Generacija Z pri pouku slovenščine kot tujega jezika

Nov izziv za učitelje

Avtorji

  • Kaja Dolar INALCO, Raziskovalno središče Evrope-Evrazija, Pariz, Francija
  • Petra Seitl Univerza v Ljubljani, Filozofska fakulteta
  • Ivana Petric Lasnik Univerza v Ljubljani, Filozofska fakulteta

DOI:

https://doi.org/10.4312/jis.70.3.159-178

Ključne besede:

slovenščina kot tuji jezik, učitelj slovenščine, generacija Z, didaktika, učne metode

Povzetek

Učitelji se v zadnjih letih srečujejo s svojevrstnim izzivom – poučevanjem t. i. generacije Z. Nekatere lastnosti pripadnikov te generacije namreč odločilno vplivajo na učni proces. V prispevku predstavljamo izsledke naše dvodelne raziskave, v kateri v prvem delu o generaciji Z sprašujemo učitelje, v drugem delu pa študente slovenščine kot tujega jezika (STJ). Rezultati ankete za učitelje, ki poučujejo generacijo Z, kažejo, da učitelji v zadnjih letih zaznavajo nekatere značilnosti te generacije med študenti STJ (denimo priljubljenost uporabe elektronskih naprav in interaktivnih gradiv pri pouku, želja po praktičnem znanju, potreba po izbiri, spodbudi in pohvalah, težave z ohranjanjem pozornosti in koncentracije, z globljim razumevanjem besedila, s komunikacijo ipd.), rezultati ankete za študente, ki so sami pripadniki te generacije, pa izpostavljajo njihov lasten pogled na te značilnosti. Primerjava rezultatov obeh vprašalnikov nakazuje, da se odgovori učiteljev in študentov razlikujejo v nekaterih ključnih vidikih, kot so praktičnost in uporabnost pridobljenega znanja, potreba po spodbudi, pohvali in takojšnji povratni informaciji. Prav ta primerjava omogoča vpogled v področja didaktike, kjer so izboljšave možne in celo potrebne. V sklepnem delu predlagamo nekaj praktičnih smernic za delo učiteljev STJ pri poučevanju generacije Z.

Metrike

Nalaganej metrik....

Prenosi

Podatki o prenosih še niso na voljo.

Literatura

Anyushenkova, O., Digtyar, O., Zakirova, E., Fomina, N. in Esina, L. (2019). Modern Technologies in Teaching Foreign Languages to Students of the Digital Generation. V L. Gómez Chova, A. Martínez in I. Candel Torres (ur.), EDULEARN19 Proceedings 11th International Conference on Education and New Learning Technologies: Palma, Spain. 1—3 July, 2019 (str. 3428–3434). IATED Academy. https://doi.org/10.24833/2687-0126-2022-4-4-33-41

Cilliers, E. J. (2017). The Challenge of Teaching Generation Z. People: International Journal of Social Sciences, 3(1), 188–198. https://doi.org/10.20319/pijss.2017.31.188198

Demir, B. in Sönmez, G. (2021). Generation Z Students’ Expectations from English Language Instruction. Journal of Language and Linguistic Studies, 17(1), 681–699.

Dolar, K., Petric Lasnik, I. in Seitl, P. (2022). Novi časi in novi pristopi: generacija Z se uči slovenščine kot tujega jezika. V N. Pirih Svetina in I. Ferbežar (ur.), Na stičišču svetov (Obdobja 41, str. 31–38). Filozofska fakulteta. http://doi.org/10.4312/Obdobja.41.31-38

Gortan, A. (2019). Generacija Z je tukaj. Kaj zdaj? Generation Z is here. Now what? V M. Orel in S. Jurjevčič (ur.), EDUvision 2019: Modern Approaches to Teaching the Future Generations (str. 139–143). EDUvision.

Hernandez-de-Menendez, M., Escobar Díaz, C. in Morales-Mendez, R. (2020). Educational Experiences with Generation Z. International Journal on Interactive Design and Manufacturing, 14, 847–859. https://doi.org/10.1007/s12008-020-00674-9

Hudovernik, S. (2024). Stališča učiteljev do uporabe sodobne tehnologije pri pouku matematike. Sodobna Pedagogika, 75(2), 51–70.

Jugović, T., Gojkošek, M. in Šuler Galos, J. (2014). Študij slovenščine na Poljskem z vidika študentov. V H. Tivadar (ur.): Prihodnost v slovenskem jeziku, literaturi in kulturi (50. SSJLK, str. 147–158). Znanstvena založba Filozofske fakultete. https://centerslo.si/wp-content/uploads/2015/10/Jugovic_Gojkosek_Suler.pdf

Maulina, H., Abdurrahman, A., Sukamto, I., Kartika, N. in Nurulsari, N. (2020). Z-generation Learner Characteristic and Expectation in the RI 4.0 Era: A Preliminary Research in Physics Teacher College in Lampung. Journal of Physics: Conference Series, 1572, 1–6. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1572/1/012091

Mohr, K. A. J. in Mohr, E. S. (2017). Understanding Generation Z Students to Promote a Contemporary Learning Environment. Journal on Empowering Teaching Excellence, 1(1), 84–94. https://doi.org/10.15142/T3M05T

Nicolas, A. J. (2020). Preferred Learning Methods of Generation Z. Faculty and Staff - Articles & Papers, 74. https://digitalcommons.salve.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1075&context=fac_staff_pub

Pečjak, S. (2019). Pouk književnosti v osnovni in srednji šoli pri generaciji »Z« – psihološka perspektiva. Jezik in slovstvo, 64(1), 57–63. https://doi.org/10.4312/jis.64.1.57-63

Popova, S. (2017). Teaching Generation Z: Methodological Problems and their Possible Solutions. Training, Language and Culture, 1(4), 25–38. http://doi.org/10.29366/2017tlc.1.4.2

Schwieger, D. in Ladwig, C. (2018). Reaching and Retaining the Next Generation: Adapting to the Expectations of Gen Z in the Classroom. Information Systems Education Journal, 16(3), 45–54. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1179303.pdf

Seemiller, C. in Grace, M. (2017). Generation Z: Educating and Engaging the Next Generation of Students. About Campus, 22(3), 21–26. http://doi.org/10.1002/abc.21293

Strauss, W. in Howe, N. (1991). Generations: The History of America’s Future, 1584 to 2069. William Morrow and Company.

Prenosi

Objavljeno

09.09.2025

Številka

Rubrika

Razprave

Kako citirati

Dolar, K., Seitl, P., & Petric Lasnik, I. (2025). Generacija Z pri pouku slovenščine kot tujega jezika: Nov izziv za učitelje. Jezik in Slovstvo, 70(3), 159-178. https://doi.org/10.4312/jis.70.3.159-178