Deduktivni in induktivni pristop pri poučevanju slovnice slovenščine kot drugega in tujega jezika
DOI:
https://doi.org/10.4312/jis.70.3.141-157Ključne besede:
deduktivni pristop, induktivni pristop, znanje, motivacija, prvi jezikPovzetek
V prispevku predstavljamo vpliv uporabe deduktivnega (naprej pravilo, nato zgledi in utrjevanje) in induktivnega pristopa (zgledi, utrjevanje, pravilo) na znanje dveh slovničnih kategorij v slovenščini – sklona samostalnika in pridevnika ter glagolskega vida – in motivacijo študentov (n = 141), in sicer tudi glede na njihov prvi jezik. Pri znanju in motivaciji je v splošnem vidna močnejša tendenca po induktivnem pristopu; bil je v prednosti pri poučevanju oblikoslovne vsebine – sklona samostalnika in pridevnika –, medtem ko je bil pri poučevanju pomenske sestavine – glagolskega vida – v rahlem zaostanku oz. med pristopoma ni bilo bistvene razlike. Glede na prvi jezik so se pri sklonu ne glede na pristop bolje odrezali tisti iz neslovanskega, pri glagolskem vidu pa tisti iz slovanskega okolja. Študente je pri obravnavi sklona in glagolskega vida bolj motiviral induktivni pristop. Slovensko oblikoslovje je torej smiselno in učinkovito poučevati (tudi) induktivno.
Metrike
Prenosi
Literatura
Viri
Čuk, M., Mihelič, M. in Vuga, G. (1996). Odkrivajmo slovenščino. Filozofska fakulteta, SSJLK.
Markovič, A., Knez, M. in Šoba, N. (2009). Slovenska beseda v živo 2: Priročnik za učitelje. Znanstvena založba Filozofske fakultete.
Petric Lasnik, I., Pirih Svetina, N. in Ponikvar, A. (2013). Gremo naprej: Učbenik za nadaljevalce na tečajih slovenščine kot drugega ali tujega jezika. Znanstvena založba Filozofske fakultete.
*****
Literatura
Felder, R. M. in Henriques, E. R. (1995). Learning and teaching styles in foreign and second language education. Foreign Language Annals, 28(1), 21–31. https://doi.org/10.1111/j.1944-9720.1995.tb00767.x
Grča, P. (2015). Uporaba didaktičnih iger pri pouku angleške slovnice [Magistrsko delo]. Univerza na Primorskem.
Hammerly, H. (1975). The deduction/induction controversy. The Modern Language Journal, 59(1–2), 15–18. https://doi.org/10.2307/325441
Knez, M. (2011). Besedišče in slovnica pri jezikovnem pouku. V P. Strani (ur.), Odrasli in slovenščina: nasveti in predlogi za tečaje slovenskega jezika in kulture na slovensko-italijanskem narodnostnem območju (str. 41–49). Državna agencija za razvoj šolske avtonomije (A.N.S.A.S.), Območna enota za Furlanijo - Julijsko krajino.
Krashen, S. D. (1975). Additional dimensions of the deductive/inductive controversy. The Modern Language Journal, 59(8), 440–442. https://www.jstor.org/stable/325492
Krvina, D. (2015). Glagolski vid v sodobni slovenščini [Doktorska disertacija]. Univerza v Ljubljani.
Kržišnik, E. (2000). Posredovanje slovničnega znanja v učbenikih slovenščine kot drugega/tujega jezika. V A. Vidovič Muha, Zbornik za učitelje slovenščine kot drugega/tujega jezika (Skripta 4, str. 7–13). Center za slovenščino kot drugi/tuji jezik pri Oddelku za slovanske jezike in književnosti Filozofske fakultete.
Richards, J. C. in Rodgers, T. S. (2001). Approaches and methods in language teaching (2nd ed.). Cambridge University Press.
Rodríguez Borrego, M. (2018). Inductive and deductive ways of teaching grammar in a EFL classroom. Publicationes Didacticas, 91, 408–415. http://publicacionesdidacticas.com/hemeroteca/articulo/091064/articulo-pdf
Shaffer, C. (1989). A comparison of inductive and deductive approaches to teaching foreign languages. The Modern Language Journal, 73(4), 395–403. https://doi.org/10.2307/326874
Silvia, A. (2004). Deductive and inductive grammar teaching. Academia.edu. https://www.academia.edu/2344319/Deductive_and_Inductive_Grammar_Teaching
Skela, J. (1999). Vloga slovnice pri učenju/poučevanju tujega jezika. V L. Čok, J. Skela, B. Kogoj in C. Razdevšek-Pučko (ur.), Učenje in poučevanje tujega jezika: Smernice za učitelje v drugem triletju osnovne šole (str. 126–132). Znanstveno-raziskovalno središče Republike Slovenije.
Svet Evrope (2011). Skupni evropski jezikovni okvir: učenje, poučevanje, ocenjevanje (Kovačič, I, prev.). Ministrstvo RS za šolstvo in šport, Urad za razvoj šolstva. https://centerslo.si/wp-content/uploads/2015/10/SEJO-komplet-za-splet.pdf
Thornbury, S. (1999). How to teach grammar. Longman.
Prenosi
Objavljeno
Številka
Rubrika
Licenca
Avtorske pravice (c) 2025 Jernej Ključevšek

To delo je licencirano pod Creative Commons Priznanje avtorstva-Deljenje pod enakimi pogoji 4.0 mednarodno licenco.