Nova slovenščina
DOI:
https://doi.org/10.4312/jis.69.3.117-138Ključne besede:
prenova pouka slovenščine, jezikovne tehnologije, izobraževanje učiteljev in učiteljic, razvoj jezikovne zmožnostiPovzetek
Pouk slovenščine v Sloveniji je bil zadnjič temeljito prenovljen v 90. letih prejšnjega stoletja. Danes se ob rastoči vlogi informacijskih tehnologij, evropski integraciji in globalizaciji ponovno pojavlja potreba po prenovi. V prispevku zato v dialogu z Izhodišči za prenovo učnih načrtov v osnovni in srednji šoli raziskujemo izzive in možnosti, ki jih v jezikovni pouk prinašajo nove tehnologije in spremenjene komunikacijske potrebe, pa tudi nova strokovna dognanja in spoznanja. Predstavljamo potrebo po pripravljenosti šolskega sistema na učinke generativne umetne inteligence in pomembnost odprtih učnih gradiv ter premišljenih, problemsko osnovanih digitalnih rešitev. Izpostavljamo, da je učiteljice in učitelje treba opolnomočiti za uporabo, pa tudi soustvarjanje digitalnih jezikovnih virov, orodij in tehnologij. Spremembe v komunikacijskih praksah, kot sta na primer večja neformalnost in anonimnost, zahtevajo novo razumevanje in pristope v poučevanju jezika, ki vključujejo razvoj stilističnega znanja in sposobnost kritične presoje. Pri tem je ključno, da v izobraževalnem sistemu predmet slovenščina presega zgolj učenje jezika, saj neposredno vpliva na uspešnost učenk in učencev pri drugih učnih predmetih ter splošno izobrazbo. Zato posebej poudarjamo tudi potrebo po temeljiti reformi izobraževanja učiteljev in učiteljic slovenščine, da bi ti v prihodnje lahko učinkoviteje uvajali in vključujoče uporabljali nove pristope k poučevanju in ocenjevanju znanja.
Prenosi
Literatura
Viri
Ahačič, Kozma, Banič, Iztok, Brodnik, Andrej, Holcar Brunauer, Ada, Klopčič, Polona, Kogoj, Berta, Mithans, Monika, Pirih, Anja, Štefanc, Damijan, Müller, Tanja, Rojc, Jasna, Slivar, Branko, Stegel, Marjeta, Suban, Mojca, Tratnik, Miran in Zupanc Grom, Renata, 2022: Izhodišča za prenovo učnih načrtov v osnovni šoli in gimnaziji. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo. https://www.zrss.si/pdf/izhodisca_za_prenovo_UN.pdf. (Dostop 25. 3. 2024.)
Brodnik, Andrej, Krajnc, Radovan, Kreuh, Nives, Demšar, Janez, Črepinšek, Matej, Pesek, Igor, Čotar Konrad, Sonja, Majkus, Davorin, Kermc, Nataša, Anželj, Gregor, Ocepek, Uroš, Lampe, Andreja, Krajnc, Vili in Čampelj, Borut, 2021: Digitalne kompetence nas naučijo držati pero, računalništvo in informatika nas uči pisati zgodbe. Poročilo strokovne delovne skupine za analizo prisotnosti vsebin računalništva in informatike v programih osnovnih in srednjih šol ter za pripravo študije o možnih spremembah (RINOS). Ljubljana: Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport. https://redmine.lusy.fri.uni-lj.si/attachments/download/3040/Porocilo_RINOS_7_5_21.pdf. (Dostop 25. 3. 2024.)
Izjava DPK SM 2023 = Izjava za javnost DPK SM za slovenščino o šolskem eseju na spomladanskem izpitnem roku splošne mature 2023: https://www.ric.si/sporocila/2023071008213168/novinarska-konferenca-spomladanski-rok-mature-2023/. (Dostop 28. 2. 2024.)
NPZ = Nacionalno preverjanje znanja. Letna poročila: https://www.ric.si/nacionalno-preverjanje-znanja/porocila--analize--raziskave/. (Dostop 23. 2. 2024.)
Pirnat, Andrej in Motl, Andrej, 2019: Spletno oko: letno poročilo 2018. Ljubljana: Fakulteta za družbene vede, Center za varnejši internet, Spletno oko: https://www.spletno-oko.si/sites/default/files/spletno_oko_letno_porocilo_2018_0.pdf. (Dostop 26. 3. 2024.)
