Vrednotenje knjižničnih prostorov splošnih knjižnic na študiji primera Osrednje knjižnice Ajdovščina (OKA)

Avtorji

  • Nika Papež Oddelek za bibliotekarstvo, informacijsko znanost in knjigarstvo, Filozofska fakulteta, Univerza v Ljubljani, Aškerčeva 2, 1000 Ljubljana
  • Tanja Merčun Kariž Oddelek za bibliotekarstvo, informacijsko znanost in knjigarstvo, Filozofska fakulteta, Univerza v Ljubljani, Aškerčeva 2, 1000 Ljubljana

DOI:

https://doi.org/10.55741/knj.68.4.1

Ključne besede:

vrednotenje knjižničnih prostorov, splošne knjižnice, metode vrednotenja, knjižnična oprema, Osrednja knjižnica Ajdovščina

Povzetek

Izvleček

Namen: Namen članka je predstaviti pregled različnih metod in vidikov vrednotenja knjižničnih prostorov in opreme ter na podlagi vrednotenja knjižničnega prostora Osrednje knjižnice Ajdovščina prikazati njihovo možno uporabo, prednosti in slabosti.

Metodologija/pristop: Za potrebe raziskave smo uporabili tri metode: intervjuje s strokovnimi delavkami knjižnice, ekspertno študijo za ugotavljanje skladnosti knjižničnih prostorov in opreme s standardi in priporočili ter anketiranje uporabnikov.

Rezultati: Z izvedbo raziskave in analizo preteklih raziskav smo ugotovili, da lahko v sklopu vrednotenja knjižničnih prostorov ocenjujemo vidike, ki so vezani na površino in prostore knjižnice, opremo, klimatske in okoljske vidike, ter vidike, vezane na dostopnost za uporabnike z oviranostmi. Evalvacijo lahko izvedemo z uporabo različnih metod, še posebej priporočljiva je kombinacija metod, saj ena sama metoda ne pokaže nujno realnega stanja.

Omejitve raziskave: Raziskava je bila izvedena le na primeru manjše slovenske splošne knjižnice, prav tako niso bile preizkušene vse možne metode.

Izvirnost/uporabnost raziskave: Članek predstavi nabor vidikov in metod za vrednotenje knjižničnih prostorov, ki je lahko v pomoč knjižnicam pri izbiri in načrtovanju evalvacije njihovih prostorov in opreme.

Podatkovni set: Vsi raziskovalni podatki, na katerih temeljijo rezultati, so na voljo kot del članka in niso arhivirani v nobene drugem viru.

Prenosi

Podatki o prenosih še niso na voljo.

Literatura

Aabø, S., Audunson, R. in Varheim, A. (2010). How do public libraries function as meeting places? Library & Information Science Research, 32(1), 16–26. https://doi.org/10.1016/j.lisr.2009.07.008

Adcock, E. P. (ur.). (2005). IFLA načela za hrambo knjižničnega gradiva in za ravnanje z njim. Univerza v Ljubljani, Filozofska fakulteta. https://repository.ifla.org/bitstream/123456789/1271/1/ipi1-sl.pdf

Ambrožič, M. (2005). Anketna metoda. V A. Šauperl (ur.), Raziskovalne metode v bibliotekarstvu, informacijski znanosti in knjigarstvu (str. 23–52). Univerza v Ljubljani, Filozofska fakulteta, Oddelek za bibliotekarstvo, informacijsko znanost in knjigarstvo.

Ambrožič, M. in Badovinac, B. (2009). Mnenje uporabnikov o delovanju in storitvah NUK. Narodna in univerzitetna knjižnica. http://www.dlib.si/details/URN:NBN:SI:DOC-591TMZTZ

American Library Association. (2011). Building blocks for planning functional library space (3. izd.). Scarecrow Press.

