Vrednotenje knjižničnih prostorov splošnih knjižnic na študiji primera Osrednje knjižnice Ajdovščina (OKA)
DOI:
https://doi.org/10.55741/knj.68.4.1Ključne besede:
vrednotenje knjižničnih prostorov, splošne knjižnice, metode vrednotenja, knjižnična oprema, Osrednja knjižnica AjdovščinaPovzetek
Izvleček
Namen: Namen članka je predstaviti pregled različnih metod in vidikov vrednotenja knjižničnih prostorov in opreme ter na podlagi vrednotenja knjižničnega prostora Osrednje knjižnice Ajdovščina prikazati njihovo možno uporabo, prednosti in slabosti.
Metodologija/pristop: Za potrebe raziskave smo uporabili tri metode: intervjuje s strokovnimi delavkami knjižnice, ekspertno študijo za ugotavljanje skladnosti knjižničnih prostorov in opreme s standardi in priporočili ter anketiranje uporabnikov.
Rezultati: Z izvedbo raziskave in analizo preteklih raziskav smo ugotovili, da lahko v sklopu vrednotenja knjižničnih prostorov ocenjujemo vidike, ki so vezani na površino in prostore knjižnice, opremo, klimatske in okoljske vidike, ter vidike, vezane na dostopnost za uporabnike z oviranostmi. Evalvacijo lahko izvedemo z uporabo različnih metod, še posebej priporočljiva je kombinacija metod, saj ena sama metoda ne pokaže nujno realnega stanja.
Omejitve raziskave: Raziskava je bila izvedena le na primeru manjše slovenske splošne knjižnice, prav tako niso bile preizkušene vse možne metode.
Izvirnost/uporabnost raziskave: Članek predstavi nabor vidikov in metod za vrednotenje knjižničnih prostorov, ki je lahko v pomoč knjižnicam pri izbiri in načrtovanju evalvacije njihovih prostorov in opreme.
Podatkovni set: Vsi raziskovalni podatki, na katerih temeljijo rezultati, so na voljo kot del članka in niso arhivirani v nobene drugem viru.
Prenosi
Literatura
Aabø, S., Audunson, R. in Varheim, A. (2010). How do public libraries function as meeting places? Library & Information Science Research, 32(1), 16–26. https://doi.org/10.1016/j.lisr.2009.07.008
Adcock, E. P. (ur.). (2005). IFLA načela za hrambo knjižničnega gradiva in za ravnanje z njim. Univerza v Ljubljani, Filozofska fakulteta. https://repository.ifla.org/bitstream/123456789/1271/1/ipi1-sl.pdf
Ambrožič, M. (2005). Anketna metoda. V A. Šauperl (ur.), Raziskovalne metode v bibliotekarstvu, informacijski znanosti in knjigarstvu (str. 23–52). Univerza v Ljubljani, Filozofska fakulteta, Oddelek za bibliotekarstvo, informacijsko znanost in knjigarstvo.
Ambrožič, M. in Badovinac, B. (2009). Mnenje uporabnikov o delovanju in storitvah NUK. Narodna in univerzitetna knjižnica. http://www.dlib.si/details/URN:NBN:SI:DOC-591TMZTZ
American Library Association. (2011). Building blocks for planning functional library space (3. izd.). Scarecrow Press.