Poklicna matura. Letna poročila: https://www.ric.si/poklicna-matura/porocila--analize--raziskave/. (Dostop 23. 2. 2024.)
Pravilnik o preverjanju in ocenjevanju znanja ter napredovanju učencev v osnovni šoli. Uradni list RS, št. 52/13. http://www.pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=PRAV11583. (Dostop 26. 3. 2024.)
ROPP 2017 = ROPP, referenčni okvir za pluralistične pristope k jezikom in kulturam: zmožnosti in viri. Svet Evrope. Ljubljana: Zavod RS za šolstvo, slovenski prevod. https://www.zrss.si/pdf/pluralisticni-pristopi-k-jezikom.pdf. (Dostop 28. 2. 2024.)
SEJO 2011 = Skupni evropski jezikovni okvir: učenje, poučevanje, ocenjevanje. Svet Evrope. Ljubljana: Ministrstvo RS za šolstvo in šport, Urad za razvoj šolstva. https://centerslo.si/wp-content/uploads/2015/10/SEJO-komplet-za-splet.pdf. (Dostop 26. 3. 2024.)
SEJO 2023 = Skupni evropski jezikovni okvir: učenje, poučevanje, ocenjevanje. Dodatek. Svet Evrope. Ljubljana: Zavod RS za šolstvo. www.zrss.si/wp-content/uploads/2023/05/SEJO.pdf. (Dostop 27. 2. 2024.)
Splošna matura. Letna poročila: https://www.ric.si/splosna-matura/porocila--analize--raziskave/. (Dostop 27. 2. 2024.)
Šterman Ivančič, Klaudija in Mlekuž, Ana (ur.), 2023: PISA 2022. Nacionalno poročilo s primeri nalog iz matematike. Ljubljana, Pedagoški inštitut. https://www.pei.si/wp-content/uploads/2023/12/Porocilo_PISA22_FINAL.pdf. (Dostop 23. 2. 2024.)
UN GIM 2008 = Poznanovič Jezeršek, Mojca, Križaj Ortar, Martina, Krakar Vogel, Boža, Končina, Marija, Krvavica, Suzana, Hedžet Krkač, Mira, Virk, Tomo, Židan, Stanislava in Ambrož, Darinka, 2008: Učni načrt: Slovenščina: Gimnazija; Splošna, klasična, strokovna gimnazija. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo. https://eportal.mss.edus.si/msswww/programi2018/programi/media/pdf/un_gimnazija/un_slovenscina_gimn.pdf. (Dostop 26. 3. 2024.)
UN OŠ 2018 = Poznanovič Jezeršek, Mojca, Cestnik, Mojca, Čuden, Milena, Gomivnik Thuma, Vida, Honzak, Mojca, Križaj Ortar, Martina, Rosc Leskovec, Darinka, Žveglič, Marija in Ahačič, Kozma, 2018: Učni načrt: Slovenščina: Program osnovna šola. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo. https://www.gov.si/assets/ministrstva/MVI/Dokumenti/Osnovna-sola/Ucni-nacrti/obvezni/UN_slovenscina.pdf. (Dostop 23. 2. 2024.)
Literatura
Arhar Holdt, Špela idr., 2020: Language teachers and crowdsourcing: insights from a cross-European survey. Rasprave Instituta za hrvatski jezik i jezikoslovlje 46/1. 1–28. DOI: https://doi.org/10.31724/rihjj.46.1.1.
Arhar Holdt, Špela, 2015: Uporabniške raziskave za potrebe slovenskega slovaropisja: prvi koraki. Gorjanc, Vojko, Gantar, Polona, Kosem, Iztok in Krek, Simon (ur.): Slovar sodobne slovenščine: problemi in rešitve. Ljubljana: Znanstvena založba Filozofske fakultete. 136–148. DOI: https://doi.org/10.4312/9789612379759.
Arhar Holdt, Špela, 2020: How users responded to a responsive dictionary: the case of the Thesaurus of Modern Slovene. Rasprave Instituta za hrvatski jezik i jezikoslovlje 46/2. 465–482. DOI: https://doi.org/10.31724/rihjj.46.2.1.
Bešlič, Marko, 2023: Popravljanje in ocenjevanje jezika in besedil pri strokovnih tehniških predmetih. Pori, Eva in Arhar Holdt, Špela (ur.): Popravljanje jezika in besedil – učiteljska povratna informacija v šolski praksi: zbornik konference. Ljubljana: Univerza v Ljubljani, Filozofska fakulteta. 220–248. https://ebooks.uni-lj.si/ZalozbaUL/catalog/view/500/832/9258. (Dostop 25. 3. 2024.)
