. Vizualna analiza vojnih fotografij. Smolej, Mojca (ur.): Slovnica in slovar aktualni – jezikovni opis. Obdobja 34. Ljubljana: Znanstvena založba Filozofske fakultete. 801–810.
Vogel, Jerca, 2012: Sodobnejše pojmovanje sporazumevalne zmožnosti kot izhodišče za prenovo jezikovnega dela izpita slovenščine na splošni maturi. Jezik in slovstvo 57/1–2. 67–81. https://www.dlib.si/details/URN:NBN:SI:doc-98QK0OKE. (Dostop 15. 5. 2024.)
Vogel, Jerca, 2015: Modeli jezikovnega pouka pri predmetu slovenščina od leta 1990 do danes. Jezik in slovstvo 60/3–4. 173–183, 253. https://www.dlib.si/details/URN:NBN:SI:DOC-BD71XXVV. (Dostop 15. 5. 2024.)
Prenosi
Objavljeno
Številka
Rubrika
Licenca
Avtorske pravice (c) 2024 Sonja Starc
To delo je licencirano pod Creative Commons Priznanje avtorstva-Deljenje pod enakimi pogoji 4.0 mednarodno licenco.