Razvijanje kritičnega mišljenja pri otrocih in biblioterapija v knjižnici
Pristop na podlagi tradicionalnih zgodb
DOI:
https://doi.org/10.55741/knj.67.1-2.7Ključne besede:
kritično mišljenje, tradicionalne zgodbe, metode, biblioterapija v knjižniciPovzetek
Namen. Prispevek želi opozoriti na možnosti razvijanja kritičnega mišljenja pri otrocih z izvajanjem biblioterapevtskih delavnic v knjižnici po predlogi tradicionalne otroške zgodbe. Delo temelji na tečaju, ki ga avtorja izvajata na Hrvaškem centru za stalno izobraževanje knjižničarjev za spodbujanje kritičnega mišljenja pri otrocih, razvijanje bralnih navad in ustvarjanje kritičnega bralca. Temelji na delavnicah, ki so bile sestavni del mednarodnega projekta TRACE.
Pristop/metodologija. V prispevku bodo predstavljene delavnice, ki so jih avtorji izvedli v okviru Erasmus+ projekta Traditional children's stories for a common future – TRACE. Delavnice se delijo s knjižničarji prek Hrvaškega izobraževalnega centra za stalno izobraževanje knjižničarjev. Otroke spodbujamo k razmišljanju in ustvarjanju lastnega mnenja z različnimi metodami, ki večinoma temeljijo na posodobljeni Sokratovi metodi.
Rezultati. Otroci pogosto ne morejo izraziti svojega mnenja tako, da dvomijo o svojih stališčih. Izvedene delavnice so pokazale, kako je mogoče z zgodbami z različnimi etičnimi temami spodbujati kritično mišljenje pri otrocih in jih učiti, kako biti aktivni udeleženec v svoji družbi.
Praktična uporaba. Glede na možnost uporabe/združevanja več metod in izvajanja delavnic v »nadaljevanjih« jih je možno uporabljati tako v šolskih knjižnicah kot v otroških oddelkih splošnih knjižnic.
Izvirnost in vrednost. Prispevek opozarja na pomen razvijanja kritičnega mišljenja pri otrocih in izpostavlja vrednost tradicionalnih zgodb, ki vplivajo na otrokovo zavedanje svoje osebnosti in oblikovanje njegovih stališč, prispevajo k zmožnosti reševanja življenjskih problemov ter k razvoju vrednostnega sistema in izboljšanju medčloveških odnosov.
Prenosi
Literatura
Bajka. [cited: 2023-02-08]. Available at: http://www.enciklopedija.hr/natuknica.aspx?id=5313
Bandler, R.; J. Grinder (1981). Metaspracheund psychotherapie: die Struktur der Magiel. Paderborn: Junfermann.
Buchberger, I. (2012). Kritičko mišljenje: priručnik kritičkog mišljenja, slušanja, čitanja i pisanja. Rijeka: Udruga za razvoj visokoga školstva Universitas.
Buchberger, I.; V. Bolčević; V. Kovač (2017). Kritičko mišljenje u obrazovanju: dosadašnji doprinosi i otvoreni smjerovi. Metodički ogledi: časopis za filozofiju odgoja 24, 1:12. [cited: 2023-02-08]. Available at: https://hrcak.srce.hr/192820) DOI: https://doi.org/10.21464/mo45.124.109129
Ćurko, B. (2017). Kritičko mišljenje u nastavi filozofije, logike i etike. Zagreb: Hrvatsko filozofsko društvo.