Červ, Gaja in Kalin Golob, Monika, 2012: Sovražni govor kot tip vrednotenja: jezikoslovni vidiki. Teorija in praksa 49/1. 149–170. http://dk.fdv.uni-lj.si/db/pdfs/TiP2012_1_Cerv_Kalin-Golob.pdf. (Dostop 25. 3. 2024.)
Ferbežar, Ina, 2016: Kako realno je idealno? O konceptu avtentičnosti pri pouku slovenščine ob Toporišičevem Zakaj ne po slovensko. Kržišnik, Erika in Hladnik, Miran (ur.): Toporišičeva Obdobja. Obdobja 35. Ljubljana: Znanstvena založba Filozofske fakultete. 489–496. https://centerslo.si/wp-content/uploads/2016/11/Ferbezar.pdf. (Dostop 25. 3. 2024.)
Ferbežar, Ina, 2018: O besedilnih spretnostih tujih govorcev slovenščine. Javrh, Petra (ur.): Spretnosti odraslih. Ljubljana: Andragoški center Slovenije. 61–76. https://pismenost.acs.si/wp-content/uploads/2019/01/Monografija_spretnosti_odraslih_2018.pdf. (Dostop 25. 3. 2024.)
Ferbežar, Ina, Knez, Mihaela, Markovič, Andreja, Pirih Svetina, Nataša, Schlamberger Brezar, Mojca, Stabej, Marko, Tivadar, Hotimir in Zemljarič Miklavčič, Jana, 2004: Sporazumevalni prag za slovenščino 2004. Ljubljana: Center za slovenščino kot drugi/tuji jezik pri Oddelku za slovenistiko Filozofske fakultete Univerze v Ljubljani in Ministrstvo RS za šolstvo, znanost in šport.
Fišer, Darja, Čibej, Jaka, Dobrovoljc, Kaja, Gantar, Polona, Kosem, Iztok, Arhar Holdt, Špela, Popič, Damjan in Erjavec, Tomaž, 2015: Množičenje za slovar sodobnega slovenskega jezika. Gorjanc, Vojko, Gantar, Polona, Kosem, Iztok in Krek, Simon (ur.): Slovar sodobne slovenščine: problemi in rešitve. Ljubljana: Znanstvena založba Filozofske fakultete. 566–586. DOI: https://doi.org/10.4312/9789612379759.
Fulcher, Glenn, 2012: Assessment Literacy for Language Classroom. Language Assessment Quarterly, 9. Routhledge, Taylor & Francis. 113–132. DOI: https://doi.org/10.1080/15434303.2011.642041.
Gorjanc, Vojko, 2017: Nije rečnik za seljaka. Beograd: Biblioteka XX vek.
Gorjanc, Vojko, Gantar, Polona, Kosem, Iztok in Krek, Simon (ur.), 2015: Slovar sodobne slovenščine: problemi in rešitve. Ljubljana: Znanstvena založba Filozofske fakultete. DOI: https://doi.org/10.4312/9789612379759.
Hamilton, Craig, 2014: Stylistics as rhetoric. Stockwell, Peter in Whiteley, Sara (ur.): The Cambridge Handbook of Stylistics. Cambridge: Cambridge University Press. 63–76. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9781139237031.001.
Ivšek, Ljudmila, 2018: Sporazumevalna zmožnost kot podlaga za dobro razvite besedilne spretnosti v odrasli dobi. Javrh, Petra (ur.). Spretnosti odraslih. Ljubljana: Andragoški center Slovenije. 23–43. https://pismenost.acs.si/wp-content/uploads/2019/01/Monografija_spretnosti_odraslih_2018.pdf. (Dostop 25. 3. 2024.)
Javrh, Petra (ur.), 2018: Spretnosti odraslih. Ljubljana: Andragoški center Slovenije. https://pismenost.acs.si/wp-content/uploads/2019/01/Monografija_spretnosti_odraslih_2018.pdf. (Dostop 25. 3. 2024.)
Kalin Golob, Monika, 2023: O stilistiki in njenem pomenu: jezikoslovna disciplina v družbi 21. stoletja. Teorija in praksa 60/2. 203–220. DOI: https://doi.org/10.51936/tip.60.2.203.
