PROCES VSEBINSKE ANALIZE PRI KATALOGIZACIJI KNJIŽNIČNEGA GRADIVA: PRIMER VISOKOŠOLSKIH KNJIŽNIC

Avtorji

  • Jelka Kos
  • Alenka Šauperl

DOI:

https://doi.org/10.55741/knj.55.2-3.14352

Ključne besede:

vsebinska analiza, katalogizacija, visokošolske knjižice, Slovenija

Povzetek

IZVLEČEK

Namen: S člankom odgovarjamo na vprašanje, kako katalogizatorji določijo vsebino dokumenta. V ta namen je bila opravljena kvalitativna raziskava. Cilji raziskave so bili ugotoviti: (1) kateri deli dokumenta so ključni pri procesu vsebinske analize, (2) kateri pristopi k določanju vsebine so prisotni, (3) katere značilnosti so ključne, (4) kateri koraki in kognitivni procesi so prisotni ter (5) ali in kako se proces vsebinske analize pri katalogizatorjih iz slovenskih visokošolskih knjižnic razlikuje od procesov opisanih v učbenikih in standardu ISO 5963.
Metodologija/pristop: V kvalitativni raziskavi je sodelovalo deset katalogizatorjev iz devetih slovenskih visokošolskih knjižnic. Za zbiranje podatkov smo uporabili opazovanje z metodo glasnega premišljevanja, pisanje dnevnika in diskusija z nestrukturiranim intervjujem.
Rezultati: Udeleženci raziskave so večinoma pregledali naslov, kazalo vsebine, uvod/predgovor in pregledali ter prelistali celotno knjigo. Prevladoval je v dokument usmerjen pristop k določanju vsebine, pri procesu določanja vsebine so bili opaženi štirje koraki: vnos podatkov, obdelava podatkov, zgostitev besedila in zaključek določanja vsebine. Na podlagi rezultatov in ugotovitev raziskave sta bila razvita dva splošna modela procesa določanja vsebine.
Omejitve raziskave: Majhen in pripraven vzorec omejuje posploševanje ugotovitev.
Izvirnost/uporabnost raziskave: Raziskava je ena izmed redkih empiričnih raziskav s kvalitativnim metodološkim pristopom o vsebinski analizi v Sloveniji.

Prenosi

Podatki o prenosih še niso na voljo.

Biografije avtorja

  • Jelka Kos
    Mag. Jelka Kos je zaposlena na Institutu informacijskih znanosti, Maribor. Naslov: Prešernova ulica 17, 2000 Maribor. Naslov elektronske pošte: jelka.kos@guest.arnes.si
  • Alenka Šauperl
    Dr. Alenka Šauperl, izr. prof., je zaposlena na Oddelku za bibliotekarstvo, informacijsko znanost in knjigarstvo, Filozofska fakulteta, Univerza v Ljubljani. Naslov: Aškerčeva 2, 1000 Ljubljana. Naslov elektronske pošte: alenka.sauperl@ff.uni-lj.si

Literatura

Babbie, E. R. (2004). The practice of social research. (10th ed.). Wadsworth: Thomson Learning.

Banič, T., Berčič, B., Filo, B. in Veselko, M. (1987). Osnove knjižničarstva. Ljubljana: Posebna izobraževalna skupnost za kulturo.

Beghtol, C. (1986). Bibliographic classification theory and text linguistic: aboutness analysis, intertextuality and the cognitive act of classifying documents. Journal of documentation, 42 (2), 84–113. DOI: https://doi.org/10.1108/eb026788

Broughton, V. (2004). Essential classification. London: Facet.

Bryman, A. (2001). Social research methods. Oxford: Oxford University Press.

Chan, L. M. (1994). Cataloging and classification (2nd ed.). New York: McGraw-Hill.

Dewey, M. (1996). Dewey decimal classification and relative index. Vol. 1, Introduction, tables (21st ed.). Albany (N. Y.): Forest Press.

Ericsson, K. A. in Simon, H. A. (1993). Protocol analysis: verbal reports as data. Cambridge, MA: The MIT Press. DOI: https://doi.org/10.7551/mitpress/5657.001.0001

Ferl, T. E. in Millsap, L. (1991). Subject cataloging: a how-to-do-it workbook. New York, London: Neal-Schuman.

Foskett, A. C. (1988). The subject approach to information. (4th ed.). London: Clive Bingley, Hamden: Linnet Books.

Foskett, A. C. (1996). The subject approach to information (5th ed.). London: Library Association.

Gorman, G. E. (1998). Qualitative research for the information proffessional: a practical handbook. London: Library Association.

Jeng, L. H. (1996). Using verbal reports to understand cataloging expertise: two cases. Library of research technology and services, 40 (4), 343–358. DOI: https://doi.org/10.5860/lrts.40n4.343

Lancaster, F. W. (2003). Indexing and abstracting in theory and practice (3rd ed.). London: Facet.

