Sočasno poučevanje jezika in književnosti ob kanonski mladinski literaturi v drugem triletju osnovne šole

Avtorji

  • Vesna Mikolič Znanstveno-raziskovalno središče Koper, Univerza v Trstu
  • Diana Košir Znanstveno-raziskovalno središče Koper

DOI:

https://doi.org/10.4312/jis.69.3.61-77

Ključne besede:

Pehar suhih hrušk, didaktika slovenščine, učni model TILKA, literarna zmožnost, nenasilna komunikacija

Povzetek

V prispevku na primeru črtice Ivana Cankarja Pehar suhih hrušk v drugem triletju osnovne šole predstavljamo uporabo sočasnega poučevanja književnosti in jezika. Odmaknemo se od tradicionalnega pristopa, usmerjenega na avtorja in njegov psihološki odnos z materjo, in se usmerimo na literarno besedilo in njegovo recepcijo. Interpretacija dela je opravljena s hermenevtično metodo in analizo posameznih (jezikovnih, slogovnih, motivno-tematskih idr.) elementov in celote v družbeno-kulturnem kontekstu. Na ta način so učenci bolje motivirani tako za učenje književnosti kot jezika in sočasno razvijajo recepcijske, (meta)jezikovne zmožnosti, literarno zmožnost, komunikacijske veščine in kritično mišljenje.

 

 

Prenosi

Podatki o prenosih še niso na voljo.

Literatura

Viri

Cankar, Ivan, 1920: Moje življenje. Wikivir. https://sl.wikisource.org/wiki/Moje_%C5%BEivljenje_(Ivan_Cankar). (Dostop 15. 2. 2024.)

Cankar, Ivan, 1979: Pehar suhih hrušk. Ljubljana: Mladinska knjiga. Ilustr. Lidija Osterc.

Cankar, Ivan, 2013: Pehar suhih hrušk. Ljubljana: Mladinska knjiga. Ilustr. Jelka Godec Schmidt.

Komadina, Tanja in Gorenc, Boštjan, 2017: Moj lajf: po motivih povesti Moje življenje Ivana Cankarja. Bevke: Škrateljc.

Mikolič, Vesna in Jamnik, Tilka, 2022: S Tilko v svet slovenščine. Učbenik in delovni zvezek za osnovno šolo. Koper, Ljubljana: Annales ZRS, Pedagoška fakulteta Univerze v Ljubljani.

Portal Franček: http://www.franček.si. (Dostop 15. 2. 2024.)

Slovar slovenskega knjižnega jezika, druga, dopolnjena in deloma prenovljena izdaja: www.fran.si. (Dostop 15. 2. 2024.)

UN OŠ 2018 = Poznanovič Jezeršek, Mojca, Cestnik, Mojca, Čuden, Milena, Gomivnik Thuma, Vida, Honzak, Mojca, Križaj Ortar, Martina, Rosc Leskovec, Darinka, Žveglič, Marija in Ahačič, Kozma, 2018: Učni načrt: Slovenščina: Program osnovna šola. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo. https://www.gov.si/assets/ministrstva/MVI/Dokumenti/Osnovna-sola/Ucni-nacrti/obvezni/UN_slovenscina.pdf. (Dostop 10. 2. 2024.)

Literatura

Baker, Colin, 2006: Foundations of Bilingual Education and Bilingualism. Clevedon: Multilingual Matters Ltd.

Batič, Janja in Haramija, Dragica, 2014: Teorija slikanice. Otrok in knjiga 41/89. 5–19.

Blažić, Mileva Milena, 2007: Uvod v teorijo mladinske književnosti. Jezik in slovstvo 52/6. 35–49.

Holub, Robert C., 1984: Reception theory. Critical introduction. New York: Methuen.

Krakar Vogel, Boža, 1988/1989: Smotri, vsebine in metode pouka slovenske književnosti. Jezik in slovstvo 34/3. 65–69.

McCloud, Scott, 2011: Kako razumeti strip: o nevidni umetnosti. Ljubljana: Cankarjeva založba.

Mikolič, Vesna, 2016a: Ethnic Identity and Intercultural Awareness in Modern Language Teaching: Tilka Model for Ethnic Conflicts Avoidance. Hauppauge, New York: Nova Science Publishers.

Mikolič, Vesna, 2016b: Medkulturno poučevanje jezika in književnosti po modelu TILKA. Slovenščina v šoli 19/3–4. 2–17.

Mikolič, Vesna, 2021: Ali bereš Cankarja? Ljubljana: Slovenska matica.

Mikolič, Vesna, 2022a: S Tilko v svet jezika. Teoretična izhodišča in praktične smernice za poučevanje slovenščine, drugih in tujih jezikov po učnem modelu Tilka. Koper, Ljubljana: Annales ZRS, Pedagoška fakulteta Univerze v Ljubljani.

Mikolič, Vesna, 2022b: Vloga književnosti pri medkulturnem pristopu poučevanja jezika. Pižorn, Karmen, Lipavic Oštir, Alja in Žmavc, Janja (ur.): Obrazi več-/raznojezičnosti. Ljubljana: Pedagoški inštitut. 131–145.

Pezdirc Bartol, Mateja, 1999/2000: Vloga bralca v poglavitnih literarnoteoretičnih smereh 20. stoletja 1. del. Jezik in slovstvo 45/5. 195–206.

Tokarz, Bożena, 2008: Interpretacija kot podlaga literarne komunikacije. Krakar Vogel, Boža (ur.): Književnost v izobraževanju – cilji, vsebine, metode. Obdobja 25. Ljubljana: Univerza v Ljubljani, Filozofska fakulteta, Oddelek za slovenistiko, Center za slovenščino kot drugi/tuji jezik. 37–44.

Zajc, Ivana, 2023: Kaj je literarna zmožnost in kako jo preverjamo z maturitetnim esejem. Nova Gorica: Založba Univerze.

Žbogar, Alenka, 2019: Razvijanje literarne zmožnosti pri pouku književnosti. Jezik in slovstvo 64/1. 73–83.

Prenosi

Objavljeno

26.09.2024

Številka

Rubrika

Jezik pri pouku slovenščine kot maternega/prvega jezika

Kako citirati

Mikolič, V., & Košir, D. (2024). Sočasno poučevanje jezika in književnosti ob kanonski mladinski literaturi v drugem triletju osnovne šole. Jezik in Slovstvo, 69(3), 61-77. https://doi.org/10.4312/jis.69.3.61-77