Ćurko et al. (2015). Ćurko, B.; F. Feiner; S. Gerjolj; J. Juhant; K. Kreß; V. Mazzoni; L. Mortari. Etičko obrazovanje i učenje o vrijednostima. [cited: 2023-02-08]. Available at: https://ec.europa.eu/programmes/erasmus-plus/project-result-content/78cf8290-e6f6-4f2e-bfb6-b6dc88d71100/Ethika_O1a_%20Manual%20for%20Teachers_HR.pdf
Ćurko et al. (2021). Ćurko, B; F. Bišćan; K. Krpan; A. Eriņa; I. Vītola; S. Putniņa; J. M. González Riera. Guidelines for Teachers and Librarians. [cited: 2023-02-08]. Available at: http://www.trace-portal.eu/wp-content/uploads/2021/06/Guidelines-_English.pdf
Europski referentni okvir ključnih kompetencija. [cited: 2023-02-08]. Available at: https://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-5464-2018-ADD-1/hr/pdf
Kritika. [cited: 2023-02-08]. Available at: https://www.enciklopedija.hr/natuknica.aspx?id=34046
Krpan, K.; I. Mršić; V. Cej (2018). Primjena razvojne biblioterapije u radu s djecom i mladima u narodnoj knjižnici. Vjesnik bibliotekara Hrvatske 61, 1. [cited: 2023-02-08]. Available at: https://doi.org/10.30754/vbh.6 DOI: https://doi.org/10.30754/vbh.61.1.621
Lipman, M. (2003). Thinking in education. Cambridge: Cambridge University Press. [cited: 2023-02-08]. Available at: DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511840272
http://assets.cambridge.org/97805218/12825/frontmatter/9780521812825_frontmatter.pdf
Paul, R.; L. Elder. (2004.): The Miniature Guide to Critical Thinking: Concepts & Tools, Foundation for Critical Thinking. [cited: 2023-02-08]. Available at:
https://www.criticalthinking.org/files/Concepts_Tools.pdf
Peti-Stantić, A. (2019). Čitanjem do (spo)razumijevanja: od čitalačke pismenosti do čitateljske sposobnosti. Zagreb: Naklada Ljevak.
Plummer, D. M. (2010). Dječje igre za razvoj socijalnih vještina. Zagreb: Naklada Kosinj.
Velički, V. (2013). Pričanje priča - stvaranje priča : povratak izgubljenom govoru. Zagreb: Alfa.
Prenosi
Objavljeno
Kako citirati
Številka
Rubrike
Licenca
Avtorske pravice (c) 2023 Frida Biscan, Keti Krpan (Avtor)

To delo je licencirano pod Creative Commons Priznanje avtorstva-Deljenje pod enakimi 4.0 mednarodno licenco.
Opomba o avtorskih pravicah
Avtorji, ki želijo, da se njihov članek objavi v reviji, se strinjajo z naslednjimi pogoji:
- Pisci besedila potrjujejo, da so avtorji oddanega članka, ki bo predvidoma izšel v reviji Knjižnica v okviru Založbe Univerze v Ljubljani. Imena in priimki avtorjev bodo navedeni v prispevku v reviji. O likovno-grafični in tehnični opremi dela ter o pogojih njegovega trženja odloča založnik.
- Avtorji jamčijo, da je delo njihova avtorska stvaritev, da na njem ne obstajajo pravice tretjih oseb in da z njim niso kršene kakšne druge pravice. V primeru zahtevkov tretjih oseb se avtorji zavezujejo, da bodo varovali interese založnika ter mu povrnil škodo in stroške.
- Avtorji obdržijo materialne avtorske pravice ter založniku priznajo pravico do prve izdaje članka z licenco Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License(priznanje avtorstva in deljenje pod istimi pogoji). To pomeni, da se tako besedilo, slike, grafi in druge sestavine dela lahko prosto distribuirajo, reproducirajo, uporabljajo, priobčujejo javnosti in predelujejo, pod pogojem, da se jasno in vidno navede avtorja in naslov tega dela in da se v primeru spremembe, preoblikovanja ali uporabe tega dela v svojem delu, lahko distribuira predelava le pod licenco, ki je enaka tej.
- Avtorji lahko sklenejo dodatne ločene pogodbene dogovore za neizključno distribucijo različice dela, objavljene v reviji, (npr. oddaja v institucionalni repozitorij ali objava v knjigi) z navedbo, da je bilo delo prvič objavljeno v tej reviji.
Avtorji lahko delo objavijo na spletu (npr. v institucionalnih repozitorijih ali na svojih spletnih straneh), k čemur jih tudi spodbujamo, saj lahko to prispeva k plodnim izmenjavam ter hitrejšemu in obsežnejšemu navajanju objavljenega dela.