Metaanaliza in njen pomen za psihološko metodologijo

Avtorji

  • Andrej Kastrin

DOI:

https://doi.org/10.20419/2008.17.254

Ključne besede:

psihološka metodologija, statistika, metaanaliza

Povzetek

Metaanaliza je posebna oblika statistične analize, v kateri na sistematičen način združujemo rezultate posameznih med seboj neodvisnih študij. Glavni namen prispevka je opredeliti metodo metaanalize, opozoriti na nekatere značilnosti in posebnosti pri uporabi ter spodbuditi raziskovalce k njeni uporabi pri raziskovalnem delu. Pravilno izvedena metaanaliza omogoča sistematično spremljanje najnovejših znanstvenih spoznanj, učinkovitejšo izrabo obstoječih podatkov, pomembno prispeva h kakovosti obstoječega znanja o določenem proučevanem fenomenu in lahko služi kot podpora pri gradnji novih raziskovalnih domnev. Zamisel o možnosti združevanja podatkov in rezultatov neodvisnih študij je stara že skoraj pol tisočletja, temelje moderne metaanalize pa je pred dobrimi tremi desetletji postavil Glass, ko je na metodološko rigorozen način ovrgel Eysenckovo domnevo o ničnosti učinka psihoterapije. V članku osvetlimo kronološki potek razvoja metaanalize, predstavimo splošen potek metode ter njene glavne statistične koncepte. Podrobneje predstavimo pojem velikosti učinka, problematiko heterogenosti študij ter dva modela združevanja rezultatov študij v skupno oceno velikosti učinka: model stalnih in model slučajnih učinkov. Na primeru podamo zgled za vizualizacijo rezultatov metaanalize s pomočjo drevesnega in lijakastega diagrama. Z namenom enostavne in hitre podpore k metaanalitični metodologiji smo razvili spletni strežnik RMetaWeb, ki raziskovalcem ponuja možnost interaktivne analize podatkov. Gre za prvo tovrstno spletno orodje, katerega jedro predstavlja okolje R za statistično analizo in grafiko.

Metrike

Nalaganej metrik....

Prenosi

Podatki o prenosih še niso na voljo.

Prenosi

Objavljeno

25.11.2008

Številka

Rubrika

Znanstveni raziskovalnoempirični članki

Kako citirati

Kastrin, A. (2008). Metaanaliza in njen pomen za psihološko metodologijo. Psihološka Obzorja, 17(3), 25-42. https://doi.org/10.20419/2008.17.254