Kalin Golob, Monika, Krek, Simon, Rozman, Tadeja, Stabej, Marko in Udovič, Boštjan, 2023: Jeziki visokega šolstva 2012–2023: med internacionalizacijo in skrbjo za slovenski jezik. Jezik in slovstvo 68/4. 29–48. DOI: https://doi.org/10.4312/jis.68.4.29-48.
Kiefer, Karl-Hubert, 2018: Didaktische Szenarien in der berufsbezogenen Sprachausbildung. Efing, Christian in Kiefer, Karl-Hubert (ur.): Sprache und Kommunikation in der beruflichen Aus- und Weiterbildung. Ein interdisziplinäres Handbuch. Tübingen: Narr Francke Attempto Verlag. 469–480.
Korošec, Tomo, Kalin Golob, Monika, Zatler, Simona, Poler Kovačič, Melita, Jogan, Maca in Tomc, Gregor, 2002: Razžalitve v tiskanih medijih. Ljubljana: Fakulteta za družbene vede.
Kosem, Iztok, Gantar, Polona in Krek, Simon, 2013: Automation of lexicographic work: an opportunity for both lexicographers and crowd-sourcing. Kosem, Iztok, Kallas, Jelena, Gantar, Polona, Krek, Simon, Langemets, Margit in Tuulik, Maria (ur.): Electronic lexicography in the 21st century: thinking outside the paper. Ljubljana: Trojina, Institute for Applied Slovene Studies; Tallinn: Eesti Keele Instituut. 32–48.
Krapš Vodopivec, Irena, 2018: Pouk jezika v gimnaziji – (le) priprava na maturo ali razvoj samozavestnih in kritičnih govorcev? Orel, Mojca in Jurjevčič, Stanislav (ur.): Sodobni pristopi poučevanja prihajajočih generacij. Mednarodna konferenca EDUvision 2018: zbornik prispevkov. Polhov Gradec: EDUvision. 359–372. https://www.eduvision.si/Content/Docs/Zbornik%20prispevkov%20EDUvision_2018_SLO.pdf. (Dostop 27. 2. 2024.)
Krapš Vodopivec, Irena, 2019: Napake dijaškega pisanja: vrednotenje slovnično-pravopisnih napak v šolskih esejih. Tivadar, Hotimir (ur.): Slovenski javni govor in jezikovno-kulturna (samo)zavest. Obdobja 38. Ljubljana: Znanstvena založba Filozofske fakultete. 513–521. DOI: https://doi.org/10.4312/Obdobja.38.513-521.
Krapš Vodopivec, Irena, 2020: Analiza jezikovnih učbenikov za slovenščino – podajanje snovi o sporazumevanju in besedilnih vrstah. Rozman, Tadeja, Krapš Vodopivec, Irena, Stritar, Mojca in Kosem, Iztok: Empirični pogled na pouk slovenskega jezika. Ljubljana: Znanstvena založba Filozofske fakultete. 142–177. DOI: https://doi.org/10.4312/9789610603511.
Logar, Nataša, 2009: Slovenski splošni in terminološki slovarji: za koga? Stabej, Marko (ur.): Infrastruktura slovenščine in slovenistike. Obdobja 28. Ljubljana: Znanstvena založba Filozofske fakultete. 225–23. https://centerslo.si/wp-content/uploads/2015/10/28-Logar-Berginc.pdf. (Dostop 26. 3. 2024.)
Logar, Nataša, Perger, Nina, Gorjanc, Vojko, Kalin Golob, Monika, Kogovšek Šalamon, Neža in Kosem, Iztok, 2020: Raba slovarjev v slovenski sodni praksi. Teorija in praksa 57/posebna številka. 89–108. https://www.fdv.uni-lj.si/docs/default-source/tip/tip_pos_2020_logar_idr.pdf?sfvrsn=0. (Dostop 26. 3. 2024.)
Lorentzen, Henrik in Theilgaard, Liisa, 2012: Online dictionaries – how do users find them and what do they do once they have? Vatvedt Fjeld, Ruth in Torjusen, Julie Matilde (ur.): Proceedings of the 15th EURALEX International Congress. EURALEX 2012. Oslo: Universitetet i Oslo, Institutt for lingvistiske og nordiske studier. 654−660. https://euralex.org/wp-content/themes/euralex/proceedings/Euralex%202012/pp654-660%20Lorentzen%20and%20Theilgaard.pdf. (Dostop 26. 3. 2024.)
Müller-Spitzer, Carolin (ur.), 2014: Using Online Dictionaries. Berlin, Boston: De Gruyter. DOI: https://doi.org/10.1515/9783110341287.
