Učno E-okolje Slovenščina na dlani: izzivi in rešitve
DOI:
https://doi.org/10.4312/slo2.0.2021.1.181-215Ključne besede:
učenje slovenščine, računalniško podprto učenje jezika, e-učenjePovzetek
Prispevek izhaja iz treh izzivov, ki jih zaznavamo pri pouku slovenščine v višjih razredih osnovnih šol in v srednjih šolah: kako odpraviti napake knjižne norme, ki vztrajajo v pisnih izdelkih učencev; kako izboljšati frazeološko kompetenco; kako izboljšati sporazumevalno jezikovno zmožnost. Ti izzivi so osrednja točka razvoja sodobnega učnega e-okolja Slovenščina na dlani, ki temelji na jezikovnih in informacijsko-komunikacijskih tehnologijah ter prinaša podporo prožnim oblikam poučevanja, poučevanju na daljavo, lajša učiteljevo delo, omogoča pa tudi motiviranje učencev prek elementov igrifikacije. V prispevku predstavljamo zasnovo in izvedbo vsakega od štirih vsebinskih sklopov e-okolja: pravopis, slovnica, frazeologija in besedila.
Prenosi
Literatura
Davies, G. (2016). CALL (Computer assisted language learning). Centre for Languages, Linguistics & Area Studies. Pridobljeno s https://www.llas.ac.uk/resources/gpg/61#ref6
Dobrovoljc, K., Krek, S., & Erjavec, T. (2015). Leksikon besednih oblik Sloleks in smernice njegovega razvoja. V V. Gorjanc, P. Gantar, I. Kosem in S. Krek (ur.), Slovar sodobne slovenščine: problemi in rešitve (str. 80–105). Ljubljana: Znanstvena založba Filozofske fakultete.
Gansel, C., & Jürgens, F. (2007). Textlinguistik und Textgrammatik. Eine Einführung. 2. Auflage. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht.
Gomboc, M. (2019). Slovenščina. Po korakih do odličnega znanja. Ljubljana: Mladinska knjiga.
Grčar, M., Krek, S., & Dobrovoljc, K. (2012). Obeliks: statistični oblikoskladenjski označevalnik in lematizator za slovenski jezik. V Zbornik Osme konference Jezikovne tehnologije (str. 82–87). Pridobljeno s http://nl.ijs.si/isjt12/JezikovneTehnologije2012.pdf
Heinemann, W. (2000). Textsorte – Textmuster – Texttyp. V K. Brinker, G. Antos, W. Heinemann in S. F. Sager (ur.), Text- und Gesprächslinguistik: ein internationales Handbuch zeitgenössischer Forschung. Handbücher zur Sprach- und Kommunikationswissenschaft, (zv. 16) (str. 507–523). Berlin, New York: Walter de Gruyter.
Higgins, J., & Johns, T. (1984). Computers in Language Learning. London: Collins.
Holcar Brunauer, A., Bizjak, C., Cotič Pajntar, J. idr. (2019). Formativno spremljanje. Samovrednotenje, vrstniško vrednotenje. Ljubljana: Zavod Republike Slovenije za šolstvo.
Erjavec idr. (2010). The JOS Linguistically Tagged Corpus of Slovene. Proceedings of the Seventh Conference on International Language Resources and Evaluation (LREC’10) (str. 1806–1809). Pridobljeno s http://www.lrec-conf.org/proceedings/lrec2010/index.html
Jesenšek, V., & Ulčnik, N. (2014). Spletni frazeološko-paremiološki portal: redakcijska vprašanja ob slovenskem jezikovnem gradivu. V V. Jesenšek in S. Babič (ur.), Več glav več ve: Frazeologija in paremiologija v slovarju in vsakdanji rabi (str. 276–292). Maribor: Oddelek za germanistiko, Filozofska Fakulteta Univerze v Mariboru, ZRC SAZU Ljubljana, Inštitut za slovensko narodopisje.
Jesenšek, V. (2018). Zakaj in čemu frazeologija pri pouku materinščine. V N. Ulčnik (ur.), Slovenščina na dlani 1 (str. 21–24). Maribor: Univerzitetna založba Univerze. Pridobljeno s http://press.um.si/index.php/ump/catalog/book/341
Kacjan, B., & Jesenšek, V. (2010). Pregovori pri učenju in poučevanju (tujega) jezika. V N. Holc (ur.), Posodobitve pouka v gimnazijski praksi (str. 59–67). Ljubljana: Zavod RS za šolstvo.
Kosem, I., Stritar, M., Može, S., Zwitter Vitez, A., Arhar Holdt, Š., & Rozman, T. (2012). Analiza jezikovnih težav učencev: korpusni pristop. Ljubljana: Trojina, zavod za uporabno slovenistiko.
Krajnc Ivič, M. (2019). Frazeološke enote v horoskopih in malih oglasih – besedilnovrstni vidik. V Ž. Macan (ur.) Frazeologija, učenje i poučavanje (str. 171–184). Reka: Sveučilište u Rijeci Filozofski fakultet.
Krek, S., Dobrovoljc, K., Erjavec, T., Može, S., Ledinek, N., Holz, N., …, Zajc, A. (2019). Training corpus ssj500k 2.2, Slovenian language resource repository CLARIN.SI.
Križaj, M., & Bešter Turk, M. (2018). Jezikovni pouk: Čemu, kaj in kako? Priročnik za učitelje in učiteljice slovenščine v osnovni šoli. Ljubljana: Rokus Klett.
