Knjižnična dejavnost v vrtcih
primer Slovenije
DOI:
https://doi.org/10.55741/knj.63.4.13770Ključne besede:
bralna pismenost, informacijska pismenost, zgodnja pismenost, vrtci, splošne knjižnice, šolske knjižnice, SlovenijaPovzetek
Namen: Predstavljamo pilotno študijo, predhodnico glavne študije, ki ima namen zbrati podatke o vključevanju slovenskih šolskih knjižnic (ŠK) in splošnih knjižnic (SK) pri strokovnem delu v vrtcih (V), s poudarkom na vključevanju knjižnic (K) v spodbujanje in razvoj veščin zgodnje pismenosti (ZP) in bralne pismenosti (BP), kar bo ponudilo podlage za strateško razmišljanje glede vloge in nalog šolskih knjižnic v vrtcu. ZP in BP sta temelj kasnejšega uspeha v šoli in življenju, oboje pa vodi v aktivno in ustvarjalno državljanstvo.
Metodologija/pristop: Pilotna študija je zajela 24 zavodov, ki sodelujejo v projektu OBJEM, nadgradili bi jo z nacionalno raziskavo vseh zavodov, ki vključujejo tudi vrtec (n=224; torej vzorec pilotne študije zajema 10,7 %). Uporabljali smo vprašalnik z različnimi vrstami vprašanj (en odgovor, več odgovorov, Likertova lestvica, odprta).
Rezultati: Študija je zbrala podatke, ki omogočajo načrtovanje glavne študije v metodološkem smislu ter glede vzorčenja, ter podatke o trenutni situaciji v zvezi s ŠK v V in o vključenosti obeh vrst knjižnic v delo V, pri čemer se je osredotočila na štiri področja: (1) osnovne informacije o ŠK v V (prostori, delovni čas, gradivo, osebje); (2) dejavnosti glede ZP in BP v skupinah V (vrste in pogostost dejavnosti); (3) sodelovanje vzgojiteljic s ŠK in SK: pobuda, načrtovanje, izvajanje, ocena dejavnosti; (4) ovire in izzivi pri sodelovanju med V in ŠK/SK.
Omejitve raziskave: Gre za pilotno raziskavo, ki je zajela dobrih 10 % ustreznih zavodov, kar omogoča le opisno predstavitev in previdnost pri interpretaciji rezultatov. Omogoča pa zaključke glede metodologije načrtovane glavne študije. Respondenti so bile vzgojiteljice kot edine možne kontaktne osebe v V, zato je vprašalnik vseboval prilagojeno izrazje.
Izvirnost/uporabnost raziskave: To je prva raziskava, ki se ukvarja s stanjem ŠK v slovenskih V ter z vključevanjem SK/ŠK v delo V. Rezultati in razprava prinašajo metodološke zaključke ter nekoliko jasnejšo sliko o trenutni situaciji glede K v skupinah V in omogočajo razmislek o glavni študiji, katere rezultati bi bili osnova za nadaljnje načrtovanje intenzivnejšega in ciljno usmerjenega vključevanja K v delo V.
Prenosi
Literatura
Farmer, L. in Stričević, I. (2011). Using research to promote literacy and reading in libraries: guidelines for librarians. Haag: IFLA. Pridobljeno 1. 12. 2018 s spletne strani: http://www.ifla.org/files/assets/hq/publications/professional-report/125.pdf
Gillet, J., Temple, W., Crawford, C. in Cooney, A. (2004). Understanding reading problems: assessment and instruction (6th ed.). Boston: Allyn and Bacon.
Haramija, D. in Vilar, P. (2017). Bralna kultura kot pomemben dejavnik razvoja bralne pismenosti. Otrok in knjiga, 44(98), 5–16.
Knjižnica in medpredmetno povezovanje. (2010) V M. Steinbuch (ur.), Posodobitve pouka v gimnazijski praksi. Knjižnično informacijsko znanje (str. 92–102). Ljubljana: Zavod RS za šolstvo.
Kodrič-Dačić, E., Bahor, S., Mrak, N., Vodeb, G. in Bon, M. (2014). Meritve razvitosti knjižnic in problematika določb Pravilnika o izvajanju knjižnične dejavnosti kot javne službe (delovno gradivo). Ljubljana: Narodna in univerzitetna knjižnica. Pridobljeno 1. 12. 2018 s spletne strani: http://cezar.nuk.uni-lj.si/common/files/studije/analiza_pravilnik.pdf
Kuhlthau, C., Maniotes, L. in Caspari, A. (2012). Guided inquiry design: a framework for inquiry in your school. Santa Barbara: Libraries Unlimited.
Kurikulum za vrtce. (1999). Ljubljana: Ministrstvo za šolstvo in šport. Pridobljeno 1. 12. 2018 s spletne strani: http://www.mizs.gov.si/fileadmin/mizs.gov.si/pageuploads/podrocje/vrtci/pdf/vrtci_kur.pdf
Kyung-Min, L. (2015). The effects of book buddy program connecting kindergarten and elementary school on prosocial behavior and reading attitude of 2nd graders. Journal of research in curriculum and instruction, 19(1), 219–238. doi 10.24231/rici.2015.19.1.219 DOI: https://doi.org/10.24231/rici.2015.19.1.219
Lorenčič, I., Ambrožič, M., Bon, M., Gradišar, A., Kanič, I., Novljan, S., … Urbanija, J. (1995). Idejni načrt razvoja slovenskih šolskih knjižnic. Šolska knjižnica, 5(3), 4–30.
McFarland, L., Mackenzie, N. in Thompson, N. (2018). Early childhood educators’ and parents’ perspectives of literacy for children under three: an exploratory study. New Zealand international research in early childhood education, 21(2), 45–58.
