Pripovedna ekfraza kot možnost pozorne pripovedi v sodobnem slovenskem romanu
DOI:
https://doi.org/10.4312/jis.70.3.45-60Ključne besede:
ekfraza, pripovedna ekfraza, pripovedna empatija, pozorni pripovedovalec, sodobni slovenski romanPovzetek
Sodobni slovenski romani pogosto tematizirajo umetnost, nekateri pa jo predstavljajo celo kot poslednjo trdno entiteto v kontingenci sveta, pri čemer iščejo nove izrazne možnosti za vključujočo pripoved, ki bi presegala antropocentrični pogled. Eden možnih pripovednih pristopov je raba pripovedne ekfraze, ki se pojavlja v treh sodobnih slovenskih romanih po letu 2020 – Sin in sin (2020) Sarivala Sosiča, Na drugem koncu sveta (2020) Vincenca Gotthardta in Tri barve za eno smrt (2023) Janje Rakuš. Ekfrastične podobe, ki ubesedujejo slikarska dela na različne načine, v romanih evocirajo pripovedno empatijo in predstavljajo možnost pozorne pripovedi, omogočajo sinergičen spoj tako medmedialnih kot žanrskih svetov, odstirajo (metaforične) globine (več)sporočilnosti, aludirajo na izkušnjo presežnosti in v pripoved uvajajo nove multimodalne elemente, ki spreminjajo koncepcijo avtonomnosti fikcijskega sveta. Z vpeljavo pripovedne ekfraze sodobni slovenski romani poudarjajo družbenokritično držo do umetnosti, človečnosti in človeške brezbrižnosti, spomin(janj)a in pozabe ali manjšinskosti.
Metrike
Prenosi
Literatura
Viri
Gotthardt, V. (2020). Na drugem koncu sveta. Mohorjeva.
Rakuš, J. (2023). Tri barve za eno smrt. Litera.
Sosič, S. (2020). Sin in sin. Litera.
*****
Literatura
Brosch, R. (2018). Ekphrasis in the Digital Age: Responses to Image. Poetics Today, 39(2), 225–243. https://doi.org/10.1215/03335372-4324420
Bruhn, S. (2001). A Concert of Paintings: »Musical Ekphrasis« in the Twentieth Century. Poetics Today, 22(3), 551–605. https://doi.org/10.1215/03335372-22-3-551
Elsner, J. (2002). Introduction: The Genres of Ekphrasis. Ramus, 31(1–2), 1–18. https://doi.org/10.1017/S0048671X00001338
Elsner, J. (2007). Viewing Ariadne: From Ekphrasis to Wall Painting in the Roman World. Classical Philology, 102(1), 20–44. https://doi.org/10.1086/521130
Erič, M. in Solina, F. (2016). Slikovni jezik in današnja (neskladna) raba. Časopis za kritiko znanosti, 44(265), 134–147. http://www.dlib.si/?URN=URN:NBN:SI:DOC-S7ZR4PZB
Gawlak, M. (2013). Ekfraza v poeziji Gregorja Strniše. Slavistična revija, 61(3), 477–484. https://srl.si/ojs/srl/article/view/COBISS_ID-53100898
Gehlawat, M. (2024). Novel Art: The Contemporary Turn toward Ekhphrasis. V K. Ebury in C. M. Mulligan (ur.), Progressive Intertextual Practice in Modern and Contemporary Literature (str. 134–154). Routledge.
Karastathi, S. (2015). Ekphrasis and the Novel/Narrative Fiction. V G. Rippl (ur.), Handbook of Intermediality: Literature – Image – Sound – Music (str. 84–99). De Gruyter.
Korun, B. (2020). Himna glasbi – himna izpolnjenemu življenju [spremna beseda]. V S. Sosič, Sin in sin (str. 175–182). Litera.
Louvel, L. (2011). Poetics of Iconotext (prev. L. Petit). Ashgate Publishing Company.
Marinčič, M. (2017). Ekfraza kot izkustvena pripoved. Ars & Humanitas, 11(1), 25–44. https://doi.org/10.4312/ars.11.1.25-44
Mitchell, W. J. T. (1994). Picture Theory: Essays on Verbal and Visual Representation. University of Chicago Press.
Murphy, N. (2024). Ekphrastic Encounters and Contemporary Fiction. V N. Murphy, M. Wang, in C. J. Lee (ur.), The Routledge Companion to Literature and Art (str. 125–137). Routledge.
Piko-Rustia, M. (2016). Žabarin, marnvam, punam, mornjem po domače: narečje v družinah na avstrijskem Koroškem. Jezikoslovni zapiski, 22(1), 103–114. https://doi.org/10.3986/JZ.22.1.6955
Rakovec, A. (2023). Metamorfoza drugosti v sodobnem slovenskem romanu [Magistrsko delo]. Univerza v Ljubljani.
Rakovec, A. (2024). Metamorfoza drugosti in sodobni slovenski roman. Ars & Humanitas, 18(1), 69–82. https://doi.org/10.4312/ars.18.1.69-82
Sager Eidt, L. M. (2008). Writing and Filming the Painting: Ekphrasis in Literature and Film. Brill/Rodopi.
Snoj, V. in Muhovič, J. (2020). Pieter Bruegel starejši, Lovci v snegu, in Brane Senegačnik, Dve sliki. Monitor ISH, 22(1), 151–198. http://www.dlib.si/?URN=URN:NBN:SI:doc-MWN7ROVK
Spinozzi, P. (2006). Ekphrasis as Portrait: A. S. Byatt’s Fictional and Visual Doppelganger. V R. Carvalho Homem in M. de Fatima Lambert (ur.), Writing Seeing: Essays on Word and Image (str. 223–231). Rodopi.
Širca, A. (2017). Ekfrazno pesništvo pri Romanu Melodu in Pavlu Silentiariju. Ars & Humanitas, 11(1), 63–74. https://doi.org/10.4312/ars.11.1.63-74
Tokarczuk, O. (2022). Pozorni pripovedovalec (prev. J. Unuk). Literarno-umetniško društvo Literatura.
Webb, R. (2009). Ekphrasis, imagination and persuasion in ancient rhetorical theory and practice. Routledge.
Yacobi, T. (1995). Pictorial Models and Narrative Ekphrasis. Poetics Today, 16(4), 599–649. https://doi.org/10.2307/1773367
Zupan Sosič, A. (2017). Teorija pripovedi. Litera.
Zupan Sosič, A. (2023). Raznolikost, pozdravljena! V J. Jožef Beg, M. Hočevar in N. Kočnik (ur.), Naslavljanje raznolikosti v jeziku in književnosti (Zbornik Slavističnega društva Slovenije 33, str. 17–25). Zveza društev Slavistično društvo Slovenije. https://zdsds.si/tiskovina/4761/
Prenosi
Objavljeno
Številka
Rubrika
Licenca
Avtorske pravice (c) 2025 Ana Rakovec

To delo je licencirano pod Creative Commons Priznanje avtorstva-Deljenje pod enakimi pogoji 4.0 mednarodno licenco.