Kako se izogniti potvorjeni znanosti?
DOI:
https://doi.org/10.55741/knj.68.2-3.8Ključne besede:
potvorjena znanost, družbena odgovornost, medijska pismenost, predatorski založniki, zaupanja nevredni založniki, informacijska pismenostPovzetek
Namen: Potvarjanje raziskovalnih podatkov in idej ni nov pojav v znanstvenem komuniciranju, niti ni posebej vezan na odprto znanost, temveč na problematiko spletnih virov sploh. Dostop do znanstvenih publikacij je za uporabnika postal še hitrejši in cenejši. Na žalost postajajo zavajajoči založniki, včasih pa tudi raziskovalci sami, vse bolj iznajdljivi. Sodelovanje s tovrstnimi entitetami ne vpliva le na (ne)vrednotenje publikacij, temveč ustvarja veliko širši družbeni problem. Vprašljive pa niso le objave, sporna je tudi uporaba oz. zloraba takšnih zaupanja nevrednih virov. Tovrstne prakse negativno vplivajo na razvoj celotne družbe. Nestrokovnjaki se prikazujejo kot strokovnjaki in se pri utemeljevanju svojih opredelitev do aktualnih družbenih vprašanj sklicujejo na nepreverjene, zavajajoče znanstvene objave. V komunikaciji, tudi akademskem pisanju, smo priča vse večjemu pomanjkanju znanja in nezmožnosti kritičnega mišljenja ter vse bolj agresivnemu utemeljevanju osebnega vidika kot edinega sprejemljivega. Ena od posledic je tudi vse večje splošno nezaupanje v znanost, v skrajnih primerih celo smrti zaradi nepravilnih odločitev posameznikov na podlagi nepreverjenih trditev in virov, ki so videti kot znanstveni.
Metodologija: Identificirali smo orodja, platforme in postopke, ki nam pomagajo te prakse prepoznati in jih vrednotiti ter ki so v pomoč raziskovalcem in avtorjem pri izboru virov in publikacij, v katerih bodo objavili svoja dognanja.
Rezultati: Na Univerzi v Mariboru s to problematiko seznanjamo študente in zaposlene na predavanjih, pripravili pa smo tudi nekaj raziskovalnih vodičev, v katerih uporabnika skušamo ozavestiti, ga spodbuditi h kritičnemu mišljenju, istočasno pa ga seznaniti z načini in orodji, ki so mu v pomoč pri odkrivanju zavajajočih praks.
Metrike
Prenosi
Literatura
Abalkina, A., Cabanac, G., Labbé, C., in Magazinov, A. (2022). Improper legitimization of hijacked journals through citations. International Congress on Peer Review and Scientific Publication, Chicago. https://peerreviewcongress.org/abstract/improper-legitimization-of-hijacked-journals-through-citations/
Allf, B. C., Pinkman, J. B., in White, W. H. (2020). Experiential Learning in Secondary Education Chemistry Courses: A Significant Life Experiences Framework. US-China education review, 10. https://predatory-publishing.com/wp-content/uploads/2023/02/144-Breaking-Bad.pdf
Bruns, A., Harrington, S., in Hurcombe, E. (2020). ‘Corona? 5G? or both?’: the dynamics of COVID-19/5G conspiracy theories on Facebook. Media International Australia, 177(1), 12–29. https://doi.org/10.1177/1329878x20946113
Clarivate. (2024). EndNote 21 [Programska oprema]. https://www.endnote.com
Coronavirus: Outcry after Trump suggests injecting disinfectant as treatment. (2020). BBC. https://www.bbc.com/news/world-us-canada-52407177
Čokl, V. (2023, 3. april). Dan Podjed: Včasih razmišljam, kaj če bi pol poslancev nadomestila umetna inteligenca [Intervju]. https://vecer.com/slovenija/intervju-dan-podjed-vcasih-razmisljam-kaj-ce-bi-pol-poslancev-nadomestila-umetna-inteligenca-10330273
Davis, D. J., in Beck, T. E. (2023). How social media disrupts institutions: Exploring the intersection of online disinformation, digital materiality and field-level change. Information and Organization, 33(4), 100488. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.infoandorg.2023.100488
Eckert, S., in Hornung, P. (2018). Fake Science – Die Lügenmacher (engl. UT). https://www.ardmediathek.de/video/Y3JpZDovL2Rhc2Vyc3RlLmRlL3JlcG9ydGFnZSBfIGRva3VtZW50YXRpb24gaW0gZXJzdGVuL2U1ODIzNWJkLWU2MzQtNDExNC05ZjgwLTNlMDQ0YTJmZWExMw