National Center for Educational Statistics. (2020). What does IALS measure?. Washington, D.C.: National Center for Educational Statistics. Pridobljeno 9. 3. 2020 s spletne strani: https://nces.ed.gov/surveys/ials/measure.asp
Nelson, S. (2008). Strategic planning for results. Chicago: ALA.
Novljan, S. (1996). Sodobne dejavnosti šolske knjižnice s posebnim ozirom na njene bibliopedagoške naloge pri izvajanju izobraževalnega programa učenja branja v osnovni šoli. Doktorsko delo. Ljubljana: Filozofska fakulteta.
Pečjak, S. (2007). Stopenjskost pismenosti – kaj je in kako jo udejaniti v naših šolah. V J. Vintar (ur.), Stopenjskost pri usvajanju pismenosti: postopen pouk bralne pismenosti na vseh ravneh šolanja: zbornik Bralnega društva Slovenije (str. 12–19). Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo.
Škufca, L. (2019). Šolske knjižnice v šolskem letu 2017/18. Ljubljana: Narodna in univerzitetna knjižnica. Pridobljeno 6. 9. 2019 s spletne strani: https://cezar.nuk.uni-lj.si/common/files/studije/solske_knjiznice2017-18.pdf
Todd, R. (2006). From information to knowledge: charting and measuring changes in students’ knowledge of a curriculum topic. Information research, 11(4). Pridobljeno 1. 12. 2018 s spletne strani: http://www.informationr.net/ir/11-4/paper264.html
Todd, R. (2012). School libraries as pedagogical centers. Scan, 31(3), 27–36. Pridobljeno 1. 12. 2018 s spletne strani: http://scan.nsw.edu.au/
Todd, R., Gordon, C. in Lu, Y.- L. (2010). Report on findings and recommendations of the New Jersey school library study. Phase 1: one common goal: student learning. New Brunswick: CISSL. Pridobljeno 1. 12. 2018 s spletne strani: http://www.njasl.info/wp-content/NJ_study/2010_Phase1Report.pdf
Train, B., Usherwood, B. in Brooks, G. (2002). The Vital Link: an evaluation report. Sheffield: Centre for the Public Library In the Information Society, Department of Information Studies and the School of Education, The University of Sheffield. Pridobljeno 1. 12. 2018 s spletne strani: https://www.shef.ac.uk/polopoly_fs/1.128106!/file/CPLIS---The-Vital-Link.pdf
Turbill, J. (2001). A researcher goes to school: using technology in the kindergarten literacy curriculum. Journal of early childhood literacy, 1(3). 255–279. doi 10.1177/14687984010013002 DOI: https://doi.org/10.1177/14687984010013002
Vilar, P. in Stričević, I.(2014). Quality school library – how do we find out?. V Libraries in the digital age (LIDA): proceedings. Assesing libraries and library users and use: Zadar, Croatia, [16–20. 6.] 2014. Zadar: University of Zadar. Pridobljeno 2. 5. 2015 s spletne strani: http://ozk.unizd.hr/proceedings/index.php/lida/article/view/112
Vilar, P., Vodeb, G., Bon, M., Kovač, M. in Južnič, P. (2017). Proaktivna splošna knjižnica za bralno pismenost in bralno kulturo. Ljubljana: Zveza bibliotekarskih društev Slovenije.
Vilar, P. in Zabukovec, V. (2016). Information literacy and reading literacy competences cannot develop without good school libraries. V S. Špiranec idr. (ur.), The fourth European conference on information literacy (ECIL): October 10th-13th, 2016, Prague, Czech Republic: abstracts (str. 173). Prague: Association of Libraries of Czech Universities. Pridobljeno 1. 12. 2016 s spletne strani: http://ecil2016.ilconf.org/wp-content/uploads/sites/5/2016/11/ecil2016_abstracts.pdf
Vilar, P. in Zabukovec, V. (2017). Kakovostna šolska knjižnica – pomemben dejavnik pri razvoju veščin bralne in informacijske pismenosti. V D. Haramija (ur.), Bralna pismenost v predšolski vzgoji in izobraževanju (str. 123–133). Maribor: Univerzitetna založba Univerze. DOI: https://doi.org/10.18690/978-961-286-100-1.9
Vukelich, C., Enz, B., Roskos, K. A. in Kristie, J. (2019). Helping young children learn language and literacy: birth through kindergarten. London: Pearson.
Worthy, J., Moorman, M. in Turner, M. (1999). What Johnny likes to read is hard to find in school. Reading research quarterly, 34(1), 12–27. Pridobljeno 1. 12. 2018 s spletne strani: https://www.jstor.org/stable/748267 DOI: https://doi.org/10.1598/RRQ.34.1.2
Zakon o spremembah in dopolnitvah Zakona o knjižničarstvu – ZKnj-1A. (2015). Uradni list RS, št. 92.
Zakon o organizaciji in financiranju vzgoje in izobraževanja. (2007). Uradni list RS, št. 16/2007, 36/2008, 58/2009, 64/2009, 65/2009, 20/2011, 40/2012, 57/2012, 47/2015, 46/2016, 49/2016 in 25/2017.
Zakon o osnovni šoli. (2006). Uradni list RS, št. 81/2006, 102/2007, 107/2010, 87/2011, 40/2012, 63/2013 in 46/2016. DOI: https://doi.org/10.4414/saez.2006.12349
Prenosi
Objavljeno
Številka
Rubrika
Licenca
Avtorske pravice (c) 2020 Vlasta Zabukovec, Polona Vilar, Romana Fekonja
To delo je licencirano pod Creative Commons Priznanje avtorstva-Deljenje pod enakimi pogoji 4.0 mednarodno licenco.