Sočasno poučevanje jezika in književnosti ob kanonski mladinski literaturi v drugem triletju osnovne šole

Avtorji

  • Vesna Mikolič Znanstveno-raziskovalno središče Koper, Univerza v Trstu
  • Diana Košir Znanstveno-raziskovalno središče Koper

DOI:

https://doi.org/10.4312/jis.69.3.61-77

Ključne besede:

Pehar suhih hrušk, didaktika slovenščine, učni model TILKA, literarna zmožnost, nenasilna komunikacija

Povzetek

V prispevku na primeru črtice Ivana Cankarja Pehar suhih hrušk v drugem triletju osnovne šole predstavljamo uporabo sočasnega poučevanja književnosti in jezika. Odmaknemo se od tradicionalnega pristopa, usmerjenega na avtorja in njegov psihološki odnos z materjo, in se usmerimo na literarno besedilo in njegovo recepcijo. Interpretacija dela je opravljena s hermenevtično metodo in analizo posameznih (jezikovnih, slogovnih, motivno-tematskih idr.) elementov in celote v družbeno-kulturnem kontekstu. Na ta način so učenci bolje motivirani tako za učenje književnosti kot jezika in sočasno razvijajo recepcijske, (meta)jezikovne zmožnosti, literarno zmožnost, komunikacijske veščine in kritično mišljenje.

 

 

Metrike

Nalaganej metrik....

Prenosi

Podatki o prenosih še niso na voljo.

Literatura

Viri

Cankar, Ivan, 1920: Moje življenje. Wikivir. https://sl.wikisource.org/wiki/Moje_%C5%BEivljenje_(Ivan_Cankar). (Dostop 15. 2. 2024.)

Cankar, Ivan, 1979: Pehar suhih hrušk. Ljubljana: Mladinska knjiga. Ilustr. Lidija Osterc.

Cankar, Ivan, 2013: Pehar suhih hrušk. Ljubljana: Mladinska knjiga. Ilustr. Jelka Godec Schmidt.

Komadina, Tanja in Gorenc, Boštjan, 2017: Moj lajf: po motivih povesti Moje življenje Ivana Cankarja. Bevke: Škrateljc.

Mikolič, Vesna in Jamnik, Tilka, 2022: S Tilko v svet slovenščine. Učbenik in delovni zvezek za osnovno šolo. Koper, Ljubljana: Annales ZRS, Pedagoška fakulteta Univerze v Ljubljani.

Portal Franček: http://www.franček.si. (Dostop 15. 2. 2024.)

Slovar slovenskega knjižnega jezika, druga, dopolnjena in deloma prenovljena izdaja: www.fran.si. (Dostop 15. 2. 2024.)

UN OŠ 2018 = Poznanovič Jezeršek, Mojca, Cestnik, Mojca, Čuden, Milena, Gomivnik Thuma, Vida, Honzak, Mojca, Križaj Ortar, Martina, Rosc Leskovec, Darinka, Žveglič, Marija in Ahačič, Kozma, 2018: Učni načrt: Slovenščina: Program osnovna šola. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo. https://www.gov.si/assets/ministrstva/MVI/Dokumenti/Osnovna-sola/Ucni-nacrti/obvezni/UN_slovenscina.pdf. (Dostop 10. 2. 2024.)

Literatura

Baker, Colin, 2006: Foundations of Bilingual Education and Bilingualism. Clevedon: Multilingual Matters Ltd.

Batič, Janja in Haramija, Dragica, 2014: Teorija slikanice. Otrok in knjiga 41/89. 5–19.

Blažić, Mileva Milena, 2007: Uvod v teorijo mladinske književnosti. Jezik in slovstvo 52/6. 35–49.

Holub, Robert C., 1984: Reception theory. Critical introduction. New York: Methuen.

Krakar Vogel, Boža, 1988/1989: Smotri, vsebine in metode pouka slovenske književnosti. Jezik in slovstvo 34/3. 65–69.

McCloud, Scott, 2011: Kako razumeti strip: o nevidni umetnosti. Ljubljana: Cankarjeva založba.

Mikolič, Vesna, 2016a: Ethnic Identity and Intercultural Awareness in Modern Language Teaching: Tilka Model for Ethnic Conflicts Avoidance. Hauppauge, New York: Nova Science Publishers.

Mikolič, Vesna, 2016b: Medkulturno poučevanje jezika in književnosti po modelu TILKA. Slovenščina v šoli 19/3–4. 2–17.

Mikolič, Vesna, 2021: Ali bereš Cankarja? Ljubljana: Slovenska matica.

Mikolič, Vesna, 2022a: S Tilko v svet jezika. Teoretična izhodišča in praktične smernice za poučevanje slovenščine, drugih in tujih jezikov po učnem modelu Tilka. Koper, Ljubljana: Annales ZRS, Pedagoška fakulteta Univerze v Ljubljani.

Mikolič, Vesna, 2022b: Vloga književnosti pri medkulturnem pristopu poučevanja jezika. Pižorn, Karmen, Lipavic Oštir, Alja in Žmavc, Janja (ur.): Obrazi več-/raznojezičnosti. Ljubljana: Pedagoški inštitut. 131–145.

Pezdirc Bartol, Mateja, 1999/2000: Vloga bralca v poglavitnih literarnoteoretičnih smereh 20. stoletja 1. del. Jezik in slovstvo 45/5. 195–206.

Tokarz, Bożena, 2008: Interpretacija kot podlaga literarne komunikacije. Krakar Vogel, Boža (ur.): Književnost v izobraževanju – cilji, vsebine, metode. Obdobja 25. Ljubljana: Univerza v Ljubljani, Filozofska fakulteta, Oddelek za slovenistiko, Center za slovenščino kot drugi/tuji jezik. 37–44.

Zajc, Ivana, 2023: Kaj je literarna zmožnost in kako jo preverjamo z maturitetnim esejem. Nova Gorica: Založba Univerze.

Žbogar, Alenka, 2019: Razvijanje literarne zmožnosti pri pouku književnosti. Jezik in slovstvo 64/1. 73–83.

Prenosi

Objavljeno

26.09.2024

Številka

Rubrika

Jezik pri pouku slovenščine kot maternega/prvega jezika

Kako citirati

Mikolič, V., & Košir, D. (2024). Sočasno poučevanje jezika in književnosti ob kanonski mladinski literaturi v drugem triletju osnovne šole. Jezik in Slovstvo, 69(3), 61-77. https://doi.org/10.4312/jis.69.3.61-77