Langridge, D. W. (1989). Subject analysis: principles and procedures. London: Bowker-Saur.

Mai, J.-E. (2000). Deconstructing the indexing process. Advance in librarianship, 23, 269–298. DOI: https://doi.org/10.1108/S0065-2830(1999)0000023013

Mai, J.-E. (2005). Analysis in indexing: document and domain centered approaches. Information processing and management, 41 (3), 599–611. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ipm.2003.12.004

Mesec, B. (1998). Uvod v kvalitativno raziskovanje v socialnem delu. Ljubljana: Visoka šola za socialno delo.

Musek, J. (2005). Predmet, metode in področja psihologije. Ljubljana: Filozofska fakulteta, Oddelek za psihologijo.

Olson, H. A. in Boll, J. J. (2001). Subject analysis in online catalogs (2nd ed.). Englewood, Colo.: Libraries Unlimited.

Patton, M. Q. (2002). Qualitative research & evaluation methods (3nd ed.). Thousand Oaks: SAGE.

Pečjak, V. (1977). Psihologija spoznavanja (2., pop. in dop. izd.) Ljubljana: DZS.

Pirjevec, A. (1940). Knjižnice in knjižničarsko delo. V Celju: Družba sv. Mohorja.

Powell, R. (1986). Basic research methods for librarians. Norwood: Ablex.

SIST ISO 5963 (1996). Dokumentacija – metode pregledovanja dokumentov, določanje njegove vsebine in indeksirnih izrazov. Ljubljana: Slovenski inštitut za standardizacijo.

Splošni slovenski geslovnik: navodila za predmetno označevanje knjižničnega gradiva in geslovnik. (2002). Ljubljana: NUK.

Sternberg, R. J. (1999). Cognitive psychology (2nd ed.). Fort Worth: Harcourt Brace.

Šauperl, A. (1999). Subject determination during the cataloging process. PhD. Chapel Hill: University of North Carolina.

Šauperl, A. (2002). Subject determination during the cataloging process. Lanham, MA: Scarecrow Press.

Šauperl, A. (2005). Subject cataloging process of Slovenian and American catalogers. Journal of documentation, 61 (6), 713–734. DOI: https://doi.org/10.1108/00220410510632059

Šauperl, A. (2005). Kvalitativne raziskovalne metode. V Šauperl, A. (Ur.) Raziskovalne metode v bibliotekarstvu, informacijski znanosti in knjigarstvu (str. 149–162.). Ljubljana: Filozofska fakulteta, Oddelek za bibliotekarstvo, informacijsko znanost in knjigarstvo.

Šauperl, A. in Saye, J. D. (1998). Subject determination during the cataloging process. V E. K. Jacob (Ur.), Proceedings of the 9th ASIS SIG/CR Classification research workshop, held at the 61st ASIS Annual Meeting, October 25-29, 1998, Pittsburgh, Pennsylvania (str. 119–138). Silver Spring, MD: American Society for Information Science.

Šmalc, L. in Kermauner, D. (1953). Abecedni stvarni katalog. Ljubljana: Društvo bibliotekarjev Slovenije.

Taylor, A. G. (2004). The organization of information (2nd ed.). Westport, London: Libraries Unlimited.

Todd, R. J. (1992). Academic indexing: what's it all about? The indexer, 18 (2), 101–104. DOI: https://doi.org/10.3828/indexer.1992.18.2.10

Van Someren, M. W., Barnard, Y. F. in Sandberg, J. A. C. (1994). The think aloud method: a practical guide to modelling cognitive processes. London: Academic Press. Pridobljeno 20. 1. 2005 s spletne strani: http://staff.science.uva.nl/~maarten/Think-aloud-method.pdf

Wellisch, H. H. (2000). Glossary of terminology in abstracting, classification, indexing, and thesaurus construction (2nd ed.). New York: American Society of Indexers.

Wilson, P. (1968). Two kinds of power: an essay on bibliographical control. Berkeley, Los Angeles: University of California Press. DOI: https://doi.org/10.1525/9780520313040

Prenosi

Objavljeno

10.09.2013

Številka

Rubrika

ČLANKI

Kako citirati

Kos, J., & Šauperl, A. (2013). PROCES VSEBINSKE ANALIZE PRI KATALOGIZACIJI KNJIŽNIČNEGA GRADIVA: PRIMER VISOKOŠOLSKIH KNJIŽNIC. Knjižnica: Revija Za področje Bibliotekarstva in Informacijske Znanosti, 55(2-3). https://doi.org/10.55741/knj.55.2-3.14352

Najbolj brani prispevki istega avtorja(jev)

1 2 3 > >>