Applegate, R. (2009). The library is for studying: student preferences for study space. Journal of Academic Librarianship, 35(4), 341–346. https://doi.org/10.1016/j.acalib.2009.04.004
Baker, L. M. (2006). Observation: a complex research method. Library trends, 55(1), 171–189. https://www.ideals.illinois.edu/items/3831
Beak, J. Y. (2013). Public libraries as places for STEM learning: an exploratory interview study with eight librarians. Science-Technology Activities & Resources For Libraries, 3–16. https://ncil.spacescience.org/images/papers/Baek_Public%20Libraries%20as%20Places%20for%20STEM%20Learning.pdf
Bodaghi, N. B. in Zainab, A. N. (2013). Accessibility and facilities for the disabled in public and university library buildings in Iran. Information Development, 29(3), 241–250. https://doi.org/10.1177/0266666912461265
Bon, M., Gazvoda, J., Horžen, V., Karun, B., Kek, R., Kovář, B., Podbrežnik Vukmir, B., Resman, S., Rozman Salobir, M., Sirk, I., Vodeb, G. in Žumer, M. (2012). Slovenske splošne knjižnice za prihodnost: strategija razvoja slovenskih splošnih knjižnic 2013–2020. Združenje splošnih knjižnic Slovenije.
Bryant, J., Graham, M. in Graham, W. (2009). Academic libraries and social and learning space: a case study of Loughborough University Library, UK. Journal of Librarianship and Information Science, 41(1), 7–18. https://doi.org/10.1177/0961000608099895
Ciesielska, M., Öhlander, M. in Wolanik Boström, K. (2018). Observation methods. V M. Ciesielska in D. Jemielniak (ur.), Qualitative Methodologies in Organization Studies: Volume II: Methods and Possibilities (str. 33–52). Palgrave Macmillan, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-65442-3_2
Connaway, L. S. in Redford, M. L. (2017). Research methods in library and information science (6. izd.). Libraries Unlimited.
Faletar Tanacković, S., Lacović, D. in Gašo, G. (2014). Student use of library physical spaces: unobtrusive observation of study spaces in an academic library. V S. Faletar Tanacković in B. Bosančić (ur.), Assessing Libraries and Library Users and Use: Proceedings of the 13th international conference Libraries in the Digital Age (LIDA) (str. 69–78). LIDA. file:///C:/Users/Uporabnik/Downloads/762790.LIDA2014_Proceedings.pdf
Gill, P. (2001). The public library services: IFLA/UNESCO guidelines for development. Saur.
Given, L. M. in Leckie, G. J. (2003). »Sweeping« the library: mapping the social activity space of the public library. Library & Information Science Research, 25(4), 365–385. https://doi.org/10.1016/S0740-8188(03)00049-5
Goličnik, B. in Ward-Thompson, C. (2002). Opazovanje in vedenjski zemljevidi: metoda raziskovanja javnega odprtega prostora v mestu. Urbani izzivi, 13(1), 82–89. https://www.jstor.org/stable/44180406
Goličnik Marušič, B. (2010). Uspešni javni odprti prostori. Annales. Series historia et sociologia, 20(1), 103–118. https://www.dlib.si/details/URN:NBN:SI:DOC-OMRPLYXM
Grdešič, S. (2019). Primernost prostorov Knjižnice Črnomelj [Magistrsko delo]. Univerza v Ljubljani, Filozofska fakulteta. https://repozitorij.uni-lj.si/IzpisGradiva.php?id=108721&lang=eng
Hayes, E. in Morris, A. (2005). Leisure role of public libraries: user views. Journal of Librarianship and Information Science, 37(3), 131–139. https://doi.org/10.1177/0961000605057480
Hughes, A. M. (2011). The library as a preferred place for studying: observation of students’ use of physical spaces. Evidence Based Library and Information Practice, 6(2), 61–63. https://doi.org/10.18438/B8VS6Q
Irvall, B. in Skat, G. (2015). IFLA Smernice za dostop za uporabnike z oviranostmi. Zveza bibliotekarskih društev Slovenije.
ISO/TR 11219:2012. Information and documentation – Qualitative conditions and basic statistics for library buildings – Space, function and design. (2012). International Organization for Standardization.
James, R. (1983). Libraries in the mind: how can we see users' perceptions of libraries? Journal of Librarianship, 15(1), 19–28. https://doi.org/10.1177/096100068301500102
Julien, H. in Duggan, L. J. (2000). A longitudinal analysis of the information needs and uses literature. Library & Information Science Research, 22(3), 291–309. https://doi.org/10.1016/S0740-8188(99)00057-2
Khan, A. (2009). Better by design: an introduction to planning and designing a new library building. Facet Publishing.
