Vpliv akademskega naziva na odnos raziskovalcev Ekonomske fakultete Univerze v Ljubljani do odprte znanosti in razvoj storitev Centralne ekonomske knjižnice za raziskovalce
DOI:
https://doi.org/10.55741/knj.68.2-3.5Ključne besede:
odprta znanost, raziskovalci, akademski naziv, visokošolske knjižnicePovzetek
Namen: V članku obravnavamo, kako na Ekonomski fakulteti Univerze v Ljubljani poteka vključevanje različnih praks odprte znanosti na posameznih ravneh, ter kako to vpliva zlasti na odnos raziskovalcev do same odprte znanosti in še bolj na njene posamezne prakse. Osredotočili smo se na vpliv akademskega naziva na odnos do odprte znanosti in vprašanje, kako Centralna ekonomska knjižnica razvija storitve za raziskovalce.
Metodologija/pristop: Vpliv akademskega naziva smo analizirali s pomočjo kvantitativnih metod. Pripravili smo anketo v aplikaciji 1KA, ki je bila poslana na elektronske naslove vseh raziskovalcev na fakulteti z odzivom 30 %. Podatke smo analizirali s pomočjo statističnega programa SPSS.
Rezultati: V raziskavi se akademski naziv raziskovalcev ni pokazal kot ključen pri njihovem odnosu do odprte znanosti. Velika večina raziskovalcev se strinja, da je objavljanje v odprtem dostopu koristno za znanost, medtem ko imajo druge prakse odprte znanosti manj podpore. To kaže na različno uspešnost Centralne ekonomske knjižnice pri ozaveščanju raziskovalcev o pomenu odprte znanosti.
Omejitve raziskave: Za sklepanje na ravni širšega visokošolskega okolja smo prejeli premalo odgovorov. Prav tako je raziskava potekala zgolj na eni fakulteti, med znanstvenimi vedami pa morda obstajajo pomembne razlike glede odnosa do odprte znanosti, česar ta raziskava ne zajame.
Izvirnost/uporabnost raziskave: Gre za eno redkih raziskav v slovenskem visokošolskem prostoru, ki ponuja celovit pregled odnosa raziskovalcev do odprte znanosti. Določeni rezultati se lahko uporabljajo tudi pri sklepanju na slovenski visokošolski prostor. Raziskava ima največjo uporabnost v Centralni ekonomski knjižnici kot pomoč pri snovanju novih storitev za raziskovalce.
Prenosi
Literatura
Abele-Brehm, A. E., Gollwitzer, M., Steinberg, U., in Schönbrodt, F. D. (2019). Attitudes toward open science and public data sharing. Social Psychology, 50(4), 252–260. https://doi.org/10.1027/1864-9335/a000384
Baždarić, K., Vrkić, I., Arh, E., Mavrinac, M., Gligora Marković, M., Bilić-Zulle, L., Stojanovski, J., in Malički, M. (2021). Attitudes and practices of open data, preprinting, and peer-review—a cross sectional study on Croatian scientists. PLoS ONE, 16(6), 1–18. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0244529
DORA. (b. d.). San Francisco declaration on research assessment. https://sfdora.org/read/
Ferguson, J., Littman, R., Christensen, G., Levy Paluck, E., Swanson, N., Wang, Z., Miguel, E., Birke, D., in Pezzuto, J. (2023). Survey of open science practices and attitudes in the social sciences. Nature communications, 14. https://doi.org/10.1038/s41467-023-41111-1
Kyoung, H. J., Rowley, J., in Sbaffi L. (2019). Medical and health sciences academics’ behaviours and attitudes towards open access publishing in scholarly journals: a perspective from South Korea. Information Development, 35(2), 191–202. https://doi.org/10.1177/0266666917736360
Priporočilo komisije (EU) 2018/790 z dne 25. aprila 2018 o dostopu do znanstvenih informacij in njihovem arhiviranju. (2018). Uradni list Evropske unije, L134/12. https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/2ea66d3f-649a-11e8-ab9c-01aa75ed71a1
Toribio-Flórez D., Anneser, L., deOliveira-Lopes, F. N., Pallandt, M., Tunn, I., in Windel, H. (2021). Where do early career researchers stand on open science practices? A survey within the Max Planck Society. Frontiers in Research Metrics and Analytics, 5, 1–20. https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/frma.2020.586992/full
Univerza v Ljubljani, Ekonomska fakulteta. (b. d.). O knjižnici. http://www.ef.uni-lj.si/cek/o_knjiznici
Van den Eynden, V., Knight, G., Vlad, A., Radler, B., Tenopir, C., Leon, D., Manista, F., Whitworth, J., in Corti, L. (2016). Towards open research: practices, experiences, barriers and opportunities. Wellcome Trust. https://dx.doi.org/10.6084/m9.figshare.4055448
Prenosi
Objavljeno
Številka
Rubrika
Licenca
Avtorske pravice (c) 2024 Matic Bradač, Tomaž Ulčakar

To delo je licencirano pod Creative Commons Priznanje avtorstva-Deljenje pod enakimi pogoji 4.0 mednarodno licenco.