Applegate, R. (2009). The library is for studying: student preferences for study space. Journal of Academic Librarianship, 35(4), 341–346. https://doi.org/10.1016/j.acalib.2009.04.004

Baker, L. M. (2006). Observation: a complex research method. Library trends, 55(1), 171–189. https://www.ideals.illinois.edu/items/3831

Beak, J. Y. (2013). Public libraries as places for STEM learning: an exploratory interview study with eight librarians. Science-Technology Activities & Resources For Libraries, 3–16. https://ncil.spacescience.org/images/papers/Baek_Public%20Libraries%20as%20Places%20for%20STEM%20Learning.pdf

Bodaghi, N. B. in Zainab, A. N. (2013). Accessibility and facilities for the disabled in public and university library buildings in Iran. Information Development, 29(3), 241–250. https://doi.org/10.1177/0266666912461265

Bon, M., Gazvoda, J., Horžen, V., Karun, B., Kek, R., Kovář, B., Podbrežnik Vukmir, B., Resman, S., Rozman Salobir, M., Sirk, I., Vodeb, G. in Žumer, M. (2012). Slovenske splošne knjižnice za prihodnost: strategija razvoja slovenskih splošnih knjižnic 2013–2020. Združenje splošnih knjižnic Slovenije.

Bryant, J., Graham, M. in Graham, W. (2009). Academic libraries and social and learning space: a case study of Loughborough University Library, UK. Journal of Librarianship and Information Science, 41(1), 7–18. https://doi.org/10.1177/0961000608099895

Ciesielska, M., Öhlander, M. in Wolanik Boström, K. (2018). Observation methods. V M. Ciesielska in D. Jemielniak (ur.), Qualitative Methodologies in Organization Studies: Volume II: Methods and Possibilities (str. 33–52). Palgrave Macmillan, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-65442-3_2

Connaway, L. S. in Redford, M. L. (2017). Research methods in library and information science (6. izd.). Libraries Unlimited.

Faletar Tanacković, S., Lacović, D. in Gašo, G. (2014). Student use of library physical spaces: unobtrusive observation of study spaces in an academic library. V S. Faletar Tanacković in B. Bosančić (ur.), Assessing Libraries and Library Users and Use: Proceedings of the 13th international conference Libraries in the Digital Age (LIDA) (str. 69–78). LIDA. file:///C:/Users/Uporabnik/Downloads/762790.LIDA2014_Proceedings.pdf

Gill, P. (2001). The public library services: IFLA/UNESCO guidelines for development. Saur.

Given, L. M. in Leckie, G. J. (2003). »Sweeping« the library: mapping the social activity space of the public library. Library & Information Science Research, 25(4), 365–385. https://doi.org/10.1016/S0740-8188(03)00049-5

Goličnik, B. in Ward-Thompson, C. (2002). Opazovanje in vedenjski zemljevidi: metoda raziskovanja javnega odprtega prostora v mestu. Urbani izzivi, 13(1), 82–89. https://www.jstor.org/stable/44180406

Goličnik Marušič, B. (2010). Uspešni javni odprti prostori. Annales. Series historia et sociologia, 20(1), 103–118. https://www.dlib.si/details/URN:NBN:SI:DOC-OMRPLYXM

Grdešič, S. (2019). Primernost prostorov Knjižnice Črnomelj [Magistrsko delo]. Univerza v Ljubljani, Filozofska fakulteta. https://repozitorij.uni-lj.si/IzpisGradiva.php?id=108721&lang=eng

Hayes, E. in Morris, A. (2005). Leisure role of public libraries: user views. Journal of Librarianship and Information Science, 37(3), 131–139. https://doi.org/10.1177/0961000605057480

Hughes, A. M. (2011). The library as a preferred place for studying: observation of students’ use of physical spaces. Evidence Based Library and Information Practice, 6(2), 61–63. https://doi.org/10.18438/B8VS6Q

Irvall, B. in Skat, G. (2015). IFLA Smernice za dostop za uporabnike z oviranostmi. Zveza bibliotekarskih društev Slovenije.

ISO/TR 11219:2012. Information and documentation – Qualitative conditions and basic statistics for library buildings – Space, function and design. (2012). International Organization for Standardization.

