IMPLEMENTATION OF THE GYMNASTICS CURRICULUM IN THE THIRD CYCLE OF BASIC SCHOOL IN SLOVENIA

Authors

  • Maja Bučar Pajek Faculty of Sport, University of Ljubljana, Slovenia
  • Ivan Čuk Faculty of Sport, University of Ljubljana, Slovenia
  • Marjeta Kovač Faculty of Sport, University of Ljubljana, Slovenia
  • Barbara Jakše Faculty of Sport, University of Ljubljana, Slovenia

DOI:

https://doi.org/10.52165/sgj.2.3.15-27

Keywords:

gymnastics, basic school, third three-year cycle

Abstract

In physical education curriculum for the basic school, gymnastics is one of the most important contents. In the first and the second three-year cycle of basic school, physical education can be taught by the class teacher or a PE teacher, while in the third cycle only specialised PE teachers are qualified to teach. The aim of our study was to find out how PE teachers comply with the prescribed gymnastics curriculum content. Our sample included 147 PE teachers, stratified by gender, region and urban/rural area. The sample is representative for Slovenia as 36.7% of all PE teachers were included in the survey. Variables were represented by a questionnaire. Data was analysed by SPSS 14.0 and frequencies were calculated. Results show PE teachers spend 9.8 hours on gymnastics per academic year. Mostly they teach easy contents (roll forward, roll backward, cartwheel, handstand, etc.) where supporting assistance is not necessary and the likelihood of falls and injuries is small. At the same time, PE teachers avoid gymnastic elements which include a flight phase, turns or have a small support area as they think such elements are not appropriate for primary school.

Metrics

Metrics Loading ...

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anon. (1998). Predmetnik devetletne osnovne šole. Retrieved 23 April 2010, from http://www.see-educoop.net/education_in/pdf/predmetnik_9letke-slo-svn-t06.pdf

Bučar Pajek, M. (2003). Dejavniki uspešnosti programa akrobatike za študentke na Fakulteti za šport. University of Ljubljana, Ljubljana.

Bučar Pajek, M. (2009). Pilates v šoli. Paper presented at the 22. posvet zveze društev športnih pedagogov Slovenije.

Bučar Pajek, M., & Pajek, J. (2009). Lower back pain and the possible role of pilates in artistic gymnastics. Science of Gymnastics Journal, 1(1), 51-57.

Čuk, I., Bolković, T., Bučar Pajek, M., Turšič, B., & Bricelj, A. (2006). Teorija in metodika športne gimnastike – vaje (1st ed.). Ljubljana: Fakulteta za Šport.

Enoka, R. M. (1994). Neuromechanical Basis of Kinesiology. Champain: Human Kinetics.

Horvat, L. (1994). Motorični in kognitivni razvoj v starostnem obdobju med 6. in 19. letom. In A. Cankar & M. Kovač (Eds.), Cilji šolske športne vzgoje – Uvodna izhodišča. Ljubljana: Zavod republike Slovenije za šolstvo in šport.

Kompara, A., & Čuk, I. (2006). Športna gimnastika v učnih načrtih osnovnih šol od leta 1874 do leta 1941. Šport - priloga, 54(2), 30-43.

Kovač, M. (2006). Gimnastično znanje učencev v slovenskih osnovnih šolah ter njegovo preverjanje in ocenjevanje. Šport, 54(2), 11-18.

Kovač, M., Dežman, B., & Lorenci, B. (2002). Mnenja športnih pedagogov o zunanjem preverjanju znanja iz športne vzgoje. Paper presented at the 15. strokovni posvet Zveze društev športnih pedagogov Slovenije – Razvojne smernice športne vzgoje.

Kovač, M., & Novak, D. (2001). Učni načrt za osnovno šolo. Ljubljana: Urad za šolstvo.

Majerič, M. (2004). Analiza modelov ocenjevanja športnih znanj pri športni vzgoji. University of Ljubljana, Ljubljana.

Medved, B. (1985). Stališča učiteljev telesne vzgoje ljubljanskih osnovnih šol o vlogi programa športne gimnastike na predmetni stopnji. University of Ljubljana, Ljubljana.

Novak, D., Kovač, M., & Čuk, I. (2008). Gimnastična abeceda. Ljubljana: Fakulteta za šport.

Peček, P., & Dežman, B. (2003). Vpliv trinajsturnega programa vadbe košarke na izboljšanje tehnično-taktičnih spretnosti učenk v 7. razredu osnovne šole. Paper presented at the 16. strokovni posvet pedagogov Slovenije – Ocenjevanje pri športni vzgoji.

Rogelja, D. (1985). Nekatera stališča učiteljev telesne vzgoje o programu športne gimnastike v procesu šolske telesne vzgoje ter vpliv delavnih pogojev na njihova stališča. University of Ljubljana, Ljubljana.

Strel, J. (2004). Pomen športa in izobraževanja pri preprečevanju sedečega načina življenja in oblikovanju zdravega življenjskega stila otrok in mladine - Primer Slovenije. In M. Bučar Pajek (Ed.). Ljubljana: Faculty of Sport.

Strel, J., Kovač, M., Jurak, G., & Bednarik, J. (2001). Primerjava telesnega in gibalnega razvoja šolske mladine med leti 1990-2000. Paper presented at the 14. strokovni posvet Zveze društev športnih pedagogov Slovenije, Kranjska Gora – Uvajanje novosti pri šolski športni vzgoji.

Tome, J. (1983). Realizacija šolske telesne vzgoje v SR Sloveniji. Ljubljana: Fakulteta za telesno kulturo, Inštitut za kineziologijo.

Turšič, B. (2007). Izpeljava gimnastičnih vsebin, ki so v učnem načrtu tretjega triletja osnovne šole. University of Ljubljana, Ljubljana.

Tušak, M. (1994). Psihološki vidiki učenja plavanja. Paper presented at the Prvi slovenski posvet o učenju plavanja in varnosti pred utapljanjem.

Štemberger, V. (2003). Zagotavljanje kakovosti športne vzgoje v prvem vzgojno-izobraževalnem obdobju devetletne osnovne šole. University of Ljubljana, Ljubljana.

Šturm, J., & Strel, J. (2002). Gibalni in telesni razvoj osnovnošolcev Slovenije v obdobju od 1970/71-1983. Ljubljana: Fakulteta za Šport.

Downloads

Published

2010-10-16

Issue

Section

Articles

How to Cite

Bučar Pajek, M., Čuk, I., Kovač, M., & Jakše, B. (2010). IMPLEMENTATION OF THE GYMNASTICS CURRICULUM IN THE THIRD CYCLE OF BASIC SCHOOL IN SLOVENIA. Science of Gymnastics Journal, 2(3), 15-27. https://doi.org/10.52165/sgj.2.3.15-27