Deduktivni in induktivni pristop pri poučevanju slovnice slovenščine kot drugega in tujega jezika

Avtorji

  • Jernej Ključevšek Univerza na Dunaju, Avstrija

DOI:

https://doi.org/10.4312/jis.70.3.141-157

Ključne besede:

deduktivni pristop, induktivni pristop, znanje, motivacija, prvi jezik

Povzetek

V prispevku predstavljamo vpliv uporabe deduktivnega (naprej pravilo, nato zgledi in utrjevanje) in induktivnega pristopa (zgledi, utrjevanje, pravilo) na znanje dveh slovničnih kategorij v slovenščini – sklona samostalnika in pridevnika ter glagolskega vida – in motivacijo študentov (n = 141), in sicer tudi glede na njihov prvi jezik. Pri znanju in motivaciji je v splošnem vidna močnejša tendenca po induktivnem pristopu; bil je v prednosti pri poučevanju oblikoslovne vsebine – sklona samostalnika in pridevnika –, medtem ko je bil pri poučevanju pomenske sestavine – glagolskega vida – v rahlem zaostanku oz. med pristopoma ni bilo bistvene razlike. Glede na prvi jezik so se pri sklonu ne glede na pristop bolje odrezali tisti iz neslovanskega, pri glagolskem vidu pa tisti iz slovanskega okolja. Študente je pri obravnavi sklona in glagolskega vida bolj motiviral induktivni pristop. Slovensko oblikoslovje je torej smiselno in učinkovito poučevati (tudi) induktivno.

Metrike

Nalaganej metrik....

Prenosi

Podatki o prenosih še niso na voljo.

Literatura

Viri

Čuk, M., Mihelič, M. in Vuga, G. (1996). Odkrivajmo slovenščino. Filozofska fakulteta, SSJLK.

Markovič, A., Knez, M. in Šoba, N. (2009). Slovenska beseda v živo 2: Priročnik za učitelje. Znanstvena založba Filozofske fakultete.

Petric Lasnik, I., Pirih Svetina, N. in Ponikvar, A. (2013). Gremo naprej: Učbenik za nadaljevalce na tečajih slovenščine kot drugega ali tujega jezika. Znanstvena založba Filozofske fakultete.

*****

Literatura

Felder, R. M. in Henriques, E. R. (1995). Learning and teaching styles in foreign and second language education. Foreign Language Annals, 28(1), 21–31. https://doi.org/10.1111/j.1944-9720.1995.tb00767.x

Grča, P. (2015). Uporaba didaktičnih iger pri pouku angleške slovnice [Magistrsko delo]. Univerza na Primorskem.

Hammerly, H. (1975). The deduction/induction controversy. The Modern Language Journal, 59(1–2), 15–18. https://doi.org/10.2307/325441

Knez, M. (2011). Besedišče in slovnica pri jezikovnem pouku. V P. Strani (ur.), Odrasli in slovenščina: nasveti in predlogi za tečaje slovenskega jezika in kulture na slovensko-italijanskem narodnostnem območju (str. 41–49). Državna agencija za razvoj šolske avtonomije (A.N.S.A.S.), Območna enota za Furlanijo - Julijsko krajino.

Krashen, S. D. (1975). Additional dimensions of the deductive/inductive controversy. The Modern Language Journal, 59(8), 440–442. https://www.jstor.org/stable/325492

Krvina, D. (2015). Glagolski vid v sodobni slovenščini [Doktorska disertacija]. Univerza v Ljubljani.

Kržišnik, E. (2000). Posredovanje slovničnega znanja v učbenikih slovenščine kot drugega/tujega jezika. V A. Vidovič Muha, Zbornik za učitelje slovenščine kot drugega/tujega jezika (Skripta 4, str. 7–13). Center za slovenščino kot drugi/tuji jezik pri Oddelku za slovanske jezike in književnosti Filozofske fakultete.

Richards, J. C. in Rodgers, T. S. (2001). Approaches and methods in language teaching (2nd ed.). Cambridge University Press.

Rodríguez Borrego, M. (2018). Inductive and deductive ways of teaching grammar in a EFL classroom. Publicationes Didacticas, 91, 408–415. http://publicacionesdidacticas.com/hemeroteca/articulo/091064/articulo-pdf

Shaffer, C. (1989). A comparison of inductive and deductive approaches to teaching foreign languages. The Modern Language Journal, 73(4), 395–403. https://doi.org/10.2307/326874

Silvia, A. (2004). Deductive and inductive grammar teaching. Academia.edu. https://www.academia.edu/2344319/Deductive_and_Inductive_Grammar_Teaching

Skela, J. (1999). Vloga slovnice pri učenju/poučevanju tujega jezika. V L. Čok, J. Skela, B. Kogoj in C. Razdevšek-Pučko (ur.), Učenje in poučevanje tujega jezika: Smernice za učitelje v drugem triletju osnovne šole (str. 126–132). Znanstveno-raziskovalno središče Republike Slovenije.

Svet Evrope (2011). Skupni evropski jezikovni okvir: učenje, poučevanje, ocenjevanje (Kovačič, I, prev.). Ministrstvo RS za šolstvo in šport, Urad za razvoj šolstva. https://centerslo.si/wp-content/uploads/2015/10/SEJO-komplet-za-splet.pdf

Thornbury, S. (1999). How to teach grammar. Longman.

Prenosi

Objavljeno

09.09.2025

Številka

Rubrika

Razprave

Kako citirati

Ključevšek, J. (2025). Deduktivni in induktivni pristop pri poučevanju slovnice slovenščine kot drugega in tujega jezika. Jezik in Slovstvo, 70(3), 141-157. https://doi.org/10.4312/jis.70.3.141-157