Orel, Mojca in Jurjevčič, Stanislav (ur.): Sodobni pristopi poučevanja prihajajočih generacij. Mednarodna konferenca EDUvision 2018: zbornik prispevkov. Polhov Gradec: EDUvision. https://www.eduvision.si/Content/Docs/Zbornik%20prispevkov%20EDUvision_2018_SLO.pdf. (Dostop 27. 2. 2024.)
O‘Rourke, Bernadette, Pujolar, Joan in Ramallo, Fernando, 2014: New speakers of minority languages: the challenging opportunity – Foreword. International Journal of the Sociology of Language 2015/231. 1–20. DOI: https://doi.org/10.1515/ijsl-2014-0029.
PIK 2022 = Ambrož, Darinka, Bavdek, Mojca, Kosmač Zamuda, Maja, Krajnc Ivič, Mira, Krvavica, Suzana, Lenaršič, Bernarda, Premru Kampuš, Katja, David, Puc, Saksida, Igor, Slemenjak, Tanja, Šekli, Matej, Šimenc, Brane, Tomaževič, Polonca, Velikonja Kolar, Irena, Vogel, Jerica, Zupan Sosič, Alojzija in Žilavec Nemec, Sonja, 2022: Slovenščina: Predmetni izpitni katalog za splošno maturo. Ljubljana: Državni izpitni center. https://www.ric.si/splosna-matura/predmeti/slovenscina/ (Dostop 25. 4. 2024)
Pori, Eva in Arhar Holdt, Špela (ur.), 2023: Popravljanje jezika in besedil – učiteljska povratna informacija v šolski praksi: zbornik konference. Ljubljana: Univerza v Ljubljani, Filozofska fakulteta. DOI: https://doi.org/10.4312/9789612972394.
Pori, Eva, Čibej, Jaka, Arhar Holdt, Špela in Kosem, Iztok, 2020: The attitude of dictionary users towards automatically extracted collocation data: a user study. Slovenščina 2.0 8/2. 168– 201. DOI: https://doi.org/10.4312/slo2.0.2020.2.168-201.
Rozman, Tadeja, 2004: Upoštevanje ciljnih uporabnikov pri izdelavi enojezičnega slovarja za tujce. Jezik in slovstvo 49/3–4. 63–75. https://journals.uni-lj.si/jezikinslovstvo/article/view/17304/14615. (Dostop 26. 3. 2024.)
Rozman, Tadeja, Arhar Holdt, Špela, Pollak, Senja in Kosem, Iztok, 2018: Kolokacije v korpusu Šolar. Jezik in slovstvo 63/2–3. 117–128. https://journals.uni-lj.si/jezikinslovstvo/article/view/17785/15096. (Dostop 26. 3. 2024.)
Saksida, Igor, 2023: Maturitetni esej kot izraz problemskega pristopa h književnosti: maturitetni esej. RAST: revija za literaturo, kulturo in družbena vprašanja 34/2. 78–85.
Stabej, Marko, 2009: Slovarji in govorci: kot pes in mačka? Jezik in slovstvo 54/3–4. 115–138. https://journals.uni-lj.si/jezikinslovstvo/article/view/17473/14784. (Dostop 26. 3. 2024.)
Trobevšek, Marko, 2009: Pouk materinščine in jezikoslovje. Stabej, Marko (ur.): Infrastruktura slovenščine in slovenistike. Obdobja 28. Ljubljana: Znanstvena založba Filozofske fakultete. 379–384. https://centerslo.si/wp-content/uploads/2015/10/28-Trobevsek.pdf. (Dostop 26. 3. 2024.)
Van den Braden, Kris (ur.), 2006: Task-Based Language Education: From theory to practice. Cambridge idr.: Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511667282.
Werthner, Hannes, Prem, Erich, Lee, Edward A. in Ghezzi, Carlo (ur.), 2021: Perspectives on Digital Humanism. Springer. DOI: http://dx.doi.org/10.1007/978-3-030-86144-5.
Prenosi
Objavljeno
Številka
Rubrika
Licenca
Avtorske pravice (c) 2024 Špela Arhar Holdt, Ina Ferbežar, Monika Kalin Golob, Simon Krek, Andreja Pavle Jurman, Tadeja Rozman, Marko Stabej
To delo je licencirano pod Creative Commons Priznanje avtorstva-Deljenje pod enakimi pogoji 4.0 mednarodno licenco.