James, R. (1983). Libraries in the mind: how can we see users' perceptions of libraries? Journal of Librarianship, 15(1), 19–28. https://doi.org/10.1177/096100068301500102

Julien, H. in Duggan, L. J. (2000). A longitudinal analysis of the information needs and uses literature. Library & Information Science Research, 22(3), 291–309. https://doi.org/10.1016/S0740-8188(99)00057-2

Khan, A. (2009). Better by design: an introduction to planning and designing a new library building. Facet Publishing.

Klemenčič, S. in Hlebec, V. (2007). Fokusne skupine kot metoda presojanja in razvijanja kakovosti izobraževanja. Andragoški center Slovenije. https://dk.um.si/IzpisGradiva.php?id=35041

Koler Povh, T. in Dovjak, M. (2019). Vrednotenje kakovosti notranjega okolja visokošolske knjižnice – primer knjižnice Fakultete za gradbeništvo in geodezijo Univerze v Ljubljani. Knjižnica, 63(1-2), 141–162. https://knjiznica.zbds-zveza.si/knjiznica/article/view/7649/7129

Koler Povh, T., Dovjak M. in Kunič, R. (2019). Načrtovanje knjižnic v smeri kakovostnega dela in izboljšane uporabniške izkušnje. Knjižnica, 63(1-2), 97–107. https://knjiznica.zbds-zveza.si/knjiznica/article/view/7647

Kopuz, M. (2016). Zasnova večnamenske stavbe knjižnice [Projektna naloga]. Univerza v Mariboru, Fakulteta za gradbeništvo, prometno inženirstvo in arhitekturo. https://dk.um.si/IzpisGradiva.php?id=62399

Larsen, D. in Tatarka, A. (2008). Wayfinding revisited: improved techniques for assessing and solving usability problems in physical spaces. V S. Hiller, K. Justh, M. Kyrillidou in J. Self (ur.), Building effective, sustainable, practical (str. 65–73). Association of Research Libraries.

Leckie, G. J. in Hopkins, J. (2002). The public place of central libraries: findings from Toronto and Vancouver. Library Quarterly, 72(3), 326–372. https://doi.org/10.1086/lq.72.3.40039762

Logan, L. in Starr, S. (2005). Library as place: results of a delphi study. Journal of the Medical Library Association, 93(39), 315–326. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1175798/

Mandel, L. H. (2010). Toward an understanding of library patron wayfinding: observing patrons’ entry routes in a public library. Library & Information Science Research, 32(2), 116–130. https://doi.org/10.1016/j.lisr.2009.12.004

May, F. (2011). Methods for studying the use of public spaces in libraries. Canadian Journal of Information and Library Science, 35(4), 144–156. https://doi.org/10.1353/ils.2011.0027

May, F. in Black, F. (2010). The life of the space: evidence from Nova Scotia public libraries. Evidence Based Library and Information Practice, 5(2). 5–34. https://doi.org/10.18438/B8MS6J

McDonald, A. (2007). The top ten qualities of good library space. V K. Latimer in H. Niegaard (ur.), IFLA library building guidelines: developments & reflections (str. 13–29). K. G. Saur. https://doi.org/10.1515/9783598440373.1.13

McKechnie, L. (2006). Observations of babies and toddlers in library settings. Library Trends, 55(1), 190–201. https://doi.org/10.1353/lib.2006.0043

Mesec, B. in Rode, N. (b. d.) Raziskovanje vzročno-posledičnih odnosov: Eksperiment.

Neufert, E. (2008). Projektiranje v stavbarstvu: osnove, standardi, predpisi za konstrukcije, gradnja, oblikovanje, potrebni prostor, namembnost prostorov, mere zgradb, prostorov in opreme – s človekom kot merilom in ciljem: priročnik za projektante, izvajalce in študente (2., dopolnjena in prenovljena izd.). Tehniška založba Slovenije.

Nojfert, E. (2012). Arhitektonsko projektovanje (39. izd.). Građevinska knjiga.