Kržišnik, E. (2006). Izraba semantične potence frazemov. Slavistična revija, 56(1), 259–279.
Kržišnik, E. (2015). Frazeologija v šoli – drugič. Jezik in slovstvo, 60(3–4), 131–142.
Ljubešić, N., & Erjavec, T. (2016). Corpus vs. Lexicon Supervision in Morphosyntactic Tagging: the Case of Slovene. Language Resources and Evaluation Conference 2016.
Logar Berginc, N., Grčar, M., Brakus, M., Erjavec, T., Arhar Holdt, Š., & Krek, S. (2012). Korpusi slovenskega jezika Gigafida, KRES, ccGigafida in ccKRES: gradnja, vsebina, uporaba. Ljubljana: Trojina, zavod za uporabno slovenistiko, Fakulteta za družbene vede. Pridobljeno s https://www.fdv.uni-lj.si/docs/default-source/zalozba/pages-from-logar-et-al---korpusi.pdf?sfvrsn=2
Meterc, M. (2017). Paremiološki optimum: Najbolj poznani in pogosti pregovori ter sorodne paremije v slovenščini. Ljubljana: Založba ZRC, ZRC SAZU.
Meterc, M. (2019). Vpliv starosti na poznanost pregovorov, rekov in sorodnih paremij ter na paremiološko kompetenco slovenskih govorcev. V Ž. Macan (ur.), Frazeologija, učenje i poučavanje (str. 209–221). Rijeka.
Meterc, M. (2020). Slovar pregovorov in sorodnih paremioloških izrazov. Rastoči slovar. Pridobljeno s https://fran.si/
Nidorfer Šiškovič, M. (2013). Žanrskost funkcijskih besedilnih vrst. V A. Žele (ur.), Družbena funkcijskost jezika: vidiki, merila, opredelitve, Obdobja 32 (str. 269–275). Ljubljana: Znanstvena založba Filozofske fakultete.
Nivre, J., Marneffe, M., Ginter, F., Goldberg, Y., Hajič, J., Manning, C. D., …, Zeman, D. (2016). Universal Dependencies v1: A Multilingual Treebank Collection. Proceedings of the Tenth International Conference on Language Resources and Evaluation (LREC’16). Portorož: European Language Resources Association.
Odpiranje izobraževanja: inovativno poučevanje in učenje za vse z novimi tehnologijami in prosto dostopnimi učnimi viri. Pridobljeno s https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SL/TXT/PDF/?uri=CELEX:52013DC0654&from=HU
Rozman, T., Krapš Vodopivec, I., Stritar, M., & Kosem, I. (2020). Empirični pogled na pouk slovenskega jezika. Ljubljana: Znanstvena založba FF UL. Pridobljeno s https://e-knjige.ff.uni-lj.si/znanstvena-zalozba/catalog/view/227/327/5303-1
SEJO = Skupni evropski jezikovni okvir: učenje, poučevanje, ocenjevanje (2011). Irena Kovačič (pr.). El. knjiga. Ljubljana: Ministrstvo RS za šolstvo in šport, Urad za razvoj šolstva. Pridobljeno s https://centerslo.si/wp-content/uploads/2015/10/SEJO-komplet-za-splet.pdf
Starc, S. (2011). Stik disciplin v besedilu iz besednih in slikovnih semiotskih virov. V S. Kranjc (ur.), Meddisciplinarnost v slovenistiki, Obdobja 30 (str. 433–440). Ljubljana: Znanstvena založba Filozofske fakultete.
Strateški okvir – Izobraževanje in usposabljanje 2020. Pridobljeno s http://ec.europa.eu/education/policy/strategic-framework_sl
Ulčnik, N. (2019). Izbor frazemov za bazo FRIDA. V N. Ulčnik (ur.), Slovenščina na dlani 2 (str. 37–45). Ulčnik. Maribor: Univerzitetna založba Univerze. Pridobljeno s https://press.um.si/index.php/ump/catalog/book/447
Ulčnik, N., & Meterc, M. (2019). Izbor pregovorov za bazo FRIDA. V N. Ulčnik (ur.), Slovenščina na dlani 2 (str. 47–55). Maribor: Univerzitetna založba Univerze. Pridobljeno s https://press.um.si/index.php/ump/catalog/book/447
Vičar, B. (2015). Slovnični pristop k vizualni komunikaciji: vizualna analiza vojnih fotografij. V M. Smolej (ur.), Slovnica in slovar – aktualni jezikovni opis, Obdobja 34 (str. 801–810). Ljubljana: Znanstvena založba Filozofske fakultete.
Voršič, I. (2018). Prvi odzivi učiteljic in učiteljev. V N. Ulčnik (ur.), Slovenščina na dlani 1 (str. 89–91). Maribor: Univerzitetna založba Univerze. Pridobljeno s http://press.um.si/index.php/ump/catalog/book/341
Prenosi
Objavljeno
Verzije
- 6. 07. 2021 (2)
- 1. 07. 2021 (1)
Številka
Rubrika
Licenca
Avtorske pravice (c) 2021 Darinka Verdonik, Simona Majhenič, Špela Antloga, Sandi Majninger, Marko Ferme, Kaja Dobrovoljc, Simona Pulko, Mira Krajnc Ivič, Natalija Ulčnik
To delo je licencirano pod Creative Commons Priznanje avtorstva-Deljenje pod enakimi pogoji 4.0 mednarodno licenco.