Else, H. (2024). Should researchers use AI to write papers? Group aims for community-driven standards. Science, 384(6693), 261. https://doi.org/10.1126/science.z9gp5zo
European Commission. (2020). Joint Communication to the European Parliament, the European Council, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions Tackling COVID-19 disinformation – Getting the facts right. European Commission. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A52020JC0008
European Parliamentary Research Service. (2023). Proposal for a regulation of the European Parliament and of the Council laying down harmonised rules on artificial intelligence (artificial intelligence act) and amending certain Union legislative acts. https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/BRIE/2021/698792/EPRS_BRI(2021)698792_EN.pdf
Evropska komisija. (n. d.). Dezinformacije o koronavirusu. Evropska komisija. https://commission.europa.eu/strategy-and-policy/coronavirus-response/fighting-disinformation/tackling-coronavirus-disinformation_sl
Feder Ostrov, B. (2021). Conspiracy theory doctor surrenders medical license. CalMatters. https://calmatters.org/health/2021/02/conspiracy-theory-doctor-surrenders-medical-license/
Karimi, N., in Gambrell, J. (2020). Toxic coronavirus virus ‘cure’ kills hundreds in Iran. 7NEWS. https://7news.com.au/lifestyle/health-wellbeing/false-virus-cure-kills-hundreds-in-iran-c-768920
Klemenčič, B. (2023). Dostop do elektronskih virov UKM. Univerzitetna knjižnica Maribor. https://libguides.ukm.um.si/viri
Korez, B. (2024). Nepoštene založniške prakse. Univerzitetna knjižnica Maribor. https://libguides.ukm.um.si/nepostene_zalozniske_prakse
Latina Noticias. (2023). La granja de los científicos bamba: docentes pagan por coautorías de estudios en el extranjero. https://youtu.be/zyQVw1IHTEM?feature=shared
Legat, D., Grašič, J., Klemenčič, B., in Korez, B. (2024). ODPRIMO:UM. Univerzitetna knjižnica Maribor. https://libguides.ukm.um.si/odprimoUM
Onneken, P. (2018). Betrug statt Wissenschaft – Wenn Forscher schummeln. https://youtu.be/a3cGhVBjQjw
Oodendijk, W., Rochoy, M., Ruggeri, V., Cova, F., Lembrouille, D., Trottinetta, S., Hantome, O. F., Macron, N., in Javanica, M. (2020). SARS-CoV-2 was Unexpectedly Deadlier than Push-scooters: Could Hydroxychloroquine be the Unique Solution? Asian Journal of medicine and Health, 9(18), 14–21.
Psevdoznanost. (2023). Wikipedija. https://sl.wikipedia.org/wiki/Psevdoznanost
Ramakrishnan, S. (2024). Hydroxychloroquine: COVID 'cure' linked to 17,000 deaths. Deutsche Welle. https://www.dw.com/en/hydroxychloroquine-covid-cure-linked-to-17000-deaths/a-67937178
Research Paper and Methodology. (2016). Facebook. https://www.facebook.com/groups/research.paper.methodology
Scopus Q2 Indexed Journal. (2022). Facebook. https://www.facebook.com/groups/431102617996068/
Simon, F. M., in Camargo, C. Q. (2021). Autopsy of a metaphor: The origins, use and blind spots of the ‘infodemic’. New Media & Society, 25(8), 2219–2240. https://doi.org/10.1177/14614448211031908
Van Noorden, R. (2023). More than 10,000 research papers were retracted in 2023 – a new record. Nature (London), 624(7992). https://doi.org/10.1038/d41586-023-03974-8
World Health Organization. (2020). Novel Coronavirus (2019-nCoV), Situation Report – 13 https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/situation-reports/20200202-sitrep-13-ncov-v3.pdf
Yuhas, D. (2023, 13. marec). There’s a Psychological “Vaccine” against Misinformation. Scientific American. https://www.scientificamerican.com/article/theres-a-psychological-vaccine-against-misinformation/
Prenosi
Objavljeno
Številka
Rubrika
Licenca
Avtorske pravice (c) 2024 Bernarda Korez, Jerneja Grašič

To delo je licencirano pod Creative Commons Priznanje avtorstva-Deljenje pod enakimi pogoji 4.0 mednarodno licenco.