Podbrežnik, I. (2016). Ugotavljanje zadovoljstva uporabnikov s kakovostjo storitev v slovenski splošni knjižnici. Knjižnica, 60(1), 17–44. https://knjiznica.zbds-zveza.si/knjiznica/article/view/6148

Podgornik, V. (2019). Pomen knjižnice kot javnega prostora – knjižnica kot »tretji prostor«: primer Goriške knjižnice Franceta Bevka Nova Gorica. Knjižnica, 63(1-2), 345–365. https://knjiznica.zbds-zveza.si/knjiznica/article/view/7657/7137

Pravilnik o pogojih za izvajanje knjižnične javne službe. (2023). (3. 3. 2023). Uradni list RS, št. 28/23, str. 1570–1599. https://www.uradni-list.si/_pdf/2023/Ur/u2023028.pdf

Pravilnik o spremembah in dopolnitvah Pravilnika o zahtevah za zagotavljanje varnosti in zdravja delavcev na delovnih mestih. (2005). Uradni list RS, št. 39/05.

Sandlian, P. (2008). Designing a children's library: a review. Public Library Quarterly, 13(1), 17–26. https://doi.org/10.1300/J118v13n01_03

Shin, G. D., Jeon, K. in Lee, H.-E. (2022). Public library needs assessment to build a community-based library: triangulation method with a social media data analysis. Library & Information Science Research, 44(1), 1–11. https://doi.org/10.1016/j.lisr.2022.101142

SIST EN 17037:2019. Slovenski standard. Dnevna svetloba v stavbah = Daylight of buildings. (2005). Slovenski inštitut za standardizacijo.

Strateški načrt Lavričeve knjižnice Ajdovščina 2015–2020. (2015). Lavričeva knjižnica Ajdovščina.

Strokovna priporočila in standardi za splošne knjižnice (za obdobje 2018–2028). (2019). Zveza bibliotekarskih društev Slovenije. https://www.knjiznice.si/sistem-splosnih-knjiznic/pomembni-dokumenti/

Todaro, A. J. (2005). Library services for people with disabilities in Argentina. New Library World, 106(5/6), 253–268. https://doi.org/10.1108/03074800510595869

Vogrinčič Čepič, A. (2017). Knjižnica kot (tretji) prostor: družbeni učinki prostorskih praks. Keria Studia Latina et Graeca, 19(1), 57–80. https://doi.org/10.4312/keria.19.1.57-80

Webb, K. M., Schaller, M. A. in Hunley, S. A. (2008). Measuring library space use and preferences: charting a path toward increased engagement. Libraries and the Academy, 8(4), 407–422. https://doi.org/10.1353/pla.0.0014

Wildemuth, B. W. (ur.). (2017). Applications of social research methods to questions in information and library science. Libraries Unlimited.

Zakon o knjižničarstvu (ZKnj-1). (2001). Uradni list RS, št. 87/2001, 96/2002 – ZUJIK,

92/2015. http://www.pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=ZAKO2442#

Zakon o spremembah in dopolnitvah Zakona o knjižničarstvu (ZKnj-1A). (2015). Uradni list RS, št. 92/2015. http://www.pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=ZAKO7216

Žigon, Z. in Lavričeva knjižnica. (2014). Kjer knjige najdejo dom: 150 let knjižničarstva v Ajdovščini in Vipavi. Lavričeva knjižnica.

Žumer, M. (2005). Ekspertna študija. V Šauperl, A. (ur.), Raziskovalne metode v bibliotekarstvu, informacijski znanosti in knjigarstvu (str. 96–101). Univerza v Ljubljani, Filozofska fakulteta, Oddelek za bibliotekarstvo, informacijsko znanost in knjigarstvo.

Prenosi

Objavljeno

10.12.2024

Številka

Rubrika

ČLANKI

Kako citirati

Papež, N., & Merčun Kariž, T. (2024). Vrednotenje knjižničnih prostorov splošnih knjižnic na študiji primera Osrednje knjižnice Ajdovščina (OKA). Knjižnica: Revija Za področje Bibliotekarstva in Informacijske Znanosti, 68(4), 9-35. https://doi.org/10.55741/knj.68.4.1