Klemenčič, S. in Hlebec, V. (2007). Fokusne skupine kot metoda presojanja in razvijanja kakovosti izobraževanja. Andragoški center Slovenije. https://dk.um.si/IzpisGradiva.php?id=35041
Koler Povh, T. in Dovjak, M. (2019). Vrednotenje kakovosti notranjega okolja visokošolske knjižnice – primer knjižnice Fakultete za gradbeništvo in geodezijo Univerze v Ljubljani. Knjižnica, 63(1-2), 141–162. https://knjiznica.zbds-zveza.si/knjiznica/article/view/7649/7129
Koler Povh, T., Dovjak M. in Kunič, R. (2019). Načrtovanje knjižnic v smeri kakovostnega dela in izboljšane uporabniške izkušnje. Knjižnica, 63(1-2), 97–107. https://knjiznica.zbds-zveza.si/knjiznica/article/view/7647
Kopuz, M. (2016). Zasnova večnamenske stavbe knjižnice [Projektna naloga]. Univerza v Mariboru, Fakulteta za gradbeništvo, prometno inženirstvo in arhitekturo. https://dk.um.si/IzpisGradiva.php?id=62399
Larsen, D. in Tatarka, A. (2008). Wayfinding revisited: improved techniques for assessing and solving usability problems in physical spaces. V S. Hiller, K. Justh, M. Kyrillidou in J. Self (ur.), Building effective, sustainable, practical (str. 65–73). Association of Research Libraries.
Leckie, G. J. in Hopkins, J. (2002). The public place of central libraries: findings from Toronto and Vancouver. Library Quarterly, 72(3), 326–372. https://doi.org/10.1086/lq.72.3.40039762
Logan, L. in Starr, S. (2005). Library as place: results of a delphi study. Journal of the Medical Library Association, 93(39), 315–326. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1175798/
Mandel, L. H. (2010). Toward an understanding of library patron wayfinding: observing patrons’ entry routes in a public library. Library & Information Science Research, 32(2), 116–130. https://doi.org/10.1016/j.lisr.2009.12.004
May, F. (2011). Methods for studying the use of public spaces in libraries. Canadian Journal of Information and Library Science, 35(4), 144–156. https://doi.org/10.1353/ils.2011.0027
May, F. in Black, F. (2010). The life of the space: evidence from Nova Scotia public libraries. Evidence Based Library and Information Practice, 5(2). 5–34. https://doi.org/10.18438/B8MS6J
McDonald, A. (2007). The top ten qualities of good library space. V K. Latimer in H. Niegaard (ur.), IFLA library building guidelines: developments & reflections (str. 13–29). K. G. Saur. https://doi.org/10.1515/9783598440373.1.13
McKechnie, L. (2006). Observations of babies and toddlers in library settings. Library Trends, 55(1), 190–201. https://doi.org/10.1353/lib.2006.0043
Mesec, B. in Rode, N. (b. d.) Raziskovanje vzročno-posledičnih odnosov: Eksperiment.
Neufert, E. (2008). Projektiranje v stavbarstvu: osnove, standardi, predpisi za konstrukcije, gradnja, oblikovanje, potrebni prostor, namembnost prostorov, mere zgradb, prostorov in opreme – s človekom kot merilom in ciljem: priročnik za projektante, izvajalce in študente (2., dopolnjena in prenovljena izd.). Tehniška založba Slovenije.
Nojfert, E. (2012). Arhitektonsko projektovanje (39. izd.). Građevinska knjiga.
Podbrežnik, I. (2016). Ugotavljanje zadovoljstva uporabnikov s kakovostjo storitev v slovenski splošni knjižnici. Knjižnica, 60(1), 17–44. https://knjiznica.zbds-zveza.si/knjiznica/article/view/6148
Podgornik, V. (2019). Pomen knjižnice kot javnega prostora – knjižnica kot »tretji prostor«: primer Goriške knjižnice Franceta Bevka Nova Gorica. Knjižnica, 63(1-2), 345–365. https://knjiznica.zbds-zveza.si/knjiznica/article/view/7657/7137
Pravilnik o pogojih za izvajanje knjižnične javne službe. (2023). (3. 3. 2023). Uradni list RS, št. 28/23, str. 1570–1599. https://www.uradni-list.si/_pdf/2023/Ur/u2023028.pdf
Pravilnik o spremembah in dopolnitvah Pravilnika o zahtevah za zagotavljanje varnosti in zdravja delavcev na delovnih mestih. (2005). Uradni list RS, št. 39/05.
Sandlian, P. (2008). Designing a children's library: a review. Public Library Quarterly, 13(1), 17–26. https://doi.org/10.1300/J118v13n01_03
Shin, G. D., Jeon, K. in Lee, H.-E. (2022). Public library needs assessment to build a community-based library: triangulation method with a social media data analysis. Library & Information Science Research, 44(1), 1–11. https://doi.org/10.1016/j.lisr.2022.101142
SIST EN 17037:2019. Slovenski standard. Dnevna svetloba v stavbah = Daylight of buildings. (2005). Slovenski inštitut za standardizacijo.
Strateški načrt Lavričeve knjižnice Ajdovščina 2015–2020. (2015). Lavričeva knjižnica Ajdovščina.
Strokovna priporočila in standardi za splošne knjižnice (za obdobje 2018–2028). (2019). Zveza bibliotekarskih društev Slovenije. https://www.knjiznice.si/sistem-splosnih-knjiznic/pomembni-dokumenti/
Todaro, A. J. (2005). Library services for people with disabilities in Argentina. New Library World, 106(5/6), 253–268. https://doi.org/10.1108/03074800510595869
Vogrinčič Čepič, A. (2017). Knjižnica kot (tretji) prostor: družbeni učinki prostorskih praks. Keria Studia Latina et Graeca, 19(1), 57–80. https://doi.org/10.4312/keria.19.1.57-80
Webb, K. M., Schaller, M. A. in Hunley, S. A. (2008). Measuring library space use and preferences: charting a path toward increased engagement. Libraries and the Academy, 8(4), 407–422. https://doi.org/10.1353/pla.0.0014
Wildemuth, B. W. (ur.). (2017). Applications of social research methods to questions in information and library science. Libraries Unlimited.
Zakon o knjižničarstvu (ZKnj-1). (2001). Uradni list RS, št. 87/2001, 96/2002 – ZUJIK,
92/2015. http://www.pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=ZAKO2442#
Zakon o spremembah in dopolnitvah Zakona o knjižničarstvu (ZKnj-1A). (2015). Uradni list RS, št. 92/2015. http://www.pisrs.si/Pis.web/pregledPredpisa?id=ZAKO7216
Žigon, Z. in Lavričeva knjižnica. (2014). Kjer knjige najdejo dom: 150 let knjižničarstva v Ajdovščini in Vipavi. Lavričeva knjižnica.
Žumer, M. (2005). Ekspertna študija. V Šauperl, A. (ur.), Raziskovalne metode v bibliotekarstvu, informacijski znanosti in knjigarstvu (str. 96–101). Univerza v Ljubljani, Filozofska fakulteta, Oddelek za bibliotekarstvo, informacijsko znanost in knjigarstvo.
Prenosi
Objavljeno
Številka
Rubrika
Licenca
Avtorske pravice (c) 2024 Nika Papež, Tanja Merčun Kariž
To delo je licencirano pod Creative Commons Priznanje avtorstva-Deljenje pod enakimi pogoji 4.0